Tässä postauksessa koostamme yhteen avoimista kysymyksistä nousseet teemat. Kysely sisälsi kolme avointa kysymystä, joissa kerättiin tietoa nykyisen linjaston ongelmakohdista, hyvistä ja säilytettävistä asioista sekä toiveista tulevien bussireittien suhteen. Vastaukset näihin kysymyksiin osoittautuivat suunnittelumme kannalta arvokkaiksi.
Ongelmakohtia nousi esille useita. Matka-aikoja pidetään
yleisesti liian pitkinä sekä poikittaisliikenteessä että Helsingin
keskustaan suuntautuvassa liikenteessä. Osaa reiteistä pidetään kiertelevinä,
etenkin linjoja 165 ja 543. Yhteyksien muuttuminen vaihdollisiksi Länsimetron
ensimmäisen vaiheen käynnistyttyä on koettu vähentävän matkustamisen
mielekkyyttä. Vaihtopaikkojen ominaisuuksien eroihin otettiin kantaa:
esimerkiksi Matinkylää vaihtopaikkana myös kehuttiin, mutta Kauklahden aseman
kävelyetäisyydet bussilta junien lähtölaitureille koetaan pitkiksi.
Kauklahden ja Etelä-Espoon yhteyttä pidetään useassa
vastauksessa liian hitaana: linjan 165 reitti koetaan kiertelevänä ja suorempaa
reittiä Kauklahdenväylää pitkin toivotaan. Kauklahdenväylän varrella
sijaitseville nopeasti kasvaville alueille Kummelivuoreen ja Harmaalaaksoon toivotaan
yhteyttä, sillä nykyisellään kävelyetäisyydet lähimmille bussipysäkeille ovat
näiltä alueilta pitkät. Kauklahdessa on myös uusi alue Bassenkylä, josta
puuttuu bussiyhteys sopivan kävelymatkan päästä.
Poikittaisliikenteessä nousi esiin myös yhteys
suunnittelualueelta Leppävaaraan. Linjan 544 tarjoamaa nopea yhteys pääväyliä
pitkin keräsi paljon positiivisia kommentteja, mutta liikennöintiaikoja
toivottiin laajennettavaksi ruuhka-ajoista myös päiväliikenteeseen ja viikonloppuihin.
Muina aikoina kuin ruuhka-aikana yhteyttä Leppävaaraan pidetään yleisesti liian
hitaana.
Hyvänä asiana pidettiin erittäin monessa vastauksessa metron
rinnalla Helsingin keskustaan kulkevia suoria bussilinjoja. Toisaalta
suoria linjoja toivottiin Länsimetron jatkeen liikenteen alkaessa alueilta,
jotka jäävät asemien kävelyetäisyyksien ulkopuolelle, kuten Latokaskesta ja
Nöykkiöstä. Lisäksi yhteyksiä muualle Helsingin kantakaupunkiin
toivottiin – esimerkiksi paremmat yhteydet Meilahteen.
Yksittäisistä linjoista eniten positiivisia kommentteja
keräsivät 159 ja 542. Nopeana ja suorana liityntäyhteytenä linjaa 159
toivottiin säilytettävän sellaisenaan myös uusien metroasemien valmistuttua. 542
taas on monelle tärkeä poikittaisyhteys.
Korjausliikkeitä Espoon poikittaisliikenteeseen on jo
aiemmin tehty Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmassa, jossa on
päätetty kahden uuden runkolinjan perustamisesta Espooseen (520, 530). Paljon
kommentteja ja toiveita herättänyttä Etelä-Espoon ja Kauklahden välistä
nopeampaa yhteyttä tukee myös maankäytön ja asukasluvun kehittyminen
Kauklahdenväylän varrella sijaitsevilla uusilla alueilla, kuten Kummelivuoressa
ja Harmaalaaksossa. Tämä on ehdottomasti yksi suunnitelmassa tarkasteltava asia.
Helsingin keskustan lisäksi suoria bussilinjoja
Etelä-Espoosta toivottiin muuallekin Helsingin kantakaupunkiin, esimerkiksi
Meilahteen. Kiinnitämme suunnittelussa huomioita matkustajien yhteystarpeisiin
myös siihen suuntaan.
Muita toiveita
Kyselyssä nousi esiin myös varsinaisen työmme, eli
bussireittien suunnittelun, ulkopuolelle ulottuvia toiveita. Tulevien
asemanympäristöjen kävely- ja pyöräily-yhteyksiin ja niiden valaistukseen
toivottiin kiinnitettävän huomiota. Kaupunkipyörien palvelualuetta toivottiin
laajennettavan uusien asemien ympäristöön ja lisäksi toivottiin laadukkaita ja
riittäviä liityntäpysäköintimahdollisuuksia sekä polkupyörille että
henkilöautoille. Nämä toiveet välitämme Espoon kaupungille edistettäväksi.
165 Reitti voi olla hidas pidemmällä välillä, mutta tärkeä Kurttilan ja Saunalahden asukkaille. Ehkä Kauklahdenväylää pitkin voisi kulkea jokin toinen linja, ja 165 vuorovälejä harventaa, mutta toivottavasti jokin kulkisi myös 165 reittiä.
VastaaPoista