Keskiviikkona 21.10.2020 pidimme projektimme viimeisen asukastyöpajan. Työpajaan kutsuttiin asukkaita Kauklahden ympäristöstä: osallistujia kutsuttiin niin Hansakallion, Bassenkylän, Järvikylän, Lasilaakson, Kurttilan, Vanttilan että uuden Harmaalaaksonkin alueilta.
Keskityimme
edellisten asukastyöpajojen laajojen kokonaisuuksien sijaan konkreettisemmin juuri
Kauklahden alueen linjastoon ja esittelimme ehdotuksiamme uusista bussilinjoista
keskustelun pohjana.
Ajatuksia Länsimetron
jatkosta Kivenlahteen
Metron
jatkuminen Kivenlahteen herätti positiivisia ajatuksia esimerkiksi
liityntäliikenteen nopeutumiseen liittyen, mutta myös huolta suorien
bussilinjojen tulevaisuudesta. Lisäksi ajateltiin, että metron myötä eri alueet
yhdistyvät entistä paremmin toisiinsa.
Ennen kaikkea
asukkaat olivat työpajassa toiveikkaita siitä, että liityntäliikenne nopeutuisi
nykyisestä. Liityntäyhteyksissä toivottiin myös kiinnitettävän huomiota pyöräliitynnän
toimivuuteen ja pyöräsäilytyksen turvallisuuteen asemilla.
Suorien
bussilinjojen osalta kommentoitiin, että onko niitä tulevaisuudessa ollenkaan.
Tämä herätti huolta myös esteettömyyden kannalta, sillä suoria bussilinjoja
pidetään esteettömyyden kannalta parempana vaihtoehtona kuin metroa.
Juna
Asukastyöpajan
osallistujat pitivät ehdottomasti parhaimpana asiana Kauklahden joukkoliikenteessä
junayhteyttä, jolla pääsee Helsingin suuntaan 15 minuutin välein. Junan osalta kuitenkin
Mankin aseman taannoista käytöstä poistumista ei pidetty hyvänä asiana. Lisäksi
linjan 165 luotettavuuteen ja aikatauluihin toivottiin parannusta, sillä yhteys
bussilta junaan ja toisin päin ei aina toimi.
Kauklahteen on
myös kehittynyt uusi alue Bassenkylä, josta bussiyhteys Kauklahden asemalle ja
muualle puuttuu tällä hetkellä kokonaan.
Nykyiset
yhteydet metrolle ja Etelä-Espooseen (165)
Nykyisen linjan
165 osalta asukkaiden viesti on selvä: linja on kiertelevä ja näin ollen yhteys
Kauklahden ja metron välillä on hidas. Lisäksi linja ei palvele parhaillaan
rakentuvaa Harmaalaakson aluetta. Lasilaakson yhteydet Etelä-Espooseen ovat heikot,
sillä kävelymatkaa lähimmälle pysäkille on parikymmentä minuuttia tai matka
täytyy tehdä vaihdollisena Kauklahden aseman kautta.
Linjan 165 kiertelevyys
ja hitaus on noussut esiin myös liikkumiskyselyn kautta.
Kauklahden
aseman liityntälinjat (166 & 167)
Lasilaakson,
Järvikylän ja Vantinmäen liityntäyhteyksiä Kauklahden asemalle tarjoavat linjat
166 ja 167. Linjoihin ollaan liikkumiskyselyn perusteella tyytyväisiä, mutta asukastyöpajassa
nousi myös epäkohtia. Linjojen vuoroväliä toivottiin parannettavan, sillä
Järvikylästä ja Lasilaaksosta palvelua on nykyisellään tunnin välein hiljaiseen
aikaan. Lisäksi liikennöintiaikoja toivottiin laajennettavan myöhempään iltaan.
Keskusteluissa
nousi esiin myös linjojen muut käyttömahdollisuudet kuin vain junaan
vaihtaminen. Linjojen reitteihin toivottiin muutosta niin, että myös Kauklahden
aseman eteläpuolisiin palveluihin ja harrastuspaikkoihin pääsisi paremmin: isona
huomiona todettakoon postipakettipalvelut, joihin toivotaan
joukkoliikenneyhteyttä. Postipalveluiden ääreen pääsy onkin juuri nyt ajankohtaista,
sillä tämän vuoden pandemia näyttää nostaneen pakettipalveluiden suosiota.
