Tässä postauksessa
esittelemme ehdotuksiamme bussilinjoihin Olarin alueella Länsimetron jatkeen
aloittaessa liikennöinnin.
Nykytilassa Olaria
palvelevat linjat 133, 531(B), 532 ja 533 Matinkylän suuntaan, 124 ja 125
Tapiolan ja Espoonlahden suuntiin. Lisäksi poikittaisyhteyksiä tarjoaa linja
543. Ehdotuksessamme näihin linjoihin tulisi pienempiä ja suurempia muutoksia
Länsimetron jatkeen käynnistyessä ja myös siksi, että jo aiemmin päätetyt
runkolinjat 520 ja 530 aloittavat liikennöinnin.
Ehdotuksiamme
Nuottaniemen yhteyksiä
Matinkylään ja eteenpäin tarjoaisivat ehdotuksessamme tuleva runkolinja 520
sekä 531, jolloin viiden minuutin vuoroväli ruuhka-aikana säilyisi ennallaan.
Linja 125 säilyisi
ennallaan lukuunottamatta katuverkon muutoksia Espoonlahden tulevan metroaseman
ympäristössä. Myös linja 133 säilyisi ehdotuksessamme ennallaan.
Reittiehdotuksessamme
linjaa 533 jatkettaisiin Hyljelahteen, jolloin se tarjoaisi liityntäyhteyksiä
alueelta Finnoon ja Matinkylän metroasemille 15 minuutin vuorovälillä. Tällöin
linjan 111 voisi päättää Matinkylän terminaaliin.
Linjaa 543 ehdotetaan
yhdistettäväksi linjan 544 kanssa. Linjan 543 reittimuutos poistaisi suoran
yhteyden Olarin ja Mankkaan väliltä, mutta muutoin suurta osaa eri alueiden
välisistä yhteyksistä saataisiin nopeutettua. Espoonlahden ja Leppävaaran
välisiin yhteyksiin on toivottu parannusta, jonka linjan 544
liikennöintiaikojen laajentaminen ruuhka-ajan ulkopuolelle ja viikonlopuille
toisi. Lisäksi runkolinja 520 tuo nopeamman yhteyden Olarin ja Leppävaaran
välille, kulkiessaan Kehä ll:n, Turunväylän ja Kehä l:n kautta.
Linja 543 on tähän asti
tarjonnut yhteyden Olarista Finno skolaniin. Ehdotuksessamme linjan 124 reittiä
muutettaisiin niin, että se kulkisi myös Kuitinmäen kautta – tällöin suora
yhteys Finno skolaniin säilyisi.
Suora bussilinja
Kamppiin
Yllä olevien
bussilinjojen lisäksi ehdottaisimme Kamppiin päättyvää bussilinjaa 125A, jonka
ensisijainen palvelualue olisi edellisen blogipostauksen mukaisesti Olari, ja
päätepysäkkinä Espoossa voisi toimia Latokaski. Tällöin linja palvelisi myös
kehittyvää Puolarmetsän aluetta.
Suorien linjojen osalta pohdittiin myös ratkaisua, jossa "159A"
ajaisi Latokaskesta Nöykkiön kautta Kamppiin, jolloin linja 125A voisi päättyä
Olariin. Tällöin ongelmaksi muodostuisi nykyisen linjan 125K yhteyksien
paikkaaminen käytettävissä olevilla resursseilla. Ehdotettuun 125A:n
linjaukseen voitaisiin käyttää nykyisen linjan 125K resursseja.
Blogin kommenteissa ehdotettiin myös vaihtoehtoa, jossa joka toinen 159
ajaisi Kamppiin ja joka toinen Matinkylään. Tämä aiheuttaisi ongelmia
Matinkylän liityntälinjoille: Matinkylään ajettaessa vaihtoyhteys olisi vielä
jollain tavalla toimiva Piispansillan pysäkiltä, mutta liityntäyhteys
Matinkylästä Martinsillantielle ja Latokaskeen putoaisi ruuhkassa 30
minuuttiin. Länsiväylällä sijaitseva pysäkki Matinkylästä Latokaskeen vaatisi
kävelyä metroasemalta toiselle puolelle Länsiväylää.
Alla olevilla kartoilla on esitelty ehdotetut bussilinjat. Lisäksi linjat kokonaisuudessaan löytyvät tämän linkin takaa:
https://platform.remix.com/map/c6da6347?latlng=60.17065,24.69494,12
Kertokaa kommenteissa, millaisia ajatuksia ehdotetut bussireitit herättävät!
