Näkyvyysklikkaamalla

13 huhtikuuta 2021

Utkast till nya bussrutter i Kyrkslätt

Suomenkieliseen postaukseen pääset tästä!

Det nya linjenätet är mycket likt det nuvarande. Den största skillnaden är att det finns mindre turer mot rusningsriktning, dvs. t.ex. från Mattby mot Kyrkslätt på morgonen.

Ändhållplatsen för metrons anslutningslinjerna ska bli kvar i Mattby, åtminstone tills byggandet av gator och metrostationens ingångar blir färdigt i Stensvik. Beslut om den slutgiltiga ändhållplatsen ska fattas senare, när Ångsbåtsvägens ingång till Stensviks metrostation blivit färdig (ungefär 2025).

I utkastet till det nya linjenätet ska Kyrkslättsbussarnas rutter för det mesta förbli som nu. Det blir dock förändringar i antalet turer på olika linjer.


Förändringarna till linjernas rutter:

  • Rusningslinje 172V ersätts med linjerna 172, 175 (ny linje) och 904 (ny linje)
    • Ny intern linje 904 (Kantvik-Åbrinken) erbjuder mer trafik mellan Kantvik, resecentrum och Åbrinkens skolor. 
      • En karta på linjen kan man se här.
    • Ny linje 175 (Jorvas-Masaby-Sarvvik-Mattby) gör det möjligt att behålla 15 minuters turtäthet i trafiken under rusningstid mellan Mattby och Masaby.
      • En karta på linjen kan man se här.
    • Detta är för att förbättra förbindelserna mellan Kantvik och resecentrum, att avskaffa överlappning i olika linjernas tidtabeller och att göra turer mellan Masaby och Mattby mer reguljära.
  • Rusningslinje 174Z ersätts med linje 171Z (ny linje)
    • Linje 171Z har det samma serviceområde som den nuvarande linjen 174Z. Linje 171Z kör dock slingan i Ravals i motsatt riktning jämfört med nuläget, och ändhållplatsen flyttas från Gesterby till Kyrkslätts station. Linje kör under rusningstid på vardagar också framöver. Målet är att snabba upp förbindelserna mellan Gesterby och Mattby, och linjenätet blir också enklare när linjerna 171 och 171Z har samma endhållplats. 
      • En karta på linjen kan man se här.
  • Anslutningslinjern 171, 172 och 173(Z) förblir som nu.
  • Rutter på interna linjer 901-911 förblir som nu.
    • Skol- och arbetstrafik betonas på linje 911
    • Ny linje 904 förbättrar skolförbindelser i Kantvik och Kolsar.


Vi föreslår inga större förändringar till veckoslutstrafiken. Vi försöker dock erbjuda lite mera omfattande förbindelser till de sträckor där det finns mest med invånare. Linjerna 171 och 173 trafikeras under veckosluten så, att det blir 30 minuters mellanrum ca kl. 6-23 på sträckan Mattby-Masaby-Gesterby-Kyrkslätts resecentrum.

Mellan Kyrkslätts rececentrum och Kantvik samt Obbnäs kör bussen 173(Z) hela dagen med 60 minuters mellanrum, men därtill körs också linje 904 under middag. Det innebär att när det finns mest med dem som reser, bussen kör mellan Kantvik och centrum två gånger om timme.

På lördagar ca kl. 9-18 körs linje 173 till Mattby på den snabbare Z-rutten. När linje 173 kör på Z-rutten, körs linje 171 med 30 minuters mellanrum.

I veckoslutstrafiken till Sjundeå körs fortfarande tur och retur en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen.

Intervaller under rusningstid på olika sträckor (klicka bilden för att göra den större)

Metrons anslutningslinjer och den nya interna linjen 904 (klicka bilden för att göra den större)


Frågor och svar


Vad förblir detsamma?

Rutterna förblir för det mesta detsamma, men det blir ändringar till tidtabeller. Turtätheten i rusningsriktning förblir som nu. Tågen kör mestadels med 30 minuters mellanrum mellan Kyrkslätt och Helsingfors. Också framöver ska många områden erbjudas med en anslutningsförbindelse till varje tåg. Skolförbindelserna blir rätt likt nuläget, för det föreslås inga större förändringar till linejrna 901-911.


Det finns en mindre budget för busslinjenätet. Hur syns det?

Turtätheten mot rusningsriktning blir glesare på många håll. Ett exemple: på morgonrusning blir det en buss varje 15 minuter från Masaby till Mattby metrostation, men på motsatt riktning är det 30 minuters mellanrum. På eftermiddagen blir det tvärtom.

Bussförbindelserna mellan Kyrkslätts station och Masaby blir färre under rusningstid.


Blir någonting bättre?

Det nya linjenätet gör det möjligt att köra bussar med mera reguljära intervall – till exempel med 15 minuters turtäthet mellan Mattby och Masaby. Det nuvarande läget är 6-20-11-23 (minuter mellan bussar mot Mattby, som man ser nedan), medan i framtiden det ska bli närmare 15-15-15-15.

Linjernas nuvarande tidtabeller i Masaby i riktning mot Mattby efter kl. 8.
Linjernas nuvarande tidtabeller i Masaby i riktning mot Mattby efter kl. 8.


Det blir lösningar till kapacitet- och tidtabellsproblem som uppstått i skolförbindelser under våren genom den nya linjen 904. Det nya skolcentret i Åbrinken och ändringar i resandet ledde till att vi satte en till buss i trafiken under våren.


Varför görs inga större förändringar till linjenätet?

Det nuvarande linjenätet fungerar bra och kostnadseffektivt jämfört med servicenivån. Vid nuläget har vi inga ekonomiska resurser att öka trafiken. Det betyder för sin del, att när man förbättrar trafiken någonstans, så leder det till att trafiken försämras på andra håll. När metron utvidgas till Stensvik, betyder det mindre pengar tillgängliga för busstrafiken.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti