Näkyvyysklikkaamalla

23 lokakuuta 2020

Ajatuksia Latokasken ja Nöykkiön alueiden bussilinjoista

Nykytila

Nykyään Latokasken, Nöykkiön, Kattilalaakson ja Tillinmäen liityntä metroon tapahtuu Matinkylässä: alueen liityntäliikennettä palvelee kolme linjaa: 157, 158 ja 159. Lisäksi koululaisyhteyksiä tarjoaa Latokaskesta Finno skolaniin linja 158K.

Näiden linjojen lisäksi Espoonlahden aluekeskukseen tarjoaa yhteydet linjat 124 Tillinmäestä, 542 Latokaskesta ja Kattilalaaksosta sekä 125 Nöykkiöstä.

Vaihdottomia yhteyksiä Tapiolan suuntaan tarjoavat linjat 124 ja 125 sekä 125K.

Metron jatkuminen Kivenlahteen tarjoaa mahdollisuuksia uusille, nopeammille liityntäyhteyksille osalta alueista. Toisaalta myös yhteydet Matinkylään ovat joissakin tapauksissa järkevämpiä, jotta matkanteko tapahtuu luonnolliseen suuntaan.


Espoonlahteen

Espoonlahti on Latokasken ja Nöykkiön alueiden aluekeskus, jonne tarjotaan suorat bussiyhteydet. Lisäksi metron jatko Kivenlahteen tarjoaa myös liityntäyhteyden metroon. Ehdotuksessamme linjaan 542 ei tehtäisi muutoksia, ja se toimisi ensisijaisena liityntäyhteytenä metroon Kattilalaaksosta. Tillinmäen läpi Espoonlahden suuntaan voisi kulkea uusi linja 163, joka tarjoaisi suoremman yhteyden metrolle ja Espoonlahden aluekeskukseen. Myös linjat 124 ja 125 tarjoaisivat entiseen tapaan yhteydet Nöykkiön alueelta Espoonlahteen.

Espoonlahden suuntaan olisi palvelu kaikkialta Latokasken, Nöykkiön, Tillinmäen ja Kattilalaakson alueilta, sillä Espoonlahti on aluekeskus ja myös lähin metroasema joiltakin alueilta.
Kuva 1. Ehdotuksemme Espoonlahteen kulkevista bussilinjoista.




Linja

vuoroväli ruuhka-aikana

124

Espoonlahti (M) – Olari – Tapiola

15

125

Espoonlahti (M) – Nöykkiö – Olari – Tapiola

15

163

Espoonlahti (M) – Kiviruukki – Tillinmäki – Kallvik

30

542

Soukka – Espoonlahti (M) – Kivenlahti (M) – Kattilalaakso – Latokaski – Espoon keskus - Jorvi

10


Matinkylään

Liikkumiskyselyssä ja asukastyöpajoissa tuli vahvasti esiin viesti siitä, että ”eteenpäin menemisen tunne” koetaan matkanteossa tärkeänä. Siksi ehdotuksessamme on kaksi linjaa, jotka tarjoaisivat liityntäyhteyden Latokaskesta ja Nöykkiön alueelta metroon luonnolliseen suuntaan, eli Matinkylään.

Linjan 159 reitti muuttuisi niin, että se kulkisi Länsiväylän sijaan Martinsillantietä. Linjan reitti siis hidastuisi nykyisestä, mutta tällöin linja tarjoaisi myös Martinsillantieltä yhteydet Matinkylään eikä tätä aluetta varten tarvittaisi toista erillistä linjaa. Jos linja 159 jätettäisiin nykyiselleen niin tarjonta tulisi jatkossakin hajauttaa useammalle linjalle, joka tarkoittaisi myös vuorovälien harventamista. Tällä reitillä linja palvelisi myös Finno skolanin yhteyksiä, eikä erilliselle koululaislinjalle olisi enää tarvetta.

Linjan 158 reitti muutettaisiin kulkemaan Tillinmäkeen, sillä Kattilalaaksossa on tulevaisuudessa tiheä yhteys metroon linjalla 542.

Molemmat linjat, 158 ja 159, kääntyisivät Länsiväylälle Finnoon kohdalla.

Jotta matkanteko olisi luonnolliseen suuntaan, voisi Matinkylän terminaaliin jäädä liityntäbussilinjat Nöykkiön ja Latokasken suunnista.
Kuva 2. Ehdotuksemme Matinkylään päättyvistä liityntälinjoista.

Linja

vuoroväli ruuhka-aikana

158

Matinkylä (M) – Nöykkiö – Tillinmäki

15

159

Matinkylä (M) – Martinsillantie – Latokaski

15



Kamppiin

Pari postausta sitten toimme esiin ajatuksen, että suorat bussilinjat Kamppiin kulkisivat nykytilan sijaan Länsiväylän pohjoispuolella, koska metro jatkuu tulevaisuudessa nykyisten suorien bussilinjojen palvelualueelle. Metron kuormituksen helpottamiseksi on tärkeää, että suorat bussilinjat kulkisivat tiheästi asuttujen alueiden kautta. Alla olevassa ehdotuksessamme tällaisen suoran bussilinjan palvelualue olisi Olari ja parhaillaan kehittyvä Puolarmetsä, ja linjan päätepysäkkinä voisi toimia Latokaski.

Länsimetron jatkeen jatkuessa Kivenlahteen myös Saunalahti jää etäälle lähimmästä metroasemasta. Tästä syystä toinen suora linja voisi palvella ensisijaisesti Saunalahtea – linja voisi haaroittua Saunalahden jälkeen niin, että puolet suorista busseista päättyisi Tillinmäen länsiosaan ja puolet Brinkinmäentielle. Eli Tillinmäestä olisi tällöin 20 minuutin välein yhteys Kamppiin linjalla 164A.

Suorat bussilinjat Kamppiin ovat ensisijaisesti perustettu helpottamaan metron kuormitusta ruuhka-aikoina. Siksi on tärkeää, että bussilinjat kulkevat tiheästi asutuilta alueilta, kuten ehdotuksessamme Olarista ja Saunalahdesta. Bussireittien päätepysäkit voisivat olla Latokaskessa ja Tillinmäessä.
Kuva 3. Ehdotuksemme Kamppiin päättyvistä ruuhka-ajan bussilinjoista.

Linja

vuoroväli ruuhka-aikana

125A

Kamppi (M) – Niittykumpu (M) – Olari – Puolarmetsä - Latokaski

15

164A

Kamppi (M) – Saunalahti – Tillinmäki / Kurttila

10(20)

 

Veisivätkö tällaiset ratkaisut bussilinjastoa parempaan suuntaan?

51 kommenttia:

  1. Ilmeisesti Finnoontien bussilinjoista tulee vielä erikseen päivitys, koska niitä ei vielä tässä esitelty? Nekin koskettavat oleellisesti myös Latokasken liikennettä. Jos Finnoontietä pitkin menisi suora linja Kamppiin, siihen voisi vaihtaa myös tuosta 125A:sta. Se nopeuttaisi matka-aikaa huomattavasti.

    On vaikea arvioida, mikä olisi matka-aika tuolla uudella 125A:lla Kamppiin. Onko sitä laskettu? Tuntuu aika maisemareitiltä täällä länsipäässä. Tosin matkustusmukavuus olisi parempi kuin vaihdollisissa yhteyksissä.

    Jos 159 palaa menemään tuota Martinsillantietä, se pidentää taas matka-aikaa. Toisaalta latokaskelaisten olisi edelleen mahdollista vaihtaa nopeaan 164A-bussiin Finnoonsolmussa, kunhan aikataulut synkattaisiin sopiviksi.

    Miksi 159 ei voisi kulkea 10 minuutin vuoroväleillä? Matka-aika Kampista Latokaskeen pitenee huomattavasti, jos joutuu odottamaan Omenassa 14 minuuttia seuraavaa liityntäbussia. Liityntäbussit toimivat vain, jos vuoroväli on oikeasti tiheä.

    Viimeinen huomio on, että Latokaski menettäisi taas suoran yhteyden Tapiolaan. Nykyinen 125K on Tapiolaan paljon nopeampi yhteys, kuin tämä ehdotettu 125A, josta joutuisi vaihtamaan Niittykummussa metroon ja ajamaan yhden välin metrolla. Liukuportaineen ja odotteluineen matka-aika Tapiolaan pitenisi varmaan jopa 10 minuuttia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tapiolaan voisi tietysti päästä myös vaihtamalla bussista 125A bussiin 125. Sen järkevyys vaatisi aikataulujen synkkaamista.

      Poista
    2. Tasan 40 minuuttia on ajoaika päästä päähän hitaimmalla vuorolla jos laskee nykyisin reittiä kulkevien bussien ajoaikojen pohjalta. Ehdotin myös itse linjaa 125A aikaisemmassa kommentissa, mutta ehdotuksessa se olisi ajanut Olarista suoraan Kehä II:lle ja Latokaskessa nopeampaa reittiä. Toisaalta ymmärrän noiden kahden hidastuksen perusteet kyllä.

      Mitä tulee Latokaskesta suoran yhteyden luominen Tapiolaan, sanoisin että osan 125 vuoroista kääntäminen Latokaskeen nykyiseen tapaan on järkevää, sillä vaikka jatkossa 125 tarjoaa vaihtoyhteyden metroon myös länsipäässä, se menee väärään suuntaan, jos metroon vaihtaa kulkemalla sillä Espoonlahden asemalle sen sijaan että ajaa Niittykummun asemalle samaisella linjalla tai Matinkylän asemalle linjalla 158.

      Poista
    3. Entä jos ruuhka-aikoina joka toinen 159 (eli kaksi vuoroa tunnissa) olisi 159A eli jatkaisi suoraan Kamppiin? Uskoisin niiden bussien olevan aivan täynnä. Ruuhka-aikojen ulkopuolella pääsisi edelleen sillä 125A:lla Kamppiin asti.
      Ja Finnoontien busseille sama järjestely eli ruuhka-aikana osa niistä jatkaisi Kamppiin asti.

      Poista
    4. 159 Länsiväylää pitkin Omenaan on ainoa jollain tavoin siedettävä yhteys. Entistä surkeammaksi menee jos se lakkautetaan. Kannatan suoraan Kamppiin jatkavaa 159A linjaa.

      Poista
    5. Hsl:n suunnitelmassa käsitellään myöhemmin runkolinja 530, joka korvaa linjat 134, 136 Espoon keskuksen ja Matinkylän välillä. Nämähän kulkevat Finnoontietä.

      Poista
    6. Ennen länsimetron alkua 159 oli 160, yksi Länsiväylän nopeampia linjoja latokaskeen.

      Samoin tuo suunnitelma 125A kartalla se näyttää olevan vanha 195. Ilman Otaniemeä ja Tapiolaa.

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Ehdotuksen toteutuessa Tillinmäentieltä poistuu bussiliikenne kokonaan, ja suurelle osalle Tillinmäkeläisistä lähin pysäkki siirtyy yli kilometrin päähän, ja liikenneyhteydet myös huononevat. Tillinmäentielle ollaan juuri rakentamassa useaa taloyhtiötä, sekä uutta koulua. Alueelle minne ei näemmä tulevaisuudessa pääse julkisilla. Alueen saavutettavuus huononee huomattavasti jo valmiiksi huonosta tilanteesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän tuo 158 menisi Tillinmäentietä. Hidas se olisi kuin mikä, niin yksinään se on kyllä huono vaihtoehto tillinmäkeläisille.

      Poista
    2. Asun Tillinmäessä ja käytän joukkoliikenne (bussi ja metro) joka päivä. Työmatkani Helsinging keskustaan/Töölö on jo nyt uli tunnin. Tämän ehdotuksen mukaan työmatkani pitenee. Ehdotus on erittäin huono Tillinmäkeläisille ja meidät ei ole otettu huomioon ollenkaan!

      Poista
  4. 125A linja olisi aivan loistava!

    VastaaPoista
  5. Toivon suoran 125K yhteyden säilyttämistä Tapiolaan. Tapiolassa on mm. musiikkipainotuksen luokkia ja lukioita. En soisi koululaisten matkan vaikeutuvan turhien vaihtojen takia. Nyt linja on palvellut hyvin. Suora linja on ehdottoman tarpeen.

    VastaaPoista
  6. Linja myös Latokasken ja Finnoon välillä on tarpeen. Sitä tuo 159 palvelisi hyvin, jos kulkisi Martinsillantietä. Toivottavasti muistetaan huolehtia myös näistä Espoon sisäisistä yhteyksistä.

    VastaaPoista
  7. Tosi hyvä idea heikentää Latokasken yhteyksiä ennestään. Näin saadaan loputkin käyttämään omaa autoa, eikä julkista liikennettä tarvitakaan pian ollenkaan. Haluaisin käyttää julkista liikennettä ja luopua autosta, mutta teette sen mahdottomaksi. Suorat bussiyhteydet takaisin Latokaskesta Kamppiin, kiitos!

    VastaaPoista
  8. Suora linja Tapiolaan 125K ehdottomasti säilytettävä. Ainoa vaihtoehto Meilahteen kohtuullisessa ajassa. Vaihto ensin Niittykummussa tekisi kaksi vaihtoa ja lisäisi matka-aikaa taas runsaasti.

    VastaaPoista
  9. Suoralinja Kampista/Kamppiin joka kulkisi Kurttilaan/Kurttilasta tai ihan lähettyville olisi hienoa.

    VastaaPoista
  10. 134A ja 136A, eli 134 ja 136 jotka menisivät Kamppiin eikä Omppuun, olisivat tod.näk. suositumpia kuin ehdotettu 125A. Länsimetron tulon ongelma kun oli että monen Kamppiinmatka piteni 50%:lla. 125A lyhentäisi matkaa vain niiltä jotka asuisivat 125A reitillä lähellä Länärille menoa.

    VastaaPoista
  11. 125A on ok, mutta vielä parempi vaihtoehto olisi kaksi linjaa: toinen Latokaskesta Finnoontietä Kamppiin, toinen Olarista Kamppiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HSL:llä on ollut aksioomana se, että Matinkylään on yhteys ainoastaan, jos bussi ajaa terminaaliin - mikäli se ajaa vain Piispansillalle, yhteyttä Matinkylään ei ole olemassa. Siksi jokaiselta alueelta menee bussilinja Ison Omenan kellariin ruuhka-aikoina, vaikka alueelta menisi Piispansillan pysäkkejä käyttävä linja.

      Jos moni asukas kokee, että 125A on hidas linja perältä asti, saattaisi olla järkevää ottaa aksiooma tarkasteluun. Voisiko 159 yksinkertaisesti jatkaa Länsiväylää Kamppiin ruuhka-aikaan sen sijaan että se kääntyy pois Länsiväylältä terminaaliin? Tällöin olisi muodostettu linjaa 125A nopeampi yhteys varjopuolena se, että pysäkit ei olisi kaupunkirakenteen kannalta aivan yhtä keskeisellä paikalla Matinkylässä.

      Selvää on, ettei Latokaskesta voi mennä tiheää ja nopeaa yhteyttä Matinkylän metroasemalle, Kampin metroasemalle, Tapiolaan ja Meilahteen (jonne on myös toivottu sellaista aiemmin), vaan jostain joudutaan tinkimään - joko vuoroväleistä, määränpäistä tai nopeudesta. Ehkä tuo bussiterminaalin ohittaminen ruuhka-aikaan voisi olla hyvä kompromissi näiden kolmen tavoitteen välillä.

      Poista
    2. Olisi erinomainen ajatus että 159 jatkaisi Kamppiin

      Poista
  12. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa HSL:lle ymmärtää, että Latokaskea palvelivat ja palvelisivat parhaiten vanhat reitit 160 ja 195? Uudet ehdotukset ovat taas täyttä sontaa ja kuraa Latokaskea kohtaan: hidastetaan yhteyttä Matinkylään nykyisestä, poistetaan suora yhteys Tapiolaan ja ehdotettu suora yhteys Kamppiin on naurettava maisemareitti!

    Yhteyden Matinkylään ei tarvitse olla yhtä nopea kuin nyt 159 tarjoaa, jos reitti jatkaisi Matinkylästä Kamppiin, kuten entinen 160. Se myös palauttaisi yhteyden Martinsillalle eli ei tarvittaisi toista linjaa sitä varten. Täten 160 vanha linja on ainut oikea ratkaisu Latokasken nopeaksi yhteydeksi Kamppiin.

    Mitä tulee ehdotettuun maisemareittiin Puolarmetsän, Olarin ja Niittykummun kautta Kamppiin, niin miksei vaan palauteta linjaa 195? Se jatkaisi edellä mainittujen kautta Tapiolan, Kuusisaaren ja Meilahden kautta Kamppiin. Vaikka se olikin superhidas maisemareitti, se oli todella suosittu linja, mitä itsekin todistin päivittäin Naistenklinikan ja Latokasken välillä. Se palveli niin monia kaupunginosia, että on edelleen vaikea uskoa, miten kukaan pystyi olemaan niin idiootti, että päätti sen lakkauttaa. Palauttaisitte linjan edes arkisin ruuhka-ajoille palvelemaan työläisiä ja koululaisia, ja muuten 160 Latokaskesta Kamppiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä, aikaisemmat 160 ja 195 ei välttämättä olisi lainkaan huono malli riippumatta siitä onko metroa vai ei. 160 tarjoaa nopean yhteyden Kamppiin, 195 hyvin monipuolisesti eri yhteyksiä, kuten Olarista Aalto-yliopiston kampukselle, Kuusisaaresta Kamppiin tai Latokaskesta Meilahteen. Ongelmana mallissa olisi se, että nykyisen suunnitteluperiaatteen mukaan pitäisi mennä kolmas linja Matinkylän metroasemalle - pelkkä Piispansillan pysäkkejä käyttävä 160 ei riitä.

      Poista
    2. En ymmärrä. Eikö siis ole ok että bussi pysähtyy moottoritien pysäkillä Ison Omenan kohdalla vaan sen on välttämättä ajettava kellariin? Länsiväylän pysäkiltä kauppakeskuksen läpi kävelyä tulisi ehkä 2 min lisää. Sitten bussi pystyisi ainakin ruuhka-aikoina jatkamaan suoraan Kamppiin ja saataisiin kaksi kärpästä yhdellä iskulla, nopea yhteys Matinkylään sekä Kamppiin

      Poista
  13. 125k bussi on ehdottomasti säilytettävä ellei tilalle sitten tule 195 reittiä ajava linja. Kohtuullinen yhteys latokasken ja meilahden välillä on säilytettävä.

    VastaaPoista
  14. Mitä järkeä Saunalahdelle ja Tillinmäen länsipäälle on yhtäkkiä suunnitella suora linja Kamppiin, kun ne ovat aivan selkeitä Kivenlahden metroaseman syöttöliikenteen kohteita (tai Kauklahden juna-aseman)? Pistäkää panokset suorilla linjoilla kauempana metroasemista oleviin asuinalueisiin kuten Latokaskeen,josta on oltava nopea linja Tapiolaan ja vähintään ruuhka-aikana myös Kamppiin, muuten sieltä ei saada asukkaita vaihtamaan takaisin joukkoliikenteeseen. Saunalahden sijainnilta bussilla Kivenlahteen ja siitä metroon on ihan järkevä reitti matka-ajallisesti, varsinkin kun Kivenlahdessa bussi varmaan pääsee heti asemalle eikä kiertele hidastellen terminaaliin, kuten Matinkylässä

    VastaaPoista
  15. 1) It seems that is will still be impossible to get to Meilahti fast from Latokaski area. It was hard before, but sometimes I was able to use the Tapiola route to get home (although this was slow too). So overall I will have less options to go to work and get home from there.

    2) The new 159 is slower than the current one and the 542 will probably be as slow or slower to subway than the current 159 as it passes through additional residential areas. In addition there will be the extra subway stops, so getting to Ruoholahti from Latokaski before 6AM will be much slower than now. Knowing HSL, I somewhy doubt that there would be a 4.50 125a bus leaving from Latokaski. If there is, it might be suitable, depending on travel time.

    VastaaPoista
  16. Metro ei saa olla syy bussiyhteyksien huonontamiselle. Ei olisi saanut olla ensimmäisessä vaiheessa, eikä saa olla jatkossakaan. Espoon julkisessa liikenteessä ei tällä hetkellä huomioida vaihtoehtoisia kulkuvälineitä lainkaan,vaan kaikki länsi-itä - suuntainen liikenne ohjataan joko metroon tai junaan - Tai jos jostain syystä suora reitti löytyykin, niin se kiertää aivan kaikki pikkukujat tehden matkasta suhteettoman pitkäkestoisen.

    Kehityksen tulisi mennä suuntaan, jossa kaikista Espoon asutuskeskittymistä kulkisi järkevä yhteys toisiinsa. Tällöin esimerkiksi Latokaskesta pääsisi helposti Mankkaalle ja Kivenlahdesta Otaniemeen riippumatta siitä onko Metron tai junan käytössä esteitä. Käytetään esimerkkinä vaikka Helsingin puolelta matkaa Herttoniemestä Pasilaan - Espoon mallissa tälle retille olisi reittioppaan ehdottamana järkevimpänä vaihtoehtona varmasti metro+bussi tai metro+raitiovaunu. Helsingin puolella on kuitenkin jopa kaksi suoraa bussiyhteyttä tälle välille, vaikka Herttoniemestä on mahdollista nousta myös metron kyytiin.

    Ymmärtäisin hyvin näitä rajoituksia, jos koko Espoo olisi jäänyt alueuudistuksessa B-vyöhykkeelle (lipputulot), mutta nykyisellä aluejaolla tulisi BC-alueelle taata saman tasoiset yhteydet kuin AB-alueellakin, onhan lippujen hinta myös sama.

    Mikäli yhteydet hidastuvat ja vaikeutuvat (lisää vaihtoja) entisestään, voin vakuuttaa, että kymmenen vuoden päästä Espoossa on joko A) siirrytty täysin yksityisautoiluun tai B) perustettu oma, kilpaileva julkisen liikenteen yksikkö, joka vastaa liikkujien tarpeisiin.
    Berner pilasi jo taksit, joten niilläkään ei enää uskalla liikkua. Älkää siis pilatko sitä, mikä oli 1990 ja 2000 vuosikymmenten aikana hiottu hyväksi kokonaisuudeksi ja luotettavaksi liikkumismuodoksi Espoossa.

    Aikaisemmissa kirjoituksissa on nostettu esiin myös muita erittäin hyviä asioita, kuten suorien yhteyksien lähtöpaikat sekä matkustus muihin osiin Helsinkiä kuin Kamppiin. Nykyisellään esimerkiksi Meilahteen kulkeminen on nopeimmillaan kolmen liikennevälineen takana. Toki kahdellakin pääsee, jos haluaa katsella maisemia eikä ole kiire mihinkään.

    VastaaPoista
  17. 125A on hyvä. Lisää suoria linjoja Helsinkiin! Harmillista että metro nyt on olemassa, mutta silloin saa olla päällekkäisiä bussilinjoja. :)

    VastaaPoista
  18. Bussireitti Latokaskesta Martinsillantienkautta Kamppiin olisi mainio. Tällä hetkellä Martisillantielle joutuu kulkemaan kahdella bussilla, eikä vaihdot todellakaan osu lähdeskään aina kohdilleen, jolloin matkaan kuluu jopa 30min. Varsinkin, kun saman matkan kävelee 35-40min. Kamppiin matkatessa uskon, että jopa maisemareittiä kulkeva 125A olisi parempi, kuin vaihtaa Matinkylässä metroon. Varsinkin paluumatkalla vuorovälien pituudesta (15min) johtuen matka-ajat venyvät kohtuuttomiksi (1h). Ruuhka-aikojen ulkopuolella tietysti voi olla pidempi vuoroväli.

    VastaaPoista
  19. 158 siirtyminen Länsiväylälle on ehdottomasti plussaa, mutta vielä oltaisiin massiivisesti takamatkalla verrattuna siihen, että ko linja jatkaisi suoraan Kamppiin.

    Metron myötä matka-aika Nöykkiö-Ruoholahti on YLI kaksinkertaistunut.

    Nyt kysytään päähän ammutulta, että "olisiko kiva, jos laitan laastarin haavan päälle?"

    VastaaPoista
  20. Linjat 163 ja 164A olisivat loistava parannus Saunalahden ja Tillinmäen alueen nykyiseen tilanteeseen. Ne mahdollistaisivat työmatkaliikenteen Helsinkiin julkisilla sekä asioinnin sekä metroliitynnän Espoonlahden aluekeskuksessa. Auton käytöstä työmatkoihin voisi luopua. Vielä kun saisi nopean yhteyden Kauklahden asemalle, olisi täydellistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jos Saunalahdesta pääsisi nopeasti Kaukalahden asemalle ja juna / bussi olisi aikataulutettu järkevästi, voisin vaihtaa liikkumisen Helsinkiin kulkemaan junalla, bussin ja metron sijaan.

      Poista
  21. 125A kulku Niittykummun kautta näyttää erittäin hyvältä! Vielä kun saataisiin nopea ja mieluiten suora yhteys Meilahteen/Töölöön niin linjasto Niittykummun osalta saataisiin erinomaiseksi!

