Metron jatkuessa Kivenlahteen tarkasteluun on syytä ottaa myös Kirkkonummelta nykyisin Matinkylään päättyvien linjojen eri päätepysäkkivaihtoehdot. Espoossa liityntäyhteyksiä tullaan suuntaamaan metroverkon lähimmille asemille linjojen päättyessä osittain Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin. Kirkkonummen linjojen lopulliseen päätepysäkkiratkaisuun vaikuttavat mm. metron jatkeen myötä lisääntyvät metroliikenteen kustannukset, linjojen mahdollisesta lyhentämisestä saatavat säästöt bussiliikenteestä sekä tulevan linjaston tarjoamat vaihtomahdollisuudet ja matka-ajat.
Kävimme läpi erilaisia vaihtoehtoja, joista tarkempaan tarkasteluun valikoitui linjojen päättäminen nykyiseen tyyliin Matinkylään tai sitten Kivenlahden metroaseman kautta Espoonlahteen. Metroliikenteessä lähtökohtana on hankesuunnitelman mukainen liikennöintimalli, jossa puolet lähdöistä päättyy Tapiolaan ja puolet ajetaan Kivenlahteen. Metron vuorovälit ovat samat sekä Matinkylässä että Espoonlahdessa/Kivenlahdessa riippumatta siitä minne metroasemalle Kirkkonummen linjat ajetaan. Listasimme alle muutamia nostoja molempien vaihtoehtojen vaikutuksista liikkumiseen ja matka-aikoihin.
Kumpi päätepysäkki olisi sinulle mieluisampi ja minkä takia?
Liityntälinjat Matinkylään (nykyinen järjestely)
Metron jatkeen valmistuttua liikkumisessa ei juurikaan tapahtuisi muutoksia, jos liityntäyhteydet päättyisivät edelleen nykyiseen tapaan Matinkylään. Matka-ajat eri alueille pysyisivät pitkälti nykyisellään. Jatkossakin matkustaminen Espoonlahden alueelle tapahtuisi nykyiseen tapaan Espoonlahdensolmun pysäkeiltä kävellen (matkaa n. 1,4km) tai vaihtaen Martinsillalla busseihin tai metrolla Matinkylästä Espoonlahteen. Metromatka Matinkylän ja Kivenlahden välillä kestää arviolta n. 10 minuuttia.
Etelä-Espoon liityntälinjaston painopiste muuttuu hieman,
kun nykyisin Matinkylään päättyviä Suur-Espoonlahden linjoja päätetään jatkossa
osittain Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin. Matinkylä pysyy kuitenkin
edelleen merkittävänä joukkoliikenteen solmukohtana, josta vaihtoyhteyksiä
tarjotaan laajasti eri puolille Espoota. Osa läntisen Espoon alueista olisi
jatkossa kahden vaihtoyhteyden takana (bussilla Matinkylään – metrolla
Espoonlahteen – bussilla esim. Saunalahteen).
Liityntälinjat Kivenlahden kautta Espoonlahteen
Matinkylän sijasta Kirkkonummen liityntälinjoille päätepysäkkivaihtoehtona on Espoonlahden uusi bussiterminaali. Tällöin Kirkkonummen linjat ajettaisiin Länsiväylältä/Vanhalta Jorvaksentieltä Kivenlahdentietä, Espoonlahdenrantaa ja Espoonlahdenkatua pitkin bussiterminaaliin, jossa vaihto metroon tapahtuisi. Matka-aika Kirkkonummen ja Helsingin keskustan välillä kasvaisi joitakin minuutteja.
Espoonlahden vaihtoehdossa bussista metroon vaihtaminen olisi mahdollista tehdä metron tulevalla päätepysäkillä Kivenlahdessa, katuverkon pysäkiltä metroaseman sisäänkäynnin vierestä. Kysymys on se, kummalla metroasemalla vaihto tahdistetaan ja painotetaanko matka-aikaa vai vaihtoa sisätiloissa. Jos vaihto sovitetaan Kivenlahdessa, niin matka-aika olisi arviolta 2-4 minuuttia pidempi kuin Matinkylän vaihtoehdossa. Jos vaihto tahdistetaan Espoonlahdessa, niin matka-aika olisi 4-6 minuuttia pidempi Matinkylään verrattuna. Vaihdon tarkka täsmääminen ei onnistu molemmissa, sillä bussi on hitaampi kuin metro Kivenlahden ja Espoonlahden välillä. Vaihdon täsmääminen Espoonlahdessa tarkoittaisi pidempää vaihtoaikaa Kivenlahdessa ja pidempää matka-aikaa Helsinkiin ja metron varrelle.
Tässä vaihtoehdossa metron jatkeen vaikutusalueen,
Espoonlahden saavutettavuus Kirkkonummelta paranisi huomattavasti. Kirkkonummen
bussien kyytiin voisi jatkossa nousta Espoonlahden ja Kivenlahden katuverkolta,
kun nykyisin lähin pysäkki on Länsiväylän rampilla Espoonlahdensolmussa. Matka-ajat
Kivenlahteen ja Espoonlahteen lyhentyisivät merkittävästi, kun Matinkylän
vaihtoehdossa esitetty metromatka (Matinkylä – Kivenlahti) tai kävely Espoonlahdensolmusta
jäisivät väliin. Aikasäästöä tulisi siis n. 15min näille alueille matkustaessa.
Läntisen Espoon liityntäyhteyksien painopiste siirtyy tulevaisuudessa
Espoonlahteen, joten myös näiden linjojen vaikutusalueille yhteydet
parantuisivat. Toisaalta taas Matinkylästä lähteviä busseja käyttäville näistä
muodostuisi jatkossa kahden vaihdon matkoja (bussilla Kivenlahteen – metrolla
Matinkylään – Matinkylästä bussilla esim. Suurpeltoon).
Vaihtoyhteydet muille bussilinjoille
Bussilinjojen väliset vaihtoyhteydet muuttuvat siis joka
tapauksessa. Espoon liityntälinjojen lisäksi metron jatkeen myötä nykyisiin
Espoosta Kamppiin ajettaviin linjoihin on myös tulossa muutoksia. Näiden
lisäksi myös linjalle 510 (Herttoniemi-Pasila-Meilahti-Westendinasema) on
pohdittu muutosta, jossa linjaa jatkettaisiin Espoonlahteen asti. Metron
kuormitusta vähentävien linjojen (Espoosta Kamppiin) muutokset vaikuttavat
osaltaan myös tuleviin bussi-bussi vaihtoihin Kirkkonummen suunnalta, joten
omaa mielipidettä muodostaessa kannattaa tutustua myös näihin. Näihin liittyvä
blogipostaus kommentteineen on luettavissa täällä: https://hslmetrokivenlahteen.blogspot.com/2020/10/suorien-bussilinjojen-tulevaisuus.html.
Tiivistetysti
Päätepysäkin valinta vaikuttaa luonnollisesti myös
bussilinjaston kustannuksiin. Metron jatke lisää omalta osaltaan
joukkoliikenteen kokonaiskustannuksia, joten vastaavasti bussiliikenteen
puolelta kustannuksia pyritään karsimaan. Näistä vaihtoehdoista Espoonlahden
päätepysäkki on bussiliikenteen osalta edullisempi ratkaisu, jonka myötä mahdolliset
muut liityntälinjaston muutokset jäisivät oletettavasti Matinkylän vaihtoehtoa
lievemmiksi. Toisin sanoen päätepysäkin sijoittuessa Matinkylään, matka-ajat
Helsingin suuntaan olisivat hieman nopeampia, mutta samalla linjasto olisi
kalliimpi päällekkäisenä metron kanssa ja mahdollisesti nykyistä Kirkkonummen
alueen liikennettä jouduttaisiin jonkin verran vähentämään. Espoonlahden
päätepysäkkiratkaisussa matka-ajat olisivat hieman pidemmät Helsingin suuntaan,
mutta paineet Kirkkonummen palvelutason vähennyksille jäisivät pienemmiksi.
Mitä ajatuksia sinulle
heräsi Kirkkonummen linjojen päätepysäkkivaihtoehdoista?
- Missä haluaisit vaihtaa?
- Mitkä tekijät ovat sinulle tärkeitä matkassa ja vaihdossa?
- Minne matkasi suuntautuu?
- Mitä muita ajatuksia Kirkkonummen joukkoliikenteestä heräsi?
Nopea vaihto!
VastaaPoistaKiitos kommentista! Haluaisitko vielä tarkentaa tarkoititko, että liityntälinjan reitin tulisi mennä mahdollisimman nopeasti metrolle eli vaihto Kivenlahdessa? Vai tarkoititko yleisiä vaihto-olosuhteita eli itse vaihtotapahtuman tulisi olla mahdollisimman sujuva?
PoistaKamppi.
PoistaParas olisi, kun kirkkonummelta pääsisi isojen teiden varrelta bussilla Kivenlahteen, eikä samaa valtavaa lenkkiä tulisi, niin kuin nyt linjalla matinkylään.
VastaaPoistaOmat reittini kulkeutuu meilahteen. Nyt matka aika on liian pitkä kuljettavaksi julkisilla.
Kiitos kommentista! Espoon puolen suunnitelmissa olemme pohtineet linjan 510 jatkoa Espoonlahteen asti, mikä osaltaan nopeuttaisi myös Meilahden yhteyksiä Kirkkonummen suunnalta, kun jatkossa matkan voisi tehdä yhdellä vaihdolla. Olisiko mielekkäämpää, että vaihto Kirkkonummen linjojen ja runkolinjan 510 välillä tapahtuisi mieluummin Kivenlahdessa/Espoonlahdessa vai Länsiväylän pysäkeillä?
PoistaKivenlahteen ja Espoonlahteen
VastaaPoistaOsa linjoista voisi ajaa Matinkylään ja osa Kivenlahteen/Espoonlahteen
VastaaPoistaKiitos kommentista! Tässä ratkaisussa ongelmaksi muodostuisi kokonaispalvelu metrolta Kirkkonummelle, kun Helsingistä matkustaessa joutuisi tekemään valinnan jatkoyhteyksien suhteen jo hyvissä ajoin. Nykyisin yhdestä paikasta lähtevät 170-sarjalaiset tarjoavat suhteellisen tiheän vuorovälin Kirkkonummen suuntaan, mutta lähtöpaikkojen hajautuessa vuorovälit venyisivät paikoitellen harvoiksi. Hiljaisen ajan liikenteessä tämä ongelma korostuisi, kun vuoroja ei muutenkaan ole yhtä tiheästi kuin ruuhka-aikoina.
PoistaHyvä perustelu, kiitän (huom, eri vastaaja kun nimettömänä tämäkin).
PoistaKuitenkin tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta ajaa suurimmalta osin Kivenlahteen ja säilyttää esim yksi 170-sarjasta Matinkylään menevänä. Tällöin esim lapsilla on helpompaa kulkea kunhan osuvat tietylle vuorolle.
Kirkkonummelta päin voi myös suunnitella vuoron mukaan mikäli inhoaa vaihtoja (yhtä tärkeä kriteeri kuin aika). Muuten "kaikki" bussit vievät jollekin metroasemalle, miettimättä.
Kirkkonummelle päin taas oletuksena olisi vaihto Kivenlahdessa, ainoa kyttääminen olisi se yksi Matinkylän vuoro mikäli haluaa optimoida.
Mikäli huomataan että se yksi Matinkylän vuoro on aina "täynnä", ehkä 50/50 tai jopa kaikki Matinkylään/yksi Kivenlahteen voidaan huomioida tulevaisuudessa. Tilastot + uusi käyttäjäkysely sitten tukevat.
Eli annetaan asiakkaan valita.
Tämä hyvä. 171 Kivenlahteen koska jo Sarfvikin kautta.
PoistaKivenlahteen/Espoonlahteen, koska parantaa yhteyksiä Kirkkonummelta Espoon länsiosiin huomattavasti ja on tosiaan halvempikin. Matka-ajan lievää pitenemistä pidemmälle metroreitin varrella voisi myös kompensoida tekemällä bussireiteistä vähän suorempia Kirkkonummen päässä, jos esimerkiksi Heikkilän kierroksen voisi jättää väliin. Joka tapauksessa Helsinkiin pääsee myös junalla ja paljon nopeammin kuin metrolla ja bussilla, oli bussien pääteasema sitten Matinkylässä tai Kivenlahdessa. Paras olis jos Kirkkonummelta menis joitakin bussivuoroja Helsinkiin asti ruuhka-aikoina ja loput Kivenlahteen ja Espoonlahteen.
VastaaPoistaKivenlahteen/Espoonlahteen, koska parantaa yhteyksiä Kirkkonummelta Espoon länsiosiin huomattavasti ja on tosiaan halvempikin. Matka-ajan lievää pitenemistä pidemmälle metroreitin varrella voisi myös kompensoida tekemällä bussireiteistä vähän suorempia Kirkkonummen päässä, jos esimerkiksi Heikkilän kierroksen voisi jättää väliin. Joka tapauksessa Helsinkiin pääsee myös junalla ja paljon nopeammin kuin metrolla ja bussilla, oli bussien pääteasema sitten Matinkylässä tai Kivenlahdessa. Paras olis jos Kirkkonummelta menis joitakin bussivuoroja Helsinkiin asti ruuhka-aikoina ja loput Kivenlahteen ja Espoonlahteen.
VastaaPoistaJos kerran Espoosta jatkossakin on ruuhka-aikana suoria bussivuoroja Kamppiin, niin ehdottomasti pitää turvata kirkkonummelaisille vaihtohteys niihin. Tämä on voittamattoman nopea yhteys kirkkonummelaisille Ruoholahden-Kampin alueella työskenteleville, ellei oma työpaikka sijaitse suoraan metroaseman vieressä. Toinen tärkeä asia on yhteydet niihin Espoon lukioihin ja muihin oppilaitoksiin, joissa Kirkkonummen teinejä käy. Nykyään ainakin Espoonlahdensolmussa jää paljon nuoria bussista. Samaa mieltä, Heikkilän kierrokset pois. Niitähän perusteltiin aikaisemmin 51 risteyksen ruuhkilla, mutta liikennevalot ovat korjanneet sen tilanteen. Tai jos Heikkilä kierretään, niin reilu leikkaus pysäkkien määrään sillä lenkillä.
VastaaPoistaSuora linja Espoonlahteen 51 pitkin on ainoa hyvä vaihtoehto ja sitten linjoja jotka kiertävät kyllä. Kohtuutonta matkustaa 45 min tai enemmän Kirkkonummen keskustasta Matinkylään.
VastaaPoistaHaluaisin vaihtaa siellä, missä matkan kokonaisaika on lyhin. Matinkylässä on aika pitkä kävelymatka vielä bussilta metroon, mikä lisää kokonaismatka-aikaa. Jos Kivenlahteen tulee bussipysäkki metroaseman oven lähistölle ja siitä on esim. vain portaat suoraan alas metroon, kannatan sitä. Mutta jos matka-aika pitenee sen vuoksi, että Kivenlahdessa pitää kävellä pitkä matka bussilta metroon tai sinne menee niin paljon busseja, että ruuhkassa seisominen vie aikaa, niin sitten vaihto Matinkylässä. Kävely sinänsä ei ole ongelma, vaan siihen kuluva aika. Matkat kun suuntautuvat aina Helsinkiin ja matka on pitkä muutenkin, en kaipaa enää lisäodotusta.
VastaaPoistaMatkassa tärkeintä on nopea perille pääseminen eli suorat bussit keskustasta Kivenlahteen(tai mikä onkaan nopein)51:stä eikä mitään sightseeing-retkiä Kirkkonummella.
Olen ihmetellyt Kirkkonummen joukkoliikenteessä sitä, että kuka ihmeen joukkoliikennettä käyttävä silmäätekevä siellä Tolsassa/Laajakalliossa asuu, kun sitä palvellaan jatkuvasti ja koko ajan kaikilla mahdollisilla matkustustavoilla?
Usein mietin myös sitä, että eikö pitäisi jossakin kohtaa yrittää saada rantarata ja metrorata kohtaamaan - on hyvin hyvin kummallista, että nämä kaksi eivät kohtaa missään muualla kuin Helsingin rautatieasemalla. Hyviä kohtaamiskohtia olisivat vaikkapa Kauklahti tai Kirkkonummi/Jorvas. Tosin jos rahoitusta odotetaan vain Kirkkonummelta metron jatkamiseksi, sitä EI tule tapahtumaan IKINÄ.
Matinkylään! Työskentelen Espoon Suurpellossa, ja vaihdan bussia Matinkylässä. Bussi Kivenlahden tai Espoonlahden metrolle tarkoittaisi kohdallani kolmea eri kulkuvälinettä ja kahta vaihtoa ja veisi vieläkin enemmän aikaa kuin nykyään.
VastaaPoistaTärkeintä olisi pitää matka Kirkkonummi - Helsinki mahdollisimman nopeana. Tämä toteutunee parhaiten vaihdolla Matinkylässä?
VastaaPoistaKirkkonummen joukkoliikenteessä voisi kiinnittää enemmän huomiota myös vaihtoon liityntälinjoista junaan. Esim Upinniemi/Kantvik suunnalta bussilla tullessa Helsingin suunnan junaan vaihtaessa tulee joskus 10-20 minuutin odotus ennenkuin juna lähtee.
Olen erimieltä. Mikään järkevä bussivaihtoehto ei pärjää junalle jos ollaan matkalla Helsinginniemelle tai siitä itään päin->Kirkkonummen bussit syytä optimoida Espoon reissuihin, ei Helsingin.
PoistaItse asiassa mikään järkevä bussivaihtoehto ei pärjäisi junalle, mutta liikenne on suunniteltu niin, että rautatien vierestä kuljetetaan porukkaa pitkän matkan päähän metrolle.
PoistaKaikki pyritään palvelemaan samalla linjalla, mikä tarkoittaa sitä, että kun bussi tulee Upinniemestä/Kantvikistä, on tällöin tapahtunut synkronointi junaan, eikä tämän jälkeen voi enää synkronoida bussia junaan. Bussi vie kuitenkin lopulta metrolle, jossa synkronointia ei tarvita tiheän vuorovälin ansiosta.
Käytännössä jos hakee esimerkiksi noin kilometri Tolsan asemalta pohjoiseen sijaitsevalta Hirvitien pysäkiltä matkaa keskustaan, ehdottaa Reittiopas pääsääntöisesti kolme kertaa tunnissa matkaa bussilla ja metrolla, vaikka bussi saattaa parin minuutin kuluttua ajaa Tolsan aseman kautta.
Varsinkin jos valitaan parempia vaihtoyhteyksiä painottava bussien ohjaaminen Espoonlahteen, kannattaisi minusta harkita sellaista mallia, jossa Vanhan Rantatien ja Kirkkonummen keskustan pohjoisosasta on junaan synkronoitu bussiliikenne.
Tapoja toteuttaa tämä on monia: bussi voi esimerkiksi ajaa Masalan aseman kautta ja olla siellä tahdistettu junaan, tai Vanhan Rantatien linja voi ajaa suoraan Kirkkonummen asemalle, olla tahdistettu siellä junaan ja Kirkkonummen keskustan lenkkiä vetää oma bussilinjansa.
Matinkylä on parempi. Se tarkoittaa toki kahta vaihtoa tiettyihin paikkoihin matkustaessa, mutta matka-aika on keskimäärin kuitenkin lyhempi. Lisäksi myös Kivenlahden/Espoonlahden vaihtoehdossa olisi kaksi vaihtoa matkustattaessa esimerkiksi Latokaskeen, Westendiin, Haukilahteen, Olariin tai Suurpeltoon. Koska molemmissa vaihtoehdoissa on kahta vaihtoa edellyttäviä reittejä, kannattaa valita lyhin kokonaismatka-aika eli Matinkylän vaihtoehto.
VastaaPoistaLatokaskeen, Westendiin ja Haukilahteen on kaikkiin yksi vaihto Kiven+tai Espoonlahden metroasemilta nykyisiin ja tuleviin poikittaisiin bussilinjoihin. Latokaskeen linjall 542 ja Haukilahteen sekä Westendiin linjalla 510.
PoistaMetron jatko Kirkkonummelle ja toinen haara kauklahlden/Espoonkeskuksen suuntaan olisi järkevää.
VastaaPoistaHaluaisin vaihtaa Matinkylässä. Perheemme käy Kirkkonummella uimassa Olarista ja vaihto Kirkkonummen bussiin Matinkylässä on ollut kätevä.
VastaaPoistaMatka-aikavertailu ei tunnu reilulta. Paremmassa laskelmassa olisi huomioitu se, että samalla bussikapasiteetilla voitaisi ajaa vuoroja tiukemmin Kivenlahteen kuin Matinkylään. Veikkaan että tälläisessä laskelmassa Kivenlahti voittaa. Ääni Kivenlahdelle.
VastaaPoistaVaihto Matinkylässä, on nopeampi. On ruokakaupat, jossa voi samalla reissulla poiketa. Välillä kirkkonummen bussia joutuu odottamaan lähes puoli tuntia. Se on mukavampaa sisätiloissa kuin bussipysäkillä.
VastaaPoistaNopein yhteys Gesterby-Helsingin keskusta on kiinnostavin. Vaihtaisin mielelläni Kivenlahdessa mikäli kävelymatka olisi lyhyempi kuin Matinkylässä. Busseja metrolta Kirkkonummelle voisi olla viikolla useammin työmatkojen ruuhka-aikojen ulkopuolellakin, koska pidempi työpäivä helposti venyy julkisen liikenteen vuoksi lisää.
VastaaPoistaMatinkylään, sieltä pääsee helposti usealla eri bussilla paikkoihin ja myös metrolla tarpeeksi nopeasti Helsinkiin. Kirkkonummelta Helsinkiin pääsee helpoiten junalla, joten sinne asti bussilinjojen miettiminen on turhaa, sillä matka on jokatapauksessa turhan pitkä julkisilla kuljettavaksi. Kirkkonummen busseilla liikkuvat pääsevät Matinkylästä minne vain ilman pitkiä odotteluja ja metrokin on ihan bussiterminaalin vieressä.
VastaaPoistaMikäli halutaan, että autoilijat vaihtavat julkiseen liikenteeseen, on matka-aikojen lyhennyttävä, ei pidennyttävä entisestään. Tälläkään hetkellä julkinen ei ole realistisesti kilpailukykyinen vaihtoehto ja pidemmät matka-ajat heikentävät sen asemaa entisestään. Esim Kantvik-Kamppi autolla ~30min, julkisilla 1h25min
VastaaPoistaTämä on erittäin hyvä huomiom asun myös kantvikin suunnalla ja ihan mahdottoman pitkät matkat jos vertaa automatkan pituuteen.
PoistaUskoisin että pienellä rahalla ja reittimuutoksilla tähän voi ja pitäisi voida vaikuttaa.
Bussit mielummin Matinkylään asti, koska minulla ei ole juurikaan tarvetta käydä Kivenlahdessa tai Espooblahdessa, mutta sen sijaan Isossa Omenassa tulee käytyä usein. Olisi ärsyttävää jos nykyään 25 minuuttia pitkällä matkalla pitäisi vaihtaa metroon, koska matka-aika pitenisi ja matka vaikeutuisi. Kirkkonummella asuu myös paljon nuoria, jotka käyvät Tapiolassa tai Otaniemessä lukiossa, joten matka-ajan pidennys ja reitin muuttuminen ei olisi heille kovin mukavaa. Autoilijat eivät myöskään varmasti siirry bussin ja metron käyttöön, jos liikkumisesta julkisilla tulee vielä hankalampaa.
VastaaPoistaEspoonlahteen avaa vuonna 2022 Ison Omenan kokoinen kauppakeskus Lippulaiva jossa on noin 90 erilaista liikettä ja ravintolaa. Sinne tulee myös samanlainen bussiterminaali joka Omenasta löytyy.
PoistaMatinkylä on parempi vaihtoehto
VastaaPoistaEhdottomasti Matinkylään. Metroon vaihtaminen kävellen bussiterminaalista ei ole ongelma. Nyt kun bussit eivät enää kulje suoraan Helsinkiin, kokonaismatka ei saisi enää pidentyä.
VastaaPoistaHeikkilän kierros Kirkkonummen päästä pois. Espoon pään pysäkillä ei niin suurta merkitystä.
VastaaPoistaParas ratkaisu olisi linjojen palauttaminen takaisin suoraan Helsinkiin. Ei muuta sanottavaa.
VastaaPoistaMetroon vaihto Espoonlahdessa/Kivenlahdessa, tahdistettuna Kivenlahteen. Matka-ajan piteneminen ei tunnu tarkoituksenmukaiselta mutta metron valmistuttua lienee taloudellisesti ja ekologisesti järkeävää ohjata liikennettä metroon jo länsiespoossa.
VastaaPoistaEhdottomasti säilytetään nyt käytössä oleva malli, jossa päästään suoraan Matinkylään. Mitä enemmän vaihtoja, sen suuremmaksi kasvaa houkutus yksityisautoiluun. Myös lapsille on turvallisempaa opetella julkisten käyttäjiksi kun reitit pysyvät selkeitä. Oma 10v lapseni ei varmaan lähtisi Isoon Omenaan jos matkalla olisi vaihtoja, mutta nyt kun linja on selkeä, on julkisten käytön harjoittelu helpompaa.
VastaaPoistaMatinkylä, Helsinkiin menen junalla. Bussilla joskus iao-omenaa
VastaaPoistaOisko itis hyvä
VastaaPoistaToivottavasti myös jatkossa Matinkylään, kaupassakäynti pysyy helppona. Myös muutama suora linja Kamppiin olisi hyvä lisä aamuihin.
VastaaPoistaEikö ne lähemmäksi Kirkkonummea valmistuvan Espoonlahden metrokeskuksen ja sen yhteydessä olevan kauppakeskus Lippulaivan noin 90 liikettä ja ravintolaa siis houkuttele jatkossakaan? Se aukeaa jo ennen metroliikenteen alkamista eli 2022 keväällä.
PoistaMiksi niiden tulisi houkutella?
PoistaJos kerran vaihtoperuste Matinkylässä on kaupassa käynti niin eikö se onnistu aivan yhtä lailla tulevassa Lippulaivan kauppakeskukseessa ja vaihto sen bussiterminaalissa?
PoistaOn ollut ihan toimivaa tähän mennessä joten ehkä varovainen ääni matinkylälle jos tosiaan on niin että matka-aika pitenee kivenlahti/espoonlahti vaihtoehdossa. Ja en poistaisi mitään heikkilän kierrosta.
VastaaPoistaJotta voisin luopua yksityisautoilusta edes osittain, niin tarvittaisiin bussilinja Masalasta Luoman ja Kauklahden kautta Kivenlahden metroasemalle. Vaikka junaradan varrella asutaan, niin junasta ei ole iloa kun ei pysähdy Masalan ja Kauklahden välillä. Tämä linja palvelisi sekä juna-asemalle että metroasemalle pääsyä.
VastaaPoistaEspoonlahti tai Kivenlahti, koska monipuolisempi eikä pidempi matka-aika Helisnkiin haittaa. Espoonlahti/Kivenlahti mahdollistaa matkat Espoonlahteen muulla Espooseen monipuolisemmin kuin suora bussilinja Matinkylään. Kirkkonummesta on monia lukiolaisia Espoonlahdessa. Tärkeätä on odottaa vaihtoa bussiin/metroon sisätiloissa.
VastaaPoistaMuutama suora yhteys Helsinkiin, ainakin ruuhka-aikoina jolloin metron kapasiteetti ei riitä! Itselläni sekä Kirkkonummella että Helsingissä bussi kulkee lähempää kuin juna, mikä ei siksi ole yhdenvertainen vaihtoehto. Matka ilman vaihtoa on huomattavasti vaihtosähläystä houkuttelevampi; voi rauhassa tehdä töitä/lukea/torkkua.
VastaaPoistaMetron tulon jälkeen julkinen ei ole millään tavalla ollut enää realistinen vaihtoehto. Bussi-metro-kombolla Sundsbergistä hyvällä tuurilla 1h 15min Hämeentielle vs. autolla länkkäriä Töölön ja Kallion kautta 30 min, kyllä sitä arjessa priorisoi aikaa perheelle ja julkiset kevyesti nipistävät viikossa siitä jo työpäivän verran.
VastaaPoistaEi kumpikaan. Todella nopea suora bussireitti pysähtyen ainoastaan Matinkylässä ja Ruoholahdessa. Hetkinen, tällainenhan meillä oli aiemmin ja minäkin sitä käytin.
VastaaPoistaLaajakallio & Heikkilä alueella on erittäin paljon lapsia jotka käyvät koulussa tai harrastuksissa esim Masalassa tai Espoon keskuksen suunnalla. Sama toiseen suuntaan. Eipä ruveta "leikkaamaan" bussiliikennettä lapsilta vain siksi että pääsisi itse töihin pari minuuttia nopeammin tai helpommalla vaihdolla.
VastaaPoistaLinja 171 Matkakekus – Lindal – Gesterby – Heikkilä - Masala – Sarfvik - Kivenlahti – Espoonlahti
VastaaPoistaLinja 172 Kantvik - Matkakeskus – Heikkilä – Masala- (Sarfvik) – Kivenlahti - Espoonlahti
Linja 172V Kantvik – Matkakeskus - Lindal – Gesterby (tiheästi liikennöitävä linja)
Linja 173Z Upinniemi - Kantvik - Matkakeskus – (suoraan Länsiväylälle) – Kivenlahti - Espoonlahti
Linja 174Z Gestebry – Heikkilä (suoraan Heikkilään) – Tolsa – Kivenlahti – Espoonlahti
Linja 911 Matkakeskus – Heikkilä – Masala – Kauklahti – Mikkelä - Espoon IKEA – Jorvi
Ideaalivaihtoehto olisi, että yhteydet olisivat molemmille asemille, esimerkiksi joka toinen vuoro toiselle ja joka toinen toiselle. Jos vaihtoehtona on vuorojen väheneminen, Espoonlahti on pienempi paha.
VastaaPoistaVaihto bussista metroon räntäsateessa kävellen ei ole vaihtoehto, eli vaihdot kulkuvälineestä toiseen pitää onnistua kuivin jaloin, tai korkeintaan max. 100 m kävelyllä ulkona. Paras vaihtoehto olisi bussin pysähtyminen lähellä metron ovea, jolloin aikaa ei tuhlaannu siinä, kun bussi ajaa terminaaliin maan alle.
Kaikki matkaa hankaloittavat tekijät, etenkin vaihdot ja matka-ajan piteneminen, lisäävät oman auton käyttöä julkisten sijaan. Jo tällä hetkellä matka-aika julkisilla jopa Kirkkonummen keskustasta Helsingin keskustaan on tuplaten omaan autoon verrattuna. Esimerkiksi viiden kilometrin päästä Kantvikista matka-aika junalla Helsingin keskustaan on yli tuplat ja bussi+metro -yhdistelmällä melkein kolminkertainen. Tämä aiheuttaa noidankehän, jossa toimimattomaksi koetut yhteydet aiheuttavat siirtymän omaan autoon, mikä vähentää matkustajien määrää ao. reiteillä, mikä taas johtaa yhteyksien huononemiseen jne.
Yksittäisten pysäkkitiedustelujen sijaan HSL:n kannattaisi kysyä kirkkonummelaisilta julkisen liikenteen vetovoimatekijöitä verrattuna omaan autoon, ja miettiä yhteyksiä vasta sen perusteella.
Korona-ajan mentyä ohitse HSL voisi kokeilla esim. juuri Upinniemen (Bro, Kolsari, Kantvik, Sepänkannas jne.) ja Porkkalan suunnilta esim. kutsutaksi tai työmatkalinja (feat. asiointilinja esim. Tapiolassa) -tyyppisiä nopeita, työmatkalaisille suunnattuja yhteyksiä esimerkiksi juuri Matinkylään. Hinta voisi olla vähän normilippua kalliimpi, mutta kuitenkin omaa autoa ja sen vaatimaa päiväparkkipaikkaa edullisempi.
Pääasia on että liityntälinjastosta ei tule kohtuuttoman kallista suhteutettuna itä-Helsingin vastaavaan. Jo silloin kuin mm. Espoon kaupunginvaltuusto teki Länsimetron rakentamispäätöksen, oli täysin selvää että Länsimetro tulee kokonaisuutena heikentämään joukkoliikenteen palvelutasoa sekä vaikutusalueellaan että - metrojatkeen järkyttävän kalliin rakentamiskustannuksen takia - koko HSL-alueella. Myötätuntoni jos vastustitte metrojatketta jo 2000-luvun alussa, mutta tässä vaiheessa on turha valittaa. Jo yksittäisten Espoo-Kamppi -bussilinjojen jättäminen/perustaminen on ollut epäreilua, sillä ei itä-Helsingistäkään ole metron kanssa päällekkäisiä bussilinjoja keskustaan, puhumattakaan linjastosäästöistä alueilla joihin ei ole rakennettu miljardien hintaisia runkolinjoja.
VastaaPoistaEikö Hansavalkamanaukio olisi kaikista järkevin lähtöpiste suoralle linjalle Kamppiin ? Kurttilasta ei tule niin paljon jengiä kun täältä.
VastaaPoista