Reittiehdotuksia
Kauklahden ja Espoonlahden välille
Esittelimme
asukastyöpajassa jo taannoisessa blogipostauksessammekin suunnitelmiamme
Kauklahden ja Espoonlahden välisiksi bussilinjoiksi, joiden tavoitteina on sekä
nopeuttaa yhteysväliä että palvella kehittyviä asuinalueita.
Hyvänä asiana pidettiin sitä, että Lasilaaksosta pääsisi uuden reittiehdotuksen mukaan paremmin Etelä-Espooseen ja metrolle. Lisäksi molemmat linjat olisivat nykyistä linjaa 165 nopeampia. Puolen tunnin vuoroväliin ei kuitenkaan oltu tyytyväisiä kartan punaisen linjan osalta, sillä se heikentäisi etenkin kurttilalaisten palvelua. Ainakin vuorovälien osalta ehdotetut bussilinjat tarvitsevat siis vielä uudelleenarviointia.
![]() |
Kuva 1. Aiemmassa blogipostauksessa käsiteltyjä reittiehdotuksiamme esiteltiin myös asukastyöpajassa keskustelun pohjana. |
Vaihtaminen
ja esteettömyys
Keskusteluissa
nousi esiin myös toive esteettömyyden paremmasta huomioimisesta ja vaihto-olosuhteiden
laadusta. Yhteistyötä Espoon kaupungin kanssa infra-asioissa toivottiin
kehitettävän. Lisäksi vaihto-olosuhteissa huoletti kadunylitykset ja liian
pitkät kävelymatkat pysäkiltä toiselle.
Kehitysehdotuksia
osallistamiseen
Esittelimme asukastyöpajassa
myös liikkumiskyselyn tuloksia ja vastaajien ikäjakaumaa, joista ilmenee se,
että nuoria asukkaita (alle 30-vuotiaita) ei saatu tavoitettua toivotulla laajuudella.
Saimme asukastyöpajaan osallistuneilta arvokkaita ehdotuksia niin eri
sosiaalisen median palveluiden kuin muiden foorumien käytössä
asukasviestinnässä, jotta nuoriakin saataisiin osallistumaan paremmin.
Esimerkiksi
Snapchatin ja Discordin käyttö viestinnässä voisi tavoittaa paremmin nuorta
yleisöä. Lisäksi ehdotettiin käyttäjäkyselyiden toteuttamista kouluilla sekä
yhteistyötä nuorisotoimen ja nuorisovaltuuston kanssa. Näin voisimme saada
enemmän tietoa myös nuorten vapaa-ajan liikkumisesta koulumatkojen lisäksi.
Mitä
seuraavaksi?
Asukastyöpajan
keskustelun pohjalta tulemme arvioimaan uudelleen Kauklahden ja Espoonlahden
välisten yhteyksiä, etenkin vuorovälien osalta. Lisäksi Kauklahden asemaa ympäröivien
asuinalueiden bussireittien mahdollisia muutoksia ja aseman eteläpuolisten palveluiden
saavutettavuutta tarkastellaan.
Asukastyöpajassa
nousi esiin myös asioita, joihin voidaan kiinnittää huomiota jo aiemmin
aikataulusuunnittelussa, kuten linjan 165 luotettavuus. Lisäksi pyöräliitynnän
ja asemien pyöräsäilytyksen osalta teemme yhteistyötä Espoon kaupungin kanssa.
Kaiken
kaikkiaan asukastyöpajoja pidettiin projektiimme liittyen kolme. Saimme laaja-alaista
ja paikallista näkemystä suunnittelumme tueksi, ja kattavasti eri ikäluokista –
osallistujien ikäjakauma oli 16—70. Iso kiitos kaikille asukastyöpajoihin
osallistuneille!
Hei. Nyt on valmistunut hieno Kurtinniityntie ja ehdotan ,että joku ns pikkubussi kulkisi sitä pitkin lyhyin vuorovälein Kauklahti ja Kurttila. SE palvelisi autottomia, koululaisia, vanhuksia ym.
VastaaPoistaKauklahden aseman parkkipaikka oli ennen koronaa jo liian pieni ja moni haluaisi käyttää bussia.
Se voisi kääntyä 124; n kääntöpaikalla. Koko ajan tulee lisää asukkaista.Kiitos tästä mahdollisuudesta lausua toivomuksia.
Loistava idea!
Poista