    VastaaPoista
  22. 164A Voisi koukata Tapiolan kautta. Sieltä olisi hyvät vaihtoyhteydet. Ja olisi kyllä kiva päästä suoraan bussilla Tapiolasta Kamppiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 164A matka kestää jo muutenkin tunnin, niin ei mitään lisämutkia matkalle, jos halutaan, että käytetään joukkoliikennettä oman auton sijaan

      Poista
  23. Olen iloinen, että Latokaskelaisille ehdotetaan lopultakin suoraa yhteyttä Kamppiin, mutta ihmettelen suuresti miksi linjaa 159 ei voida vain jatkaa kulkemaan suoraan Länsiväylää pitkin Kamppiin asti kun se nyt uuden ehdotuksen mukaan Finnoon kohdalla liittyisi Länsiväylälle sen sijaan, että se kulkisi vanhan 160 liityntälinjan tavoin Friisilän kohdalta Isoon Omenaan. Miksi tämän helpon jatkeratkaisun sijaan meille ehdotetaan uutta 125A linjaa, joka ei tuota sitä samaa nopeaa reittiä Helsinkiin, joka meillä oli vanhan 160 linjan aikaan? Se, että linja kulkisi Martinsillantietä, jos se kulkee Kamppiin asti, ei mielestäni haittaa, tämähän on jo ollut meille tuttua entuudestaan.

    Toivoisin, että nykyinen 125K linja säilyisi ennallaan, mutta sen sijaan sen vuorovälejä lisättäisiin kulkemaan myös ruuhka-ajan ulkopuolella, jotta Olarissa, Niittykummussa ja Tapiolassa koulussa käyvät pääsisivät kouluun ja takaisin myös muina aikoina esim jos koulu alkaa vasta klo 10 tai päättyy jo klo 12. Otaksun, että nyt tarjottu 125A linja liikkuisi vain ruuhka-aikaan, joten koululaisten osalta se ei toisi toivottua muutosta vaan heikentäisi liikkumista entuudestaan kun Tapiolaan tällä ei sitten enää pääsisikään.

    VastaaPoista
  24. Joko linja 124 tai 125a näistä voisi vaihtaa 510 runkolinjaan mieluummin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivoisin myös, että HSL käsittelelisi samaan aikaan linjat 124, 125, 125A ja 510.

      Poista
  25. Latokaskesta pitää ehdottomasti tuoda suora linja takaisin Kamppiin. HSL heikentää yhteyksiä täältä joka paikkaan ja aina vastauksena on käytä länsimetroa. Länsimetron on selkeästi suunnittelut joku joka ei itse käytä täältä joukkoliikennettä.

    VastaaPoista
  26. 158:sta tulisi aivan turha linja Tillinmäkeläisille. Ainoa järkevä paikka mihin sillä pääsisi olisi Matinkylä ja matka-aika aivan liian pitkä kiertelevän reitin takia. Linjaa pitäisi vähintään jatkaa toisesta päästä Kivenlahden tai Espoonlahden metro-asemalle, jotta se olisi edes johonkin tarkoitukseen hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. Tarvitaan yhteys Espoonlahteen jossa on palvelut, harrastukset ja yhteys metroon. Tillinmäentie varresta 158 linjan maisemareitti Matinkylään on liian pitkä, ennemmin nopea yhteys Espoonlahteen josta pääsee sitten metrolla Matinkyläänkin.

      Poista
  27. Linja 195
    Latokaski-Tapiola-Meilahti-Kamppi ehdottomasti takaisin. Oli erittäin hyvä linja. 195 oli aina paljon matkustajia. :)

    VastaaPoista
  28. Suunnitelma heikentää selvästi yhteyksiä Tillinmäestä, erityisesti Nöykkiön rajan suunnalla. Tänne ollaan rakentamassa juuri koulua Tillinmäentie 35 kohdalla ja uusia asuintaloja rakennettu samalla kohdalle paljon. Tuntuisi hullulta, että hyvä bussireitti 157, jolla nyt pysäkki juuri tulevan koulun edessä, lakkautettaisiin tai ettei tuosta kohdasta menisi bussireittiä. Ensisijaisesti Tillinmäkeläiset pitäisi tästä kohdasta syöttää Kivenlahteen, sillä Matinkylään kestää nyt 157:lla noin 15 minuuttia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin juuri!

