Näkyvyysklikkaamalla

06 marraskuuta 2020

Soukan, Suvisaariston ja Laurinlahden yhteydet

Kun Länsimetro jatkuu Kivenlahteen asti, tulee liityntäyhteydet Suvisaaristosta, Soukanniemestä ja Laurinlahdesta lyhenemään huomattavasti nykyisestä tilanteesta, jossa liityntäyhteys tehdään Matinkylään. Lisäksi suuri osa asuinalueista tulee olemaan kävelyetäisyydenkin päässä metroasemalta. Tässä postauksessa käsittelemme reittiehdotuksiamme tuleviksi liityntälinjoiksi.

Espoonlahteen rakentuu uudistettu Lippulaivan kauppakeskus ja bussiterminaali, joka tarjoaa mahdollisuuden päättää liityntälinjoja myös Espoonlahteen nykyisen Matinkylän bussiterminaalin lisäksi. Soukanniemen ja Suvisaariston läheisin asema on jatkossa Soukan metroasema, jonka kautta liityntälinjojen on luontevaa kulkea. Metron jatkeen myötä Espoonlahden ja Matinkylän välillä ei tarvita nykyisenkaltaista bussiliikennettä, joten ehdotuksessamme Soukan ja Suvisaariston liityntälinjat päätetään Espoonlahden uuteen terminaaliin.

Alla olevalla kartalla on esitelty ehdotuksemme alueen liityntälinjoista.


Suvisaariston liityntäyhteydet

Linja 145 ei jatkossa kulkisi enää Matinkylään, vaan Soukan jälkeen jatkaisi Espoonlahden terminaaliin. Nopein liityntäyhteys linjalla tarjottaisiin siis Soukan asemalle. Lisäksi linja tarjoaisi koululaisyhteydet entiseen tapaan esimerkiksi Storängenin kouluun ja myös yhteyden Espoonlahden palveluiden ääreen.

Linja 145 ajaisi Espoonlahdessa Kipparinkadun kautta.

 

Laurinlahti ja Soukanniemi

Linja 147 toimisi liityntäyhteytenä sekä Soukanniemestä että Laurinlahdesta – Soukanniemestä luonnollisin vaihtopaikka olisi Soukan metroasema ja Laurinlahdesta olisi toimiva yhteys sekä Espoonlahden että Soukan metroasemille. Yhdessä linjan 542 kanssa linja tarjoaisi tiheän liityntäyhteyden Ala-Soukasta metrolle.

 

Linja 542 Espoon keskukseen ja Jorviin

Tällaisessa ehdotuksessa linja 542 pysyisi nykyisellään, ja tarjoaisi edelleen yhteyden Soukasta, Espoonlahdesta ja Kivenlahdesta Espoon keskukseen ja aina Jorviin asti.

Reittiehdotuksessamme linjan 542 reitti säilyisi ennallaan. Laurinlahtea ja Soukanniemeä palvelisi linja 147, joka tarjoaa liityntäyhteyden Espoonlahden ja Soukan metroasemille. Linjan 145 reitti kulkisi Soukan metroaseman kautta aina Espoonlahteen asti.


Linja

vuoroväli (ruuhka-aikaan / päivällä / lauantaina / sunnuntaina)

145

Espoonlahti (M) – Soukka (M) – Suvisaaristo

30/30/30/60

147

Espoonlahti (M) – Laurinlahti – Soukka (M) – Soukanniemi

10/15/15/30

542

Soukka – Espoonlahti (M) – Kivenlahti (M) – Kattilalaakso – Latokaski – Espoon keskus – Jorvi

10/15/15/30

 

Poikittaisyhteys Leppävaaran suuntaan

Olarin ympäristöä käsittelevässä postauksessa esittelimme jo ehdotuksen linjan 544 reitiksi (kartta alla). Linja toimisi vastaisuudessakin nopeana yhteytenä eteläisestä Espoosta Leppävaaraan sekä myös Nihtisillan ja Karamalmin työpaikkakeskittymiin. Linja tarjoaa myös palvelun metroasemien väliin jääville bussipysäkeille.

Linjalla 544 on tällä hetkellä vain arkiliikennettä ruuhka-aikaan, mutta tulevaisuudessa sillä voisi olla tarjontaa myös päivällä, lauantaisin ja sunnuntaisin. Tämä voisi vastata liikkumiskyselyssä esiin tulleeseen toiveeseen nopeista yhteyksistä Etelä-Espoon ja Leppävaaran välillä myös ruuhka-aikojen ulkopuolella.


Kokonaisuudessaan reittiehdotukset ovat nähtävissä kartalla tämän linkin takana:

https://platform.remix.com/map/228d44c0?latlng=60.13175,24.67558,12.143&layer=hsl

 

Linja 544 kulkisi kaikkien uusien metroasemien kautta ja näin palvelisi väliin jääviä bussipysäkkejä. Reitti jatkuisi Kehä ll:n, Nihtisillan ja Karamalmin kautta Leppävaaraan.

Linja

vuoroväli (ruuhka-aikaan / päivällä / lauantaina / sunnuntaina)

544

Kivenlahti (M) – Espoonlahti (M) – Soukka (M) – Karamalmi – Leppävaara

15/20/30/30

 

19 kommenttia:

  1. Olisiko linjan 542 ulottaminen Soukanniemen kääntöpaikalle asti mahdollista? Se mahdollistaisi huomattavasti paremmat poikittaisyhteydet myös Kasavuorenrannasta, Soukansalmesta ja Soukanniemestä ja oletettavasti kasvattiaisi joukkolikenteen suosiota kun vaihtojen määrä vähenisi myös Soukan pientaloalueilta.

