Näkyvyysklikkaamalla

24 marraskuuta 2020

Kirkkonummi – Vaihto metroon Kivenlahdessa vai Matinkylässä?

Metron jatkuessa Kivenlahteen tarkasteluun on syytä ottaa myös Kirkkonummelta nykyisin Matinkylään päättyvien linjojen eri päätepysäkkivaihtoehdot. Espoossa liityntäyhteyksiä tullaan suuntaamaan metroverkon lähimmille asemille linjojen päättyessä osittain Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin. Kirkkonummen linjojen lopulliseen päätepysäkkiratkaisuun vaikuttavat mm. metron jatkeen myötä lisääntyvät metroliikenteen kustannukset, linjojen mahdollisesta lyhentämisestä saatavat säästöt bussiliikenteestä sekä tulevan linjaston tarjoamat vaihtomahdollisuudet ja matka-ajat.

Kävimme läpi erilaisia vaihtoehtoja, joista tarkempaan tarkasteluun valikoitui linjojen päättäminen nykyiseen tyyliin Matinkylään tai sitten Kivenlahden metroaseman kautta Espoonlahteen. Metroliikenteessä lähtökohtana on hankesuunnitelman mukainen liikennöintimalli, jossa puolet lähdöistä päättyy Tapiolaan ja puolet ajetaan Kivenlahteen. Metron vuorovälit ovat samat sekä Matinkylässä että Espoonlahdessa/Kivenlahdessa riippumatta siitä minne metroasemalle Kirkkonummen linjat ajetaan. Listasimme alle muutamia nostoja molempien vaihtoehtojen vaikutuksista liikkumiseen ja matka-aikoihin.

Kumpi päätepysäkki olisi sinulle mieluisampi ja minkä takia?

Kirkkonummen liityntälinjojen päätepysäkkivaihtoehtoina ovat Espoonlahti ja Matinkylä. Espoonlahden vaihtoehdossa voisi metroon vaihtaa myös Kivenlahdessa.


Liityntälinjat Matinkylään (nykyinen järjestely)

Metron jatkeen valmistuttua liikkumisessa ei juurikaan tapahtuisi muutoksia, jos liityntäyhteydet päättyisivät edelleen nykyiseen tapaan Matinkylään. Matka-ajat eri alueille pysyisivät pitkälti nykyisellään. Jatkossakin matkustaminen Espoonlahden alueelle tapahtuisi nykyiseen tapaan Espoonlahdensolmun pysäkeiltä kävellen (matkaa n. 1,4km) tai vaihtaen Martinsillalla busseihin tai metrolla Matinkylästä Espoonlahteen. Metromatka Matinkylän ja Kivenlahden välillä kestää arviolta n. 10 minuuttia.

Etelä-Espoon liityntälinjaston painopiste muuttuu hieman, kun nykyisin Matinkylään päättyviä Suur-Espoonlahden linjoja päätetään jatkossa osittain Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin. Matinkylä pysyy kuitenkin edelleen merkittävänä joukkoliikenteen solmukohtana, josta vaihtoyhteyksiä tarjotaan laajasti eri puolille Espoota. Osa läntisen Espoon alueista olisi jatkossa kahden vaihtoyhteyden takana (bussilla Matinkylään – metrolla Espoonlahteen – bussilla esim. Saunalahteen).

 

Liityntälinjat Kivenlahden kautta Espoonlahteen

Matinkylän sijasta Kirkkonummen liityntälinjoille päätepysäkkivaihtoehtona on Espoonlahden uusi bussiterminaali. Tällöin Kirkkonummen linjat ajettaisiin Länsiväylältä/Vanhalta Jorvaksentieltä Kivenlahdentietä, Espoonlahdenrantaa ja Espoonlahdenkatua pitkin bussiterminaaliin, jossa vaihto metroon tapahtuisi. Matka-aika Kirkkonummen ja Helsingin keskustan välillä kasvaisi joitakin minuutteja.

Espoonlahden vaihtoehdossa bussista metroon vaihtaminen olisi mahdollista tehdä metron tulevalla päätepysäkillä Kivenlahdessa, katuverkon pysäkiltä metroaseman sisäänkäynnin vierestä. Kysymys on se, kummalla metroasemalla vaihto tahdistetaan ja painotetaanko matka-aikaa vai vaihtoa sisätiloissa. Jos vaihto sovitetaan Kivenlahdessa, niin matka-aika olisi arviolta 2-4 minuuttia pidempi kuin Matinkylän vaihtoehdossa. Jos vaihto tahdistetaan Espoonlahdessa, niin matka-aika olisi 4-6 minuuttia pidempi Matinkylään verrattuna. Vaihdon tarkka täsmääminen ei onnistu molemmissa, sillä bussi on hitaampi kuin metro Kivenlahden ja Espoonlahden välillä. Vaihdon täsmääminen Espoonlahdessa tarkoittaisi pidempää vaihtoaikaa Kivenlahdessa ja pidempää matka-aikaa Helsinkiin ja metron varrelle. 

Tässä vaihtoehdossa metron jatkeen vaikutusalueen, Espoonlahden saavutettavuus Kirkkonummelta paranisi huomattavasti. Kirkkonummen bussien kyytiin voisi jatkossa nousta Espoonlahden ja Kivenlahden katuverkolta, kun nykyisin lähin pysäkki on Länsiväylän rampilla Espoonlahdensolmussa. Matka-ajat Kivenlahteen ja Espoonlahteen lyhentyisivät merkittävästi, kun Matinkylän vaihtoehdossa esitetty metromatka (Matinkylä – Kivenlahti) tai kävely Espoonlahdensolmusta jäisivät väliin. Aikasäästöä tulisi siis n. 15min näille alueille matkustaessa. Läntisen Espoon liityntäyhteyksien painopiste siirtyy tulevaisuudessa Espoonlahteen, joten myös näiden linjojen vaikutusalueille yhteydet parantuisivat. Toisaalta taas Matinkylästä lähteviä busseja käyttäville näistä muodostuisi jatkossa kahden vaihdon matkoja (bussilla Kivenlahteen – metrolla Matinkylään – Matinkylästä bussilla esim. Suurpeltoon).

 

Vaihtoyhteydet muille bussilinjoille

Bussilinjojen väliset vaihtoyhteydet muuttuvat siis joka tapauksessa. Espoon liityntälinjojen lisäksi metron jatkeen myötä nykyisiin Espoosta Kamppiin ajettaviin linjoihin on myös tulossa muutoksia. Näiden lisäksi myös linjalle 510 (Herttoniemi-Pasila-Meilahti-Westendinasema) on pohdittu muutosta, jossa linjaa jatkettaisiin Espoonlahteen asti. Metron kuormitusta vähentävien linjojen (Espoosta Kamppiin) muutokset vaikuttavat osaltaan myös tuleviin bussi-bussi vaihtoihin Kirkkonummen suunnalta, joten omaa mielipidettä muodostaessa kannattaa tutustua myös näihin. Näihin liittyvä blogipostaus kommentteineen on luettavissa täällä: https://hslmetrokivenlahteen.blogspot.com/2020/10/suorien-bussilinjojen-tulevaisuus.html.

 

Tiivistetysti

Päätepysäkin valinta vaikuttaa luonnollisesti myös bussilinjaston kustannuksiin. Metron jatke lisää omalta osaltaan joukkoliikenteen kokonaiskustannuksia, joten vastaavasti bussiliikenteen puolelta kustannuksia pyritään karsimaan. Näistä vaihtoehdoista Espoonlahden päätepysäkki on bussiliikenteen osalta edullisempi ratkaisu, jonka myötä mahdolliset muut liityntälinjaston muutokset jäisivät oletettavasti Matinkylän vaihtoehtoa lievemmiksi. Toisin sanoen päätepysäkin sijoittuessa Matinkylään, matka-ajat Helsingin suuntaan olisivat hieman nopeampia, mutta samalla linjasto olisi kalliimpi päällekkäisenä metron kanssa ja mahdollisesti nykyistä Kirkkonummen alueen liikennettä jouduttaisiin jonkin verran vähentämään. Espoonlahden päätepysäkkiratkaisussa matka-ajat olisivat hieman pidemmät Helsingin suuntaan, mutta paineet Kirkkonummen palvelutason vähennyksille jäisivät pienemmiksi.

 

Mitä ajatuksia sinulle heräsi Kirkkonummen linjojen päätepysäkkivaihtoehdoista?

  •           Missä haluaisit vaihtaa?
  •           Mitkä tekijät ovat sinulle tärkeitä matkassa ja vaihdossa?
  •           Minne matkasi suuntautuu?
  •           Mitä muita ajatuksia Kirkkonummen joukkoliikenteestä heräsi?


Päivitys 30.11.2020

Kerro asiakaskyselyssämme, kumpi päätepysäkkivaihtoehdoista olisi parempi! 
Vastausaikaa on keskiviikkoon 9.12. asti.

54 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Haluaisitko vielä tarkentaa tarkoititko, että liityntälinjan reitin tulisi mennä mahdollisimman nopeasti metrolle eli vaihto Kivenlahdessa? Vai tarkoititko yleisiä vaihto-olosuhteita eli itse vaihtotapahtuman tulisi olla mahdollisimman sujuva?

      Poista
  2. Paras olisi, kun kirkkonummelta pääsisi isojen teiden varrelta bussilla Kivenlahteen, eikä samaa valtavaa lenkkiä tulisi, niin kuin nyt linjalla matinkylään.

    Omat reittini kulkeutuu meilahteen. Nyt matka aika on liian pitkä kuljettavaksi julkisilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Espoon puolen suunnitelmissa olemme pohtineet linjan 510 jatkoa Espoonlahteen asti, mikä osaltaan nopeuttaisi myös Meilahden yhteyksiä Kirkkonummen suunnalta, kun jatkossa matkan voisi tehdä yhdellä vaihdolla. Olisiko mielekkäämpää, että vaihto Kirkkonummen linjojen ja runkolinjan 510 välillä tapahtuisi mieluummin Kivenlahdessa/Espoonlahdessa vai Länsiväylän pysäkeillä?

      Poista
  3. Osa linjoista voisi ajaa Matinkylään ja osa Kivenlahteen/Espoonlahteen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Tässä ratkaisussa ongelmaksi muodostuisi kokonaispalvelu metrolta Kirkkonummelle, kun Helsingistä matkustaessa joutuisi tekemään valinnan jatkoyhteyksien suhteen jo hyvissä ajoin. Nykyisin yhdestä paikasta lähtevät 170-sarjalaiset tarjoavat suhteellisen tiheän vuorovälin Kirkkonummen suuntaan, mutta lähtöpaikkojen hajautuessa vuorovälit venyisivät paikoitellen harvoiksi. Hiljaisen ajan liikenteessä tämä ongelma korostuisi, kun vuoroja ei muutenkaan ole yhtä tiheästi kuin ruuhka-aikoina.

      Poista
    2. Hyvä perustelu, kiitän (huom, eri vastaaja kun nimettömänä tämäkin).
      Kuitenkin tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta ajaa suurimmalta osin Kivenlahteen ja säilyttää esim yksi 170-sarjasta Matinkylään menevänä. Tällöin esim lapsilla on helpompaa kulkea kunhan osuvat tietylle vuorolle.
      Kirkkonummelta päin voi myös suunnitella vuoron mukaan mikäli inhoaa vaihtoja (yhtä tärkeä kriteeri kuin aika). Muuten "kaikki" bussit vievät jollekin metroasemalle, miettimättä.
      Kirkkonummelle päin taas oletuksena olisi vaihto Kivenlahdessa, ainoa kyttääminen olisi se yksi Matinkylän vuoro mikäli haluaa optimoida.
      Mikäli huomataan että se yksi Matinkylän vuoro on aina "täynnä", ehkä 50/50 tai jopa kaikki Matinkylään/yksi Kivenlahteen voidaan huomioida tulevaisuudessa. Tilastot + uusi käyttäjäkysely sitten tukevat.
      Eli annetaan asiakkaan valita.

      Poista
    3. Tämä hyvä. 171 Kivenlahteen koska jo Sarfvikin kautta.

      Poista
  4. Kivenlahteen/Espoonlahteen, koska parantaa yhteyksiä Kirkkonummelta Espoon länsiosiin huomattavasti ja on tosiaan halvempikin. Matka-ajan lievää pitenemistä pidemmälle metroreitin varrella voisi myös kompensoida tekemällä bussireiteistä vähän suorempia Kirkkonummen päässä, jos esimerkiksi Heikkilän kierroksen voisi jättää väliin. Joka tapauksessa Helsinkiin pääsee myös junalla ja paljon nopeammin kuin metrolla ja bussilla, oli bussien pääteasema sitten Matinkylässä tai Kivenlahdessa. Paras olis jos Kirkkonummelta menis joitakin bussivuoroja Helsinkiin asti ruuhka-aikoina ja loput Kivenlahteen ja Espoonlahteen.

    VastaaPoista
  5. Kivenlahteen/Espoonlahteen, koska parantaa yhteyksiä Kirkkonummelta Espoon länsiosiin huomattavasti ja on tosiaan halvempikin. Matka-ajan lievää pitenemistä pidemmälle metroreitin varrella voisi myös kompensoida tekemällä bussireiteistä vähän suorempia Kirkkonummen päässä, jos esimerkiksi Heikkilän kierroksen voisi jättää väliin. Joka tapauksessa Helsinkiin pääsee myös junalla ja paljon nopeammin kuin metrolla ja bussilla, oli bussien pääteasema sitten Matinkylässä tai Kivenlahdessa. Paras olis jos Kirkkonummelta menis joitakin bussivuoroja Helsinkiin asti ruuhka-aikoina ja loput Kivenlahteen ja Espoonlahteen.

    VastaaPoista
  6. Jos kerran Espoosta jatkossakin on ruuhka-aikana suoria bussivuoroja Kamppiin, niin ehdottomasti pitää turvata kirkkonummelaisille vaihtohteys niihin. Tämä on voittamattoman nopea yhteys kirkkonummelaisille Ruoholahden-Kampin alueella työskenteleville, ellei oma työpaikka sijaitse suoraan metroaseman vieressä. Toinen tärkeä asia on yhteydet niihin Espoon lukioihin ja muihin oppilaitoksiin, joissa Kirkkonummen teinejä käy. Nykyään ainakin Espoonlahdensolmussa jää paljon nuoria bussista. Samaa mieltä, Heikkilän kierrokset pois. Niitähän perusteltiin aikaisemmin 51 risteyksen ruuhkilla, mutta liikennevalot ovat korjanneet sen tilanteen. Tai jos Heikkilä kierretään, niin reilu leikkaus pysäkkien määrään sillä lenkillä.

    VastaaPoista
  7. Suora linja Espoonlahteen 51 pitkin on ainoa hyvä vaihtoehto ja sitten linjoja jotka kiertävät kyllä. Kohtuutonta matkustaa 45 min tai enemmän Kirkkonummen keskustasta Matinkylään.

    VastaaPoista
  8. Haluaisin vaihtaa siellä, missä matkan kokonaisaika on lyhin. Matinkylässä on aika pitkä kävelymatka vielä bussilta metroon, mikä lisää kokonaismatka-aikaa. Jos Kivenlahteen tulee bussipysäkki metroaseman oven lähistölle ja siitä on esim. vain portaat suoraan alas metroon, kannatan sitä. Mutta jos matka-aika pitenee sen vuoksi, että Kivenlahdessa pitää kävellä pitkä matka bussilta metroon tai sinne menee niin paljon busseja, että ruuhkassa seisominen vie aikaa, niin sitten vaihto Matinkylässä. Kävely sinänsä ei ole ongelma, vaan siihen kuluva aika. Matkat kun suuntautuvat aina Helsinkiin ja matka on pitkä muutenkin, en kaipaa enää lisäodotusta.

    Matkassa tärkeintä on nopea perille pääseminen eli suorat bussit keskustasta Kivenlahteen(tai mikä onkaan nopein)51:stä eikä mitään sightseeing-retkiä Kirkkonummella.

    Olen ihmetellyt Kirkkonummen joukkoliikenteessä sitä, että kuka ihmeen joukkoliikennettä käyttävä silmäätekevä siellä Tolsassa/Laajakalliossa asuu, kun sitä palvellaan jatkuvasti ja koko ajan kaikilla mahdollisilla matkustustavoilla?

    Usein mietin myös sitä, että eikö pitäisi jossakin kohtaa yrittää saada rantarata ja metrorata kohtaamaan - on hyvin hyvin kummallista, että nämä kaksi eivät kohtaa missään muualla kuin Helsingin rautatieasemalla. Hyviä kohtaamiskohtia olisivat vaikkapa Kauklahti tai Kirkkonummi/Jorvas. Tosin jos rahoitusta odotetaan vain Kirkkonummelta metron jatkamiseksi, sitä EI tule tapahtumaan IKINÄ.

    VastaaPoista
  9. Matinkylään! Työskentelen Espoon Suurpellossa, ja vaihdan bussia Matinkylässä. Bussi Kivenlahden tai Espoonlahden metrolle tarkoittaisi kohdallani kolmea eri kulkuvälinettä ja kahta vaihtoa ja veisi vieläkin enemmän aikaa kuin nykyään.

    VastaaPoista
  10. Tärkeintä olisi pitää matka Kirkkonummi - Helsinki mahdollisimman nopeana. Tämä toteutunee parhaiten vaihdolla Matinkylässä?

    Kirkkonummen joukkoliikenteessä voisi kiinnittää enemmän huomiota myös vaihtoon liityntälinjoista junaan. Esim Upinniemi/Kantvik suunnalta bussilla tullessa Helsingin suunnan junaan vaihtaessa tulee joskus 10-20 minuutin odotus ennenkuin juna lähtee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen erimieltä. Mikään järkevä bussivaihtoehto ei pärjää junalle jos ollaan matkalla Helsinginniemelle tai siitä itään päin->Kirkkonummen bussit syytä optimoida Espoon reissuihin, ei Helsingin.

      Poista
    2. Itse asiassa mikään järkevä bussivaihtoehto ei pärjäisi junalle, mutta liikenne on suunniteltu niin, että rautatien vierestä kuljetetaan porukkaa pitkän matkan päähän metrolle.

      Kaikki pyritään palvelemaan samalla linjalla, mikä tarkoittaa sitä, että kun bussi tulee Upinniemestä/Kantvikistä, on tällöin tapahtunut synkronointi junaan, eikä tämän jälkeen voi enää synkronoida bussia junaan. Bussi vie kuitenkin lopulta metrolle, jossa synkronointia ei tarvita tiheän vuorovälin ansiosta.

      Käytännössä jos hakee esimerkiksi noin kilometri Tolsan asemalta pohjoiseen sijaitsevalta Hirvitien pysäkiltä matkaa keskustaan, ehdottaa Reittiopas pääsääntöisesti kolme kertaa tunnissa matkaa bussilla ja metrolla, vaikka bussi saattaa parin minuutin kuluttua ajaa Tolsan aseman kautta.

      Varsinkin jos valitaan parempia vaihtoyhteyksiä painottava bussien ohjaaminen Espoonlahteen, kannattaisi minusta harkita sellaista mallia, jossa Vanhan Rantatien ja Kirkkonummen keskustan pohjoisosasta on junaan synkronoitu bussiliikenne.

      Tapoja toteuttaa tämä on monia: bussi voi esimerkiksi ajaa Masalan aseman kautta ja olla siellä tahdistettu junaan, tai Vanhan Rantatien linja voi ajaa suoraan Kirkkonummen asemalle, olla tahdistettu siellä junaan ja Kirkkonummen keskustan lenkkiä vetää oma bussilinjansa.

      Poista
  11. Matinkylä on parempi. Se tarkoittaa toki kahta vaihtoa tiettyihin paikkoihin matkustaessa, mutta matka-aika on keskimäärin kuitenkin lyhempi. Lisäksi myös Kivenlahden/Espoonlahden vaihtoehdossa olisi kaksi vaihtoa matkustattaessa esimerkiksi Latokaskeen, Westendiin, Haukilahteen, Olariin tai Suurpeltoon. Koska molemmissa vaihtoehdoissa on kahta vaihtoa edellyttäviä reittejä, kannattaa valita lyhin kokonaismatka-aika eli Matinkylän vaihtoehto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Latokaskeen, Westendiin ja Haukilahteen on kaikkiin yksi vaihto Kiven+tai Espoonlahden metroasemilta nykyisiin ja tuleviin poikittaisiin bussilinjoihin. Latokaskeen linjall 542 ja Haukilahteen sekä Westendiin linjalla 510.

      Poista
  12. Metron jatko Kirkkonummelle ja toinen haara kauklahlden/Espoonkeskuksen suuntaan olisi järkevää.

    VastaaPoista
  13. Haluaisin vaihtaa Matinkylässä. Perheemme käy Kirkkonummella uimassa Olarista ja vaihto Kirkkonummen bussiin Matinkylässä on ollut kätevä.

    VastaaPoista
  14. Matka-aikavertailu ei tunnu reilulta. Paremmassa laskelmassa olisi huomioitu se, että samalla bussikapasiteetilla voitaisi ajaa vuoroja tiukemmin Kivenlahteen kuin Matinkylään. Veikkaan että tälläisessä laskelmassa Kivenlahti voittaa. Ääni Kivenlahdelle.

    VastaaPoista
  15. Vaihto Matinkylässä, on nopeampi. On ruokakaupat, jossa voi samalla reissulla poiketa. Välillä kirkkonummen bussia joutuu odottamaan lähes puoli tuntia. Se on mukavampaa sisätiloissa kuin bussipysäkillä.

    VastaaPoista
  16. Nopein yhteys Gesterby-Helsingin keskusta on kiinnostavin. Vaihtaisin mielelläni Kivenlahdessa mikäli kävelymatka olisi lyhyempi kuin Matinkylässä. Busseja metrolta Kirkkonummelle voisi olla viikolla useammin työmatkojen ruuhka-aikojen ulkopuolellakin, koska pidempi työpäivä helposti venyy julkisen liikenteen vuoksi lisää.

    VastaaPoista
  17. Matinkylään, sieltä pääsee helposti usealla eri bussilla paikkoihin ja myös metrolla tarpeeksi nopeasti Helsinkiin. Kirkkonummelta Helsinkiin pääsee helpoiten junalla, joten sinne asti bussilinjojen miettiminen on turhaa, sillä matka on jokatapauksessa turhan pitkä julkisilla kuljettavaksi. Kirkkonummen busseilla liikkuvat pääsevät Matinkylästä minne vain ilman pitkiä odotteluja ja metrokin on ihan bussiterminaalin vieressä.

    VastaaPoista
  18. Mikäli halutaan, että autoilijat vaihtavat julkiseen liikenteeseen, on matka-aikojen lyhennyttävä, ei pidennyttävä entisestään. Tälläkään hetkellä julkinen ei ole realistisesti kilpailukykyinen vaihtoehto ja pidemmät matka-ajat heikentävät sen asemaa entisestään. Esim Kantvik-Kamppi autolla ~30min, julkisilla 1h25min

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on erittäin hyvä huomiom asun myös kantvikin suunnalla ja ihan mahdottoman pitkät matkat jos vertaa automatkan pituuteen.

      Uskoisin että pienellä rahalla ja reittimuutoksilla tähän voi ja pitäisi voida vaikuttaa.

      Poista
  19. Bussit mielummin Matinkylään asti, koska minulla ei ole juurikaan tarvetta käydä Kivenlahdessa tai Espooblahdessa, mutta sen sijaan Isossa Omenassa tulee käytyä usein. Olisi ärsyttävää jos nykyään 25 minuuttia pitkällä matkalla pitäisi vaihtaa metroon, koska matka-aika pitenisi ja matka vaikeutuisi. Kirkkonummella asuu myös paljon nuoria, jotka käyvät Tapiolassa tai Otaniemessä lukiossa, joten matka-ajan pidennys ja reitin muuttuminen ei olisi heille kovin mukavaa. Autoilijat eivät myöskään varmasti siirry bussin ja metron käyttöön, jos liikkumisesta julkisilla tulee vielä hankalampaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Espoonlahteen avaa vuonna 2022 Ison Omenan kokoinen kauppakeskus Lippulaiva jossa on noin 90 erilaista liikettä ja ravintolaa. Sinne tulee myös samanlainen bussiterminaali joka Omenasta löytyy.

      Poista
  20. Matinkylä on parempi vaihtoehto

    VastaaPoista
  21. Ehdottomasti Matinkylään. Metroon vaihtaminen kävellen bussiterminaalista ei ole ongelma. Nyt kun bussit eivät enää kulje suoraan Helsinkiin, kokonaismatka ei saisi enää pidentyä.

    VastaaPoista
  22. Heikkilän kierros Kirkkonummen päästä pois. Espoon pään pysäkillä ei niin suurta merkitystä.

    VastaaPoista
  23. Paras ratkaisu olisi linjojen palauttaminen takaisin suoraan Helsinkiin. Ei muuta sanottavaa.

    VastaaPoista
  24. Metroon vaihto Espoonlahdessa/Kivenlahdessa, tahdistettuna Kivenlahteen. Matka-ajan piteneminen ei tunnu tarkoituksenmukaiselta mutta metron valmistuttua lienee taloudellisesti ja ekologisesti järkeävää ohjata liikennettä metroon jo länsiespoossa.

    VastaaPoista
  25. Ehdottomasti säilytetään nyt käytössä oleva malli, jossa päästään suoraan Matinkylään. Mitä enemmän vaihtoja, sen suuremmaksi kasvaa houkutus yksityisautoiluun. Myös lapsille on turvallisempaa opetella julkisten käyttäjiksi kun reitit pysyvät selkeitä. Oma 10v lapseni ei varmaan lähtisi Isoon Omenaan jos matkalla olisi vaihtoja, mutta nyt kun linja on selkeä, on julkisten käytön harjoittelu helpompaa.

    VastaaPoista
  26. Matinkylä, Helsinkiin menen junalla. Bussilla joskus iao-omenaa

    VastaaPoista
  27. Toivottavasti myös jatkossa Matinkylään, kaupassakäynti pysyy helppona. Myös muutama suora linja Kamppiin olisi hyvä lisä aamuihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö ne lähemmäksi Kirkkonummea valmistuvan Espoonlahden metrokeskuksen ja sen yhteydessä olevan kauppakeskus Lippulaivan noin 90 liikettä ja ravintolaa siis houkuttele jatkossakaan? Se aukeaa jo ennen metroliikenteen alkamista eli 2022 keväällä.

      Poista
    2. Miksi niiden tulisi houkutella?

      Poista
    3. Jos kerran vaihtoperuste Matinkylässä on kaupassa käynti niin eikö se onnistu aivan yhtä lailla tulevassa Lippulaivan kauppakeskukseessa ja vaihto sen bussiterminaalissa?

      Poista
  28. On ollut ihan toimivaa tähän mennessä joten ehkä varovainen ääni matinkylälle jos tosiaan on niin että matka-aika pitenee kivenlahti/espoonlahti vaihtoehdossa. Ja en poistaisi mitään heikkilän kierrosta.

    VastaaPoista
  29. Jotta voisin luopua yksityisautoilusta edes osittain, niin tarvittaisiin bussilinja Masalasta Luoman ja Kauklahden kautta Kivenlahden metroasemalle. Vaikka junaradan varrella asutaan, niin junasta ei ole iloa kun ei pysähdy Masalan ja Kauklahden välillä. Tämä linja palvelisi sekä juna-asemalle että metroasemalle pääsyä.

    VastaaPoista
  30. Espoonlahti tai Kivenlahti, koska monipuolisempi eikä pidempi matka-aika Helisnkiin haittaa. Espoonlahti/Kivenlahti mahdollistaa matkat Espoonlahteen muulla Espooseen monipuolisemmin kuin suora bussilinja Matinkylään. Kirkkonummesta on monia lukiolaisia Espoonlahdessa. Tärkeätä on odottaa vaihtoa bussiin/metroon sisätiloissa.

    VastaaPoista
  31. Muutama suora yhteys Helsinkiin, ainakin ruuhka-aikoina jolloin metron kapasiteetti ei riitä! Itselläni sekä Kirkkonummella että Helsingissä bussi kulkee lähempää kuin juna, mikä ei siksi ole yhdenvertainen vaihtoehto. Matka ilman vaihtoa on huomattavasti vaihtosähläystä houkuttelevampi; voi rauhassa tehdä töitä/lukea/torkkua.

    VastaaPoista
  32. Metron tulon jälkeen julkinen ei ole millään tavalla ollut enää realistinen vaihtoehto. Bussi-metro-kombolla Sundsbergistä hyvällä tuurilla 1h 15min Hämeentielle vs. autolla länkkäriä Töölön ja Kallion kautta 30 min, kyllä sitä arjessa priorisoi aikaa perheelle ja julkiset kevyesti nipistävät viikossa siitä jo työpäivän verran.

    VastaaPoista
  33. Ei kumpikaan. Todella nopea suora bussireitti pysähtyen ainoastaan Matinkylässä ja Ruoholahdessa. Hetkinen, tällainenhan meillä oli aiemmin ja minäkin sitä käytin.

    VastaaPoista
  34. Laajakallio & Heikkilä alueella on erittäin paljon lapsia jotka käyvät koulussa tai harrastuksissa esim Masalassa tai Espoon keskuksen suunnalla. Sama toiseen suuntaan. Eipä ruveta "leikkaamaan" bussiliikennettä lapsilta vain siksi että pääsisi itse töihin pari minuuttia nopeammin tai helpommalla vaihdolla.

    VastaaPoista
  35. Linja 171 Matkakekus – Lindal – Gesterby – Heikkilä - Masala – Sarfvik - Kivenlahti – Espoonlahti

    Linja 172 Kantvik - Matkakeskus – Heikkilä – Masala- (Sarfvik) – Kivenlahti - Espoonlahti

    Linja 172V Kantvik – Matkakeskus - Lindal – Gesterby (tiheästi liikennöitävä linja)

    Linja 173Z Upinniemi - Kantvik - Matkakeskus – (suoraan Länsiväylälle) – Kivenlahti - Espoonlahti

    Linja 174Z Gestebry – Heikkilä (suoraan Heikkilään) – Tolsa – Kivenlahti – Espoonlahti

    Linja 911 Matkakeskus – Heikkilä – Masala – Kauklahti – Mikkelä - Espoon IKEA – Jorvi

    VastaaPoista
  36. Ideaalivaihtoehto olisi, että yhteydet olisivat molemmille asemille, esimerkiksi joka toinen vuoro toiselle ja joka toinen toiselle. Jos vaihtoehtona on vuorojen väheneminen, Espoonlahti on pienempi paha.

    Vaihto bussista metroon räntäsateessa kävellen ei ole vaihtoehto, eli vaihdot kulkuvälineestä toiseen pitää onnistua kuivin jaloin, tai korkeintaan max. 100 m kävelyllä ulkona. Paras vaihtoehto olisi bussin pysähtyminen lähellä metron ovea, jolloin aikaa ei tuhlaannu siinä, kun bussi ajaa terminaaliin maan alle.

    Kaikki matkaa hankaloittavat tekijät, etenkin vaihdot ja matka-ajan piteneminen, lisäävät oman auton käyttöä julkisten sijaan. Jo tällä hetkellä matka-aika julkisilla jopa Kirkkonummen keskustasta Helsingin keskustaan on tuplaten omaan autoon verrattuna. Esimerkiksi viiden kilometrin päästä Kantvikista matka-aika junalla Helsingin keskustaan on yli tuplat ja bussi+metro -yhdistelmällä melkein kolminkertainen. Tämä aiheuttaa noidankehän, jossa toimimattomaksi koetut yhteydet aiheuttavat siirtymän omaan autoon, mikä vähentää matkustajien määrää ao. reiteillä, mikä taas johtaa yhteyksien huononemiseen jne.

    Yksittäisten pysäkkitiedustelujen sijaan HSL:n kannattaisi kysyä kirkkonummelaisilta julkisen liikenteen vetovoimatekijöitä verrattuna omaan autoon, ja miettiä yhteyksiä vasta sen perusteella.

    Korona-ajan mentyä ohitse HSL voisi kokeilla esim. juuri Upinniemen (Bro, Kolsari, Kantvik, Sepänkannas jne.) ja Porkkalan suunnilta esim. kutsutaksi tai työmatkalinja (feat. asiointilinja esim. Tapiolassa) -tyyppisiä nopeita, työmatkalaisille suunnattuja yhteyksiä esimerkiksi juuri Matinkylään. Hinta voisi olla vähän normilippua kalliimpi, mutta kuitenkin omaa autoa ja sen vaatimaa päiväparkkipaikkaa edullisempi.

    VastaaPoista
  37. Pääasia on että liityntälinjastosta ei tule kohtuuttoman kallista suhteutettuna itä-Helsingin vastaavaan. Jo silloin kuin mm. Espoon kaupunginvaltuusto teki Länsimetron rakentamispäätöksen, oli täysin selvää että Länsimetro tulee kokonaisuutena heikentämään joukkoliikenteen palvelutasoa sekä vaikutusalueellaan että - metrojatkeen järkyttävän kalliin rakentamiskustannuksen takia - koko HSL-alueella. Myötätuntoni jos vastustitte metrojatketta jo 2000-luvun alussa, mutta tässä vaiheessa on turha valittaa. Jo yksittäisten Espoo-Kamppi -bussilinjojen jättäminen/perustaminen on ollut epäreilua, sillä ei itä-Helsingistäkään ole metron kanssa päällekkäisiä bussilinjoja keskustaan, puhumattakaan linjastosäästöistä alueilla joihin ei ole rakennettu miljardien hintaisia runkolinjoja.

    VastaaPoista
  38. Eikö Hansavalkamanaukio olisi kaikista järkevin lähtöpiste suoralle linjalle Kamppiin ? Kurttilasta ei tule niin paljon jengiä kun täältä.

    VastaaPoista