      Tillinmäki kasvaa Nöykkiön suuntaan ja tämän alueen yhteyksiä heikennetään huomattavasti.

      Poista
    2. Hyvä ehdotus. Joskus Matinkylään menee jopa 20 min.

      Poista
    3. Samaan mieltä että Tillinmäentien yhteyksiä ei saa ainakaan heikentää nykyisestä, mitä 158 tekisi, koska tolkuttoman hidas linja. Mutta yhteys pitäisi olla Espoonlahteen asti, ei vain Kivenlahteen.

      Poista
  29. Suunnitelman suuri heikkous on Tillinmäki. Metron tullessa matka-aika Helsinkiin kasvoi 25+%. Uudessa mallissa 157 otetaan pois ja tilalle tuodaan hidas 158.

    Tunteella että ”mennään eteenpäin” ei ole mitään väliä. Tärkeintä on matka-aika. Suorastaan huolestuttavaa jos tunne menee tämän edelle.

    No onneksi metroata ei tule kolmatta vaihetta, linjoja ei (sillä varjolla) heikennetä enempää.

    VastaaPoista
  30. 164A Kummelivuorentietä keskustaan on ehdottoman hyvä ajatus, kun matka autolla Ruoholahteen kestää alueelta parhaimmillaan vain 15 minuuttia, kun taas julkisilla kävelyineen melkein tunnin, eli reilusti yli suunnitteluohjeen normin. 164A:ta pitäisi siksi liikennöidä mahdollisuuksien mukaan läpi päivän.

    Esteettömyydestä ei ole tietoakaan, kun Kummelivuoren itäosan vanhukset ja erityisryhmät joutuvat kirjaimellisesti kiipeämään "vuorelle" jyrkkään mäkeen päästäkseen lähimmälle, harvakseltaan kulkevan bussilinjan pysäkille.

    Ihmeellisintä on, että Kummelivuoren rakentumiseen ja sen erityisiin maasto-olosuhteisiin (korkeusvaihtelut) ei kiinnitetty huomiota jo aiemmin. Maailman parasta joukkoliikennettä? Jos mahdollista, 164A pitäisi saada kulkemaan Kummelivuorentietä ja sillä tavoin ylipäätään koko alue joukkoliikenteen pariin, jo ennen kuin Länsimetro yltää Kivenlahteen asti!

    VastaaPoista
  31. Mitä ihmettä, unohtuiko suunnitelmista täysin Tillinmäen itäpuoli? Voimakasta asuinrakentamista on ollut alueella jo vuosia ja lisää nousee jatkuvasti. Lisäksi uusi Nauriskasken koulu rakentuu lähivuosina nimenomaan Tillinmäen itäpuolelle. Ainoa bussilinja Tillinmäentielle olisi 158 joka madellen kiemurtelee joka ainoan kolkan länsiväylän pohjoispuolella ennen Matinkylää. Käyttääkö tällaista linjaa kukaan? Kun metron 1. vaihe tuli, ja suorat linjat lakkautettiin, sanottiin, että panostetaan toimivaan syöttöliikenteeseen. No nyt 2. vaiheen käyttöönoton lähestyessä ei ilmeisesti saada edes kunnon syöttölinjoja, suorista puhumattakaan. Vai onko 158 linja oikeasti jonkun mielestä toimiva syöttöliikennelinja?

    Suoran linjan palauttaminen Latokaskesta Kamppiin palvelee paitsi Latokaskea, myös Tillinmäen itälaitaa ja Nöykkiötä. Tässä linjauudistuksessa olisi nyt ehdottoman tärkeää pystyä tekemään ne kuntalaisia parhaiten palvelevat linjat, joita on jo vuosia toivottu ja jotka virheellisesti aikanaan pois vietiin.

    VastaaPoista
  32. En kyllä tajua sitä, että Espoon keskustan suunnasta lähtevät ja Finnoontietä kulkevat linjat jäisivät pois. Eli nykyiset 134 ja 136. Jos niiden reitin jatkaisi Kamppiin olisi NOPEA ja SUORA linja, eikä mitään maisemareittikierroksia. Nämä linjat palvelevat Latokaskea ja muita aluita.

    VastaaPoista