Näkyvyysklikkaamalla

04 marraskuuta 2020

Terveisiä Kauklahden asukastyöpajasta

Keskiviikkona 21.10.2020 pidimme projektimme viimeisen asukastyöpajan. Työpajaan kutsuttiin asukkaita Kauklahden ympäristöstä: osallistujia kutsuttiin niin Hansakallion, Bassenkylän, Järvikylän, Lasilaakson, Kurttilan, Vanttilan että uuden Harmaalaaksonkin alueilta.

Keskityimme edellisten asukastyöpajojen laajojen kokonaisuuksien sijaan konkreettisemmin juuri Kauklahden alueen linjastoon ja esittelimme ehdotuksiamme uusista bussilinjoista keskustelun pohjana.

 

Ajatuksia Länsimetron jatkosta Kivenlahteen

Metron jatkuminen Kivenlahteen herätti positiivisia ajatuksia esimerkiksi liityntäliikenteen nopeutumiseen liittyen, mutta myös huolta suorien bussilinjojen tulevaisuudesta. Lisäksi ajateltiin, että metron myötä eri alueet yhdistyvät entistä paremmin toisiinsa.

Ennen kaikkea asukkaat olivat työpajassa toiveikkaita siitä, että liityntäliikenne nopeutuisi nykyisestä. Liityntäyhteyksissä toivottiin myös kiinnitettävän huomiota pyöräliitynnän toimivuuteen ja pyöräsäilytyksen turvallisuuteen asemilla.

Suorien bussilinjojen osalta kommentoitiin, että onko niitä tulevaisuudessa ollenkaan. Tämä herätti huolta myös esteettömyyden kannalta, sillä suoria bussilinjoja pidetään esteettömyyden kannalta parempana vaihtoehtona kuin metroa.

 

Juna

Asukastyöpajan osallistujat pitivät ehdottomasti parhaimpana asiana Kauklahden joukkoliikenteessä junayhteyttä, jolla pääsee Helsingin suuntaan 15 minuutin välein. Junan osalta kuitenkin Mankin aseman taannoista käytöstä poistumista ei pidetty hyvänä asiana. Lisäksi linjan 165 luotettavuuteen ja aikatauluihin toivottiin parannusta, sillä yhteys bussilta junaan ja toisin päin ei aina toimi.

Kauklahteen on myös kehittynyt uusi alue Bassenkylä, josta bussiyhteys Kauklahden asemalle ja muualle puuttuu tällä hetkellä kokonaan.

 

Nykyiset yhteydet metrolle ja Etelä-Espooseen (165)

Nykyisen linjan 165 osalta asukkaiden viesti on selvä: linja on kiertelevä ja näin ollen yhteys Kauklahden ja metron välillä on hidas. Lisäksi linja ei palvele parhaillaan rakentuvaa Harmaalaakson aluetta. Lasilaakson yhteydet Etelä-Espooseen ovat heikot, sillä kävelymatkaa lähimmälle pysäkille on parikymmentä minuuttia tai matka täytyy tehdä vaihdollisena Kauklahden aseman kautta.

Linjan 165 kiertelevyys ja hitaus on noussut esiin myös liikkumiskyselyn kautta.

 

Kauklahden aseman liityntälinjat (166 & 167)

Lasilaakson, Järvikylän ja Vantinmäen liityntäyhteyksiä Kauklahden asemalle tarjoavat linjat 166 ja 167. Linjoihin ollaan liikkumiskyselyn perusteella tyytyväisiä, mutta asukastyöpajassa nousi myös epäkohtia. Linjojen vuoroväliä toivottiin parannettavan, sillä Järvikylästä ja Lasilaaksosta palvelua on nykyisellään tunnin välein hiljaiseen aikaan. Lisäksi liikennöintiaikoja toivottiin laajennettavan myöhempään iltaan.

Keskusteluissa nousi esiin myös linjojen muut käyttömahdollisuudet kuin vain junaan vaihtaminen. Linjojen reitteihin toivottiin muutosta niin, että myös Kauklahden aseman eteläpuolisiin palveluihin ja harrastuspaikkoihin pääsisi paremmin: isona huomiona todettakoon postipakettipalvelut, joihin toivotaan joukkoliikenneyhteyttä. Postipalveluiden ääreen pääsy onkin juuri nyt ajankohtaista, sillä tämän vuoden pandemia näyttää nostaneen pakettipalveluiden suosiota.

