Metro
Kivenlahteen – uusi bussilinjasto -projektin liikkumiskysely keräsi yhteensä
4114 vastaajaa ajalla 3.8.–23.8.2020. Kiitos paljon kaikille vastaajille!
Tässä
blogipostauksessa käymme läpi liikkumiskyselyn tuloksia yleisellä tasolla –
kuinka tyytyväisiä nykyiseen joukkoliikenteeseen ollaan, mistä suunnilta
vastaajia kyselyyn tuli ja minne ensisijaisesti toivottiin metron
liityntäyhteyttä. Kyselyssä oli mukana muutamia kysymyksiä, joihin pystyi
halutessaan jättämään myös vapaamuotoisia kommentteja. Avoimia vastauksia annettiin
todella paljon etenkin nykylinjaston ongelmakohdista, mutta myös kommentteja
nykylinjastossa toimivista asioista sekä paljon muita ajatuksia alueen joukkoliikenteestä.
Avoimien kysymysten teemoista teemme vielä erillisen blogipostauksen. Järjestimme
etäyhteyksiä hyödyntäen kaksi asukastyöpajaa (24.8. ja 1.9.), joissa pääsimme
jo hieman syventymään esille nousseisiin teemoihin asukkaiden kanssa.
Työpajojen keskusteluista teemme myös vielä erillisen koosteen blogiin.
Liikkumiskysely
painottui Suur-Espoonlahden alueelle. Saimme kattavasti vastauksia suunnittelualueen
eri puolilta ja kaikkien linjojen käyttäjiltä. Suosituin vastaajien käyttämä
bussilinja oli linja 165 (9,8% vastaajista). Eniten vastauksia saimme Espoon
puolelta, mutta kattavasti myös Kirkkonummen puolelta, etenkin Masalan
suunnalta.
Kyselyyn
tuli monipuolisesti vastauksia eri ikäryhmistä. Alueen nykyisen
joukkoliikenteen koettiin palvelevan keskinkertaisesti (keskiarvo tasan 3)
vastauksien painottuessa kohtiin 2, 3 ja 4. Ääripäät (ei palvele ollenkaan ja
palvelee erinomaisesti) saivat kumpikin hieman yli 200 vastausta. Selvästi
eniten parannusta kaivattiin nykyisten linjojen reiteissä. Nykyisten linjojen
reitteihin toivottiin parannusta etenkin Saunalahden alueelta sekä Latokaskessa.
Mielenkiintoisena nostona tuloksista oli havaittavissa, että samoilla alueilla
osa matkustajista kokee nykylinjaston palvelevan todella hyvin, kun taas osa
kokee, että linjasto ei palvele ollenkaan. Luonnollisesti yksilöidyt
matkustustarpeet vaikuttavat linjaston koettuun toimivuuteen.
Vastaajien työ- ja opiskelupaikat jakautuivat Espoossa
Etelä-Espoon osalta suhteellisen tasaisesti nykyiselle ja tulevalle
metrokäytävälle painottuen erityisesti Otaniemeen. Metroasemien lähialueiden
lisäksi rantaradan juna-asemat Kauklahti, Espoon keskus ja etenkin Leppävaara
nousivat työ- ja opiskelupaikkojen merkinnöissä esille. Helsingin
kantakaupungin osalta matkoja tehdään laajasti keskustan alueelle. Vastauksia
tuli metrolinjan varrelle aina Kalasatamaan asti. Tämän lisäksi vastauksia
merkittiin paljon Pasilaan ja Teollisuuskadun varrelle. Myös Meilahden alue
nousee selvästi isona keskittymänä vastauksissa.
Kysyimme tarkentavissa kysymyksissä mihin vastaajat haluaisivat heidän liityntäyhteytensä ensisijaisesti suuntautuvan. Vastauksista nousivat esille vastaajien kotipaikkojen lähimmät uudet asemat Espoonlahti ja Kivenlahti sekä nykyisistä metroasemista Matinkylä.
Seuraavissa kartoissa on esitetty kotipaikkoja vastaajilta,
jotka ovat halunneet liitynnän suuntautuvan ensisijaisesti Kivenlahteen/Espoonlahteen
tai Matinkylään. Kartoissa on suodatettu vastaajien kotipaikkoja yllä olevan
kysymyksen perusteella. Alueelliset erot ovat havaittavissa isossa
mittakaavassa useimmilta alueilta, mutta esimerkiksi Latokaskesta tulleissa
vastauksissa oli paljon sekä Espoonlahtea että Matinkylää ensisijaisena
liityntäasemana. Kirkkonummen osalta vastauksista enemmistö toivoi
liityntäyhteyden suuntautuvan Kivenlahteen/Espoonlahteen, vaikka Matinkyläänkin
oli huomattava määrä vastauksissa.
Heräsikö näistä tuloksista jotain kysymyksiä mieleen? Jatketaan kohta avoimien kysymysten tulosten parissa 😊
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti