Näkyvyysklikkaamalla

24 heinäkuuta 2020

Metro jatkuu Kivenlahteen - eteläisen Espoon bussireittien suunnittelu on alkanut!

Me HSL:llä olemme aloittaneet bussireittien suunnittelun eteläiseen Espooseen, jossa metroliikenne jatkuu lähivuosina Matinkylästä Kivenlahteen. Työ pohjautuu aiempaan Länsimetron linjastosuunnitelmaan ja Kirkkonummen liityntälinjojen tarkasteluun.

Länsimetron viisi uutta asemaa (Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti) tulevat vaikuttamaan merkittävästi alueella liikkumiseen sekä liityntäyhteyksiin.

Työssä on mukana nykyiset Matinkylään suuntautuvat liityntälinjat 143-165, Kauklahden aseman liityntälinjat 166 ja 167 sekä joukko aluekeskusten välillä kulkevia linjoja, kuten 531 ja 542. Länsimetron jatkuminen Kivenlahteen asti tulee vaikuttamaan myös Kirkkonummen liityntälinjoihin 171-174.

Työmme nimi on "Metro Kivenlahteen - uusi bussilinjasto" ja sen keskeisimpiä tavoitteita ovat

  • ymmärtää alueen asukkaiden liikkumista ja tarpeita joukkoliikenteen käytölle
  • sujuvoittaa liityntäyhteyksiä: lyhyempi matka runkoyhteyden ääreen
  • kehittää Espoon sisäisiä yhteyksiä: aluekeskuksia yhdistävien linjojen tarkastelu
  • vastata kehittyvien alueiden palvelutarpeisiin: muun muassa Kauklahden ja Saunalahden palvelun parantaminen asukkaiden ja työpaikkojen määrän kasvaessa
  • suunnitella alueelle mahdollisimman monelle toimivat joukkoliikenneyhteydet

 

Karttaan on kuvattu uusien metroasemien sijainnit. Finnoon aseman sisäänkäynnit sijaitsevat Hyljeluodontien ja Kaitaantien risteyksessä. Kaitaan metroasema sijaitsee Iivisniemen kerrostaloalueen välittömässä läheisyydessä, Iivisniemenkadun ja Iivisniementien risteyksessä. Soukan metroasemalle pääsee Yläkartanontieltä, Soukan ostoskeskukselta. Espoonlahden metroasema tulee sijaitsemaan sinne rakentuvan Lippulaiva-kauppakeskuksen yhteydessä. Pääteasema eli Kivenlahti sijaitsee Kivenlahdenkadun ja Kivenlahdentien risteyksessä – myös Merivirralle tulee sisäänkäynti.
Länsimetron uudet metroasemat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti

Suunnittelutyö käynnistyy elokuussa liikkumiskyselyn siivittämänä ja taustatietoihin, kuten asukas- ja työpaikkamääriin ja nykyisten bussilinjojen käyttäjämääriin tutustumallaTavoitteenamme on, että ensimmäiset linjastoluonnokset olisivat valmiina loppusyksystä. 

Lopulliseksi linjastoksi valitaan se vaihtoehto, joka täyttää matkustajien tarpeet parhaiten. Tavoite on, että suunnitelma valmistuu alkuvuodesta 2021. Tiivistä yhteistyötä tehdään teidän asukkaiden sekä kaupunkien kanssa koko työn ajan.

Metron liikennöinti Kivenlahteen käynnistyy aikataulun mukaan vuonna 2023, jolloin myös tässä suunnitelmassa käsiteltävät muutokset tulevat voimaan.

Miten sinä voit osallistua suunnitteluun?

Kaikista paras paikka vaikuttaa on pian julkaistava liikkumiskysely! Mitä enemmän saamme vastauksia alueella liikkuvilta, sitä paremmat mahdollisuudet meillä on ymmärtää liikkumistarpeita ja suunnitella alueen bussiliikenne parhaalla mahdollisella tavalla.

Liikkumiskyselyn tuloksista meille varmasti nousee esille erilaisia kysymyksiä, joita tulemme teiltä asiakkailta kysymään joko työpajoissa tai täällä blogissa. Lisäksi kerromme tässä blogissa suunnittelutyön etenemisestä, ja blogipostauksia kommentoimalla voit osallistua suunnitteluun työn eri vaiheissa. Me joukkoliikennesuunnittelijat luemme kaikki kommentit läpi ja vastaamme työhön liittyviin kysymyksiin. Blogin kautta voit myös olla yhteydessä meihin HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoihin. Palautetta on mahdollista jättää myös HSL:n palautejärjestelmän ja asiakaspalvelun kautta.

Kerromme osallistumismahdollisuuksista lisää työn edetessä, joten pysy kuulolla!



Kuvassa on tulevan Lippulaivan kauppakeskuksen rakennustyömaa. Kauppakeskuksen yhteydessä tulee sijaitsemaan metroasema ja liityntäliikenteen käyttöön osoitettu bussiterminaali.
Kehittyvää Espoonlahtea

9 kommenttia:

  1. Hei, teidän Jumala (suunnittelija) lupasi, että kun kivenlahden metro tulee takaisin. Saisimme sen linjan 65 takasin.
    165 tulee palauttaa entiselle reitilleen, kadun valmistuttua.
    166 /167 ei tule koskea.

    VastaaPoista
  2. Tarvitaan lisää bussiliikennettä Saunalahdesta/Kummelivuoresta Kivenlahteen, kun metro valmistuu. Tällä hetkellä yhteydet erittäin huonot ja matka-aika esim. Hgin keskustaan kestää tuhottoman kauan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viestistä! Otamme tämän linjastoluonnosta suunniteltaessa huomioon.

      Poista
  3. Liityntälinjat 166 ja 167 ovat olleet erittäin toimivia ja niiden toivoisi jatkuvan ennallaan. Vähentävät huomattavasti autoilua liityntäpysäköintiin.

    VastaaPoista
  4. Koska tuleva metro tuo myös valtavasti lisää asukkaita, olisi hyvä, että kaikki junat kulkisivat tulevaisuudessa Kivenlahteen saakka. Jos vuoroväli olisi hieman pidempi ei haittaa, mutta vain Tapiolaan asti kulkeva juna ei palvele suurinta osaa espoolaisista metronkäyttäjistä lainkaan. Toivottavasti tätä on ajateltu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viestistä! Bussilinjaston suunnittelu pohjautuu metron 50/50 -malliin, jossa puolet metroista ajavat vain Tapiolaan saakka ja puolet Kivenlahteen. Muita liikennöintimalleja testataan metron jatkeen valmistumisen jälkeen. Seuraavissa blogipostauksissa pureudumme enemmän yksittäisiin suunnittelukysymyksiin, ja yhtenä kysymyksenä meillä on metron kuormitusta helpottavien suorien bussilinjojen tulevaisuus.

      Poista
  5. Liityntälinja Vanttilasta Kivenlahteen

    VastaaPoista