 

Reittiehdotuksia Kauklahden ja Espoonlahden välille

Esittelimme asukastyöpajassa jo taannoisessa blogipostauksessammekin suunnitelmiamme Kauklahden ja Espoonlahden välisiksi bussilinjoiksi, joiden tavoitteina on sekä nopeuttaa yhteysväliä että palvella kehittyviä asuinalueita.

Hyvänä asiana pidettiin sitä, että Lasilaaksosta pääsisi uuden reittiehdotuksen mukaan paremmin Etelä-Espooseen ja metrolle. Lisäksi molemmat linjat olisivat nykyistä linjaa 165 nopeampia. Puolen tunnin vuoroväliin ei kuitenkaan oltu tyytyväisiä kartan punaisen linjan osalta, sillä se heikentäisi etenkin kurttilalaisten palvelua. Ainakin vuorovälien osalta ehdotetut bussilinjat tarvitsevat siis vielä uudelleenarviointia.


Asukastyöpajassa keskustelun pohjana käytettiin bussireittiehdotusta, jossa linjan 165 sijaan olisi kaksi linjaa, josta toinen kulkisi Kauklahdenväylää pitkin ja toinen Kurttilantietä.
Kuva 1. Aiemmassa blogipostauksessa käsiteltyjä reittiehdotuksiamme esiteltiin myös asukastyöpajassa keskustelun pohjana.


Vaihtaminen ja esteettömyys

Keskusteluissa nousi esiin myös toive esteettömyyden paremmasta huomioimisesta ja vaihto-olosuhteiden laadusta. Yhteistyötä Espoon kaupungin kanssa infra-asioissa toivottiin kehitettävän. Lisäksi vaihto-olosuhteissa huoletti kadunylitykset ja liian pitkät kävelymatkat pysäkiltä toiselle.

 

Kehitysehdotuksia osallistamiseen

Esittelimme asukastyöpajassa myös liikkumiskyselyn tuloksia ja vastaajien ikäjakaumaa, joista ilmenee se, että nuoria asukkaita (alle 30-vuotiaita) ei saatu tavoitettua toivotulla laajuudella. Saimme asukastyöpajaan osallistuneilta arvokkaita ehdotuksia niin eri sosiaalisen median palveluiden kuin muiden foorumien käytössä asukasviestinnässä, jotta nuoriakin saataisiin osallistumaan paremmin.

Esimerkiksi Snapchatin ja Discordin käyttö viestinnässä voisi tavoittaa paremmin nuorta yleisöä. Lisäksi ehdotettiin käyttäjäkyselyiden toteuttamista kouluilla sekä yhteistyötä nuorisotoimen ja nuorisovaltuuston kanssa. Näin voisimme saada enemmän tietoa myös nuorten vapaa-ajan liikkumisesta koulumatkojen lisäksi.

 

Mitä seuraavaksi?

Asukastyöpajan keskustelun pohjalta tulemme arvioimaan uudelleen Kauklahden ja Espoonlahden välisten yhteyksiä, etenkin vuorovälien osalta. Lisäksi Kauklahden asemaa ympäröivien asuinalueiden bussireittien mahdollisia muutoksia ja aseman eteläpuolisten palveluiden saavutettavuutta tarkastellaan.

Asukastyöpajassa nousi esiin myös asioita, joihin voidaan kiinnittää huomiota jo aiemmin aikataulusuunnittelussa, kuten linjan 165 luotettavuus. Lisäksi pyöräliitynnän ja asemien pyöräsäilytyksen osalta teemme yhteistyötä Espoon kaupungin kanssa.

 

Kaiken kaikkiaan asukastyöpajoja pidettiin projektiimme liittyen kolme. Saimme laaja-alaista ja paikallista näkemystä suunnittelumme tueksi, ja kattavasti eri ikäluokista – osallistujien ikäjakauma oli 16—70. Iso kiitos kaikille asukastyöpajoihin osallistuneille!

2 kommenttia:

  1. Hei. Nyt on valmistunut hieno Kurtinniityntie ja ehdotan ,että joku ns pikkubussi kulkisi sitä pitkin lyhyin vuorovälein Kauklahti ja Kurttila. SE palvelisi autottomia, koululaisia, vanhuksia ym.

    Kauklahden aseman parkkipaikka oli ennen koronaa jo liian pieni ja moni haluaisi käyttää bussia.
    Se voisi kääntyä 124; n kääntöpaikalla. Koko ajan tulee lisää asukkaista.Kiitos tästä mahdollisuudesta lausua toivomuksia.

    VastaaPoista