    VastaaPoista
  2. 542 voisi tulla/lähteä Soukanniemeen asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Ilman tuota linjan 542 jatketta Alakartanonkujan etelä-ja länsipuolelta ei edelleenkään, 2,4 miljardin veroeuron joukkoliikenneinvestoinnin jälkeen, olisi nopeaa ja suoraa yhteyttä oman suuralueen terveyspalveluihin Espoonlahden terveyskeskukseen eikä uimahallille tai muuhun urheilupuistoon. Ne ovat yhtä tärkeitä kuin kaupallisten palvelujen saavutettavuus.

      Poista
  3. Kerrankin hsl suunnitteli hyvät reitit

    VastaaPoista
  4. Tuo matka-aika bussilla nro 147 Soukanniemestä Espoonlahteen tuntuu kohtuuttoman pitkältä. 5min matka autolla kestää bussilla yli 30min?

    Lisäksi komppaan edellisiä kommentoijia: kannatan linjan 542 jatkamista Soukanniemeen asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noissa ajoissa taitavat olla kyseessä linjojen ehdotetut vuorovälit eli esimerkiksi tuo linja 147 liikennöisi arkena ruuhkassa 10 minuutin, arkena muuten sekä lauantaina 15 minuutin ja pyhäisin 30 minuutin välein.

      Poista
    2. Tuossa tekstin sisällä olevassa linkissä näkee ajo-ajan joka lyhimmilläänkin linjalla 147 on 31min.

      Poista
    3. Kyseessä on luultavasti linjan kiertoaika jona se ajaa reitin kertaalleen edestakaisin.

      Poista
    4. Hei, kiitos huomiostasi! Kyseessä on karttapalvelun arvioima kierrosaika, joka tarkoittaa bussilinjan ajoaikaa edestakaisin. Olemme nyt poistaneet nämä kierrosajat kartoilta, sillä ne eivät kaikissa tilanteissa vastaa todellisuutta. Linjan 147 ajoaika Soukanniemestä Espoonlahteen olisi noin 15-20 minuuttia, riippuen vuorokaudenajasta.

      Poista
    5. Linja 147 ja 145 suoremmiksi muuten hyvä runkolinja 510 Tapiolasta Espoonlahteen!!

      Poista
    6. Ei niitä esitetyssä muodossa millään saa suoremmiksi jos linjan 147 pitää palvella myös Laurinlahden ainoana liityntälinjana ja linjan 145 ruotsinkielisiä koululaisia. Siksi asukas-ja asiakasystävällinen ratkaisu, jos siis HSL haluaa nämä ryhmät tällä liityntälinjojen suunnittelukerralla ottaa edellistä kierrosta paremmin huomioon, olisi linjan 542 jatkaminen Soukanniemeen jolloin se toimisi koko Soukan omana linjana ja vastaavasti linjan 147 päättäminen Soukan metroasemalle tai vaihtoehtoisesti sen reitittäminen siitä eteenpäin Soukanväylää ja Riilahdentietä Kaitaan metroasemalle jolloin sinnekin saataisiin edes yksi liityntälinja edesmennyttä linjaa 46 korvaamaan.

      Poista
    7. Joo voisko linjat jakaaa puoliks Kaitaan kautta Matinkylään ja Espoonlahteen!

      Poista
    8. Jos linjoilla 147 ja 542 on sama vuoroväli ja liikennöintiaika, olisi kieltämättä luontevaa jatkaa 542 Soukanniemeen ja päättää 147 Soukan metroasemalle tai Alakartanonkujalle. Nykyisellään linjan 147 pitää jatkua Soukanniemeen, jotta kaikilta pysäkeiltä on yhteys metroon, mutta tämä tarve poistuu, kun myös 542 voi muodostaa yhteyden metroon.

      Poista
    9. Noin. Linjan 542 jatkamisella on useitakin etuja eli se veisi koko Soukan alueelta paremmin Espoonlahden keskuksen palvelujen ääreen sekä tarjoaisi suorimman mahdollisen reitin Lippulaivaan ja Espoonlahden metrokeskukseen. 147 kiertelee ja kaartelee Laurinlahdessa sen verran että tuskin sillä kovin suurta suosiota soukkalaisten matkustajien keskuudessa olisi. Hyvä toki jos ja kun Laurinlahdesta edelleen yhteys Soukan ostarille ja metroasemalle tarjotaan.

      Poista
  5. Kiitos HSL selvennyksestä!

    VastaaPoista
  6. Kauklahden- Espoonlahden välille runkolinja, Kirkkonummi- Matikylä välille runolinja!

    VastaaPoista
  7. linja 145 koska lähtisiensimmäinen ja viimeinen vuoro arkisin/viikonloppuna ?
    Suvisaaresta-Soukasta ?

    VastaaPoista
  8. Voisko Linja 544 lähteä Saunalahdesta

    VastaaPoista
  9. Laurinlahdessa kannattaisi huomioida Ristiniementie, jonka varrella on paljon asutusta (myös kerrostaloja) mutta pitkä kävelymatka lähimmälle bussipysäkille, metrosta puhumattakaan. Ristiniementie 12-14 ollaan rakentamassa lisää pienkerrostaloja, joten asukasmäärä kadun varressa tulee kasvamaan.

    Eikö jonkin linjan ainakin osa vuoroista voisi ajaa Ristiniementietä pitkin?

    VastaaPoista