Linja |
vuoroväli (ruuhka-aikaan
/ päivällä / lauantaina / sunnuntaina) |
|
124 |
Espoonlahti
(M) – Olari – Tapiola |
15/15/15/30 |
125 |
Espoonlahti
(M) – Nöykkiö – Olari – Tapiola |
15/15/15/30 |
531 |
Kalastajanmäki
– Matinkylä (M) – Olari – Espoon keskus |
10/15/10/15 |
Linja |
vuoroväli (ruuhka-aikaan
/ päivällä / lauantaina / sunnuntaina) |
|
133 |
Friisilä
– Matinkylä (M) – Suurpelto – Henttaa |
30/30/30/60 |
533 |
Hyljelahti
– Matinkylä (M) – Suurpelto – Kauniainen – Järvenperä |
15/15/15/30 |
544 |
Kivenlahti
(M) – Espoonlahti (M) – Karamalmi – Leppävaara |
15/20/30/30 |
Runkolinjat |
vuoroväli (ruuhka-aikaan
/ päivällä / lauantaina / sunnuntaina) |
|
520 |
Kalastajanmäki
– Matinkylä (M) – Olari – Suurpelto – Leppävaara – Myyrmäki |
10/10/10/15 |
530 |
Matinkylä
(M) – Espoon keskus – Jorvi – Myyrmäki |
10/10/10/15 |
125A ehdottomasti lähdettävä Latokaskesta ja ajettava Puolarmetsän alueen kautta - alueella on jo nyt aiempaan verrattuna huonommat yhteydet. Linjan päättyminen Olariin ei palvele Keelkorven,Holmankorven ja Puolarin puoleisen Friisilän asukkaita yhtään, vrt. 531B.
VastaaPoistaMiksi suora yhteys Olarista Jorviin poistuu?? Jorvi on iso työssäkäyntialue ja muutenkin olennainen paikka olla helposti saavutettavissa. 531 ei voi loppua Espoon keskukseen. Matka-aika pitenee vaihdolla ja kannustaa lähinnä harkitsemaan työmatkaa omalla autolla.
VastaaPoistaMielestäni hyvät linjat. Vain entinen 195 puuttuu.
VastaaPoistaeiks riitä , 510 korvaisin 124?
PoistaPuolarmetsän alueella asuvien bussiyhteydet eivät saisi huonontua nykyisestä. Lisäksi toivon ettei Länsiväylää Länsi - Espoosta Kamppiin ajavia suoria linjoja poisteta /vähennetä. Ovat nopeampi ja kätevämpi vaihtoehto metrolle. Ihmisiä ei saa pakottaa metroon niinkuin tehtiin kun Länsimetron 1. vaihe tuli käyttöön.
VastaaPoistaMiksi ihmeessä linja 543 poistuu? Tuon jälkeen ei pääse enää suoralla linjalla Soukasta Olariin? Ei mitään järkeä. Espoon sisäiset linjat on surkeat. Uuden linjan myötä 544 tulee matka-aika vain pidemmäksi, kun se ei kulje edes Olariin. Ei hyvä. Miksei esim. linjaa 124 voi laittaa kiertämään Soukkaan?
VastaaPoistaHuomasitko että linja 124 alkaa esityksen mukaan kiertämään Kuitinmäen kautta ja lisäksi Olariin pääsee linjalta 544 Finnoossa linjaan 533 vaihtamalla?
Poistametro Espoonlahden/Kivenlahden suunnasta ja vaihto 520:een tarjoaa riittävän nopean yhteyden Leppävaaraan. 544 ilman muuta kiertämään Olarit ja Mankkaan ylläpitäen poikittaisyhteyksiä näillä seuduilla.
VastaaPoistaVoisiko linjan 118B jatkaa Henttaalle ja siirtää 133 kulkemaan Henttaan sijasta Mankkaan ja Nihtisillan kautta 543 reittiä Nuijalaan ja yhdistää linjaan 202? Saataisiin Perkkaa ja Nuijala paremmin poikittaisliikenteen piiriin ja ylläpidettyä Mankkaan yhteyksiä
VastaaPoistaMiksi 530 ei kulje Olarin kautta? Nyt jos 531 loppuu Espoon keskukseen, Olarista ja Puolarmetsän alueelta loppuu suora yhteys Jorviin. 530 pitää mennä Olarin kautta tai 531 jatkaa Jorviin.
VastaaPoistaRunolinja 510 pitää korvata linja 124!
VastaaPoistasamaa mieltä saataisiin Länsiväylän pohjoispuolelle myös runkomainen yhteys Meilahteen ja Tapiolaan ja Espoonlahteen!
PoistaIhan järjetöntä, ettei 531 jatkaisi enää Sentistä. Olarin alueelta ei pääsisi enää ilman vaihtoja mm. Omniaan, Ikeaan, Jorviin!!!
VastaaPoistaJos linja 530 korvaa linjat 136 ja 134, Sunan alueella ei liiku busseja ollenkaan. Ainoa julkisen liikenteen yhteys juna-asemalle on ollut 136, joka on kulkenut Espoon keskuksen kautta. Matkaa Espoon keskukseen on 2,5-3,5 km. Alueella asuu paljon bussilla liikkuvia koululaisia, joten muutos hankaloittaisi heidän koulumatkaansa huomattavasti.
VastaaPoistaHei, kiitos huomiostasi. Runkolinja 530 korvaa linjat 134 ja 136 Espoon keskuksen ja Matinkylän välillä. Sunan, Suvelan ja Tuomarilan korvaavat yhteydet käsitellään myöhemmin.
Poista