Näkyvyysklikkaamalla

30 lokakuuta 2020

Bussilinjat Olarin ympäristössä

Tässä postauksessa esittelemme ehdotuksiamme bussilinjoihin Olarin alueella Länsimetron jatkeen aloittaessa liikennöinnin.

Nykytilassa Olaria palvelevat linjat 133, 531(B), 532 ja 533 Matinkylän suuntaan, 124 ja 125 Tapiolan ja Espoonlahden suuntiin. Lisäksi poikittaisyhteyksiä tarjoaa linja 543. Ehdotuksessamme näihin linjoihin tulisi pienempiä ja suurempia muutoksia Länsimetron jatkeen käynnistyessä ja myös siksi, että jo aiemmin päätetyt runkolinjat 520 ja 530 aloittavat liikennöinnin.

Ehdotuksiamme

Nuottaniemen yhteyksiä Matinkylään ja eteenpäin tarjoaisivat ehdotuksessamme tuleva runkolinja 520 sekä 531, jolloin viiden minuutin vuoroväli ruuhka-aikana säilyisi ennallaan.

Linja 125 säilyisi ennallaan lukuunottamatta katuverkon muutoksia Espoonlahden tulevan metroaseman ympäristössä. Myös linja 133 säilyisi ehdotuksessamme ennallaan.

Reittiehdotuksessamme linjaa 533 jatkettaisiin Hyljelahteen, jolloin se tarjoaisi liityntäyhteyksiä alueelta Finnoon ja Matinkylän metroasemille 15 minuutin vuorovälillä. Tällöin linjan 111 voisi päättää Matinkylän terminaaliin.

Linjaa 543 ehdotetaan yhdistettäväksi linjan 544 kanssa. Linjan 543 reittimuutos poistaisi suoran yhteyden Olarin ja Mankkaan väliltä, mutta muutoin suurta osaa eri alueiden välisistä yhteyksistä saataisiin nopeutettua. Espoonlahden ja Leppävaaran välisiin yhteyksiin on toivottu parannusta, jonka linjan 544 liikennöintiaikojen laajentaminen ruuhka-ajan ulkopuolelle ja viikonlopuille toisi. Lisäksi runkolinja 520 tuo nopeamman yhteyden Olarin ja Leppävaaran välille, kulkiessaan Kehä ll:n, Turunväylän ja Kehä l:n kautta.

Linja 543 on tähän asti tarjonnut yhteyden Olarista Finno skolaniin. Ehdotuksessamme linjan 124 reittiä muutettaisiin niin, että se kulkisi myös Kuitinmäen kautta – tällöin suora yhteys Finno skolaniin säilyisi.

Suora bussilinja Kamppiin

Yllä olevien bussilinjojen lisäksi ehdottaisimme Kamppiin päättyvää bussilinjaa 125A, jonka ensisijainen palvelualue olisi edellisen blogipostauksen mukaisesti Olari, ja päätepysäkkinä Espoossa voisi toimia Latokaski. Tällöin linja palvelisi myös kehittyvää Puolarmetsän aluetta.

Suorien linjojen osalta pohdittiin myös ratkaisua, jossa "159A" ajaisi Latokaskesta Nöykkiön kautta Kamppiin, jolloin linja 125A voisi päättyä Olariin. Tällöin ongelmaksi muodostuisi nykyisen linjan 125K yhteyksien paikkaaminen käytettävissä olevilla resursseilla. Ehdotettuun 125A:n linjaukseen voitaisiin käyttää nykyisen linjan 125K resursseja.

Blogin kommenteissa ehdotettiin myös vaihtoehtoa, jossa joka toinen 159 ajaisi Kamppiin ja joka toinen Matinkylään. Tämä aiheuttaisi ongelmia Matinkylän liityntälinjoille: Matinkylään ajettaessa vaihtoyhteys olisi vielä jollain tavalla toimiva Piispansillan pysäkiltä, mutta liityntäyhteys Matinkylästä Martinsillantielle ja Latokaskeen putoaisi ruuhkassa 30 minuuttiin. Länsiväylällä sijaitseva pysäkki Matinkylästä Latokaskeen vaatisi kävelyä metroasemalta toiselle puolelle Länsiväylää.

Alla olevilla kartoilla on esitelty ehdotetut bussilinjat. Lisäksi linjat kokonaisuudessaan löytyvät tämän linkin takaa:

https://platform.remix.com/map/c6da6347?latlng=60.17065,24.69494,12

Kertokaa kommenteissa, millaisia ajatuksia ehdotetut bussireitit herättävät!


531 ja 125 säilyisivät Olarissa ennallaan. Linjalle 124 ehdotetaan, että se kulkisi tulevaisuudessa Kuitinmäen kautta, tarjoten suoria yhteyksiä myös sieltä Martinsillan suuntaan ja Finno skolaniin.

Linja

vuoroväli (ruuhka-aikaan / päivällä / lauantaina / sunnuntaina)

124

Espoonlahti (M) – Olari – Tapiola

15/15/15/30

125

Espoonlahti (M) – Nöykkiö – Olari – Tapiola

15/15/15/30

531

Kalastajanmäki – Matinkylä (M) – Olari – Espoon keskus

10/15/10/15

 

Linja 133 säilyisi nykyisellään. Linjaa 533 jatkettaisiin Matinkylästä Hyljelahteen, jolloin aluetta nykyisin palveleva 111 voitaisiin päättää Matinkylän metroasemalle. Linjaa 544 ja 543 ehdotetaan yhdistettäväksi siten, että linja noudattaisi linjan 544 reittiä etelässä ja palvelua laajennettaisiin ruuhka-ajan lisäksi päiviin ja viikonloppuihin.

Linja

vuoroväli (ruuhka-aikaan / päivällä / lauantaina / sunnuntaina)

133

Friisilä – Matinkylä (M) – Suurpelto – Henttaa

30/30/30/60

533

Hyljelahti – Matinkylä (M) – Suurpelto – Kauniainen – Järvenperä

15/15/15/30

544

Kivenlahti (M) – Espoonlahti (M) – Karamalmi – Leppävaara

15/20/30/30


Uudet runkolinjat tarjoavat palvelua Matinkylästä. 520 kulkisi Matinkylästä Olarin kautta nopeita väyliä pitkin Leppävaaraan ja aina Myyrmäkeen saakka. 530 kulkisi Matinkylän ja Finnoontien kautta Espoon keskukseen ja Myyrmäkeen saakka.

Runkolinjat

vuoroväli (ruuhka-aikaan / päivällä / lauantaina / sunnuntaina)

520

Kalastajanmäki – Matinkylä (M) – Olari – Suurpelto – Leppävaara – Myyrmäki

10/10/10/15

530

Matinkylä (M) – Espoon keskus – Jorvi – Myyrmäki

10/10/10/15

 

15 kommenttia:

  1. 125A ehdottomasti lähdettävä Latokaskesta ja ajettava Puolarmetsän alueen kautta - alueella on jo nyt aiempaan verrattuna huonommat yhteydet. Linjan päättyminen Olariin ei palvele Keelkorven,Holmankorven ja Puolarin puoleisen Friisilän asukkaita yhtään, vrt. 531B.

    VastaaPoista
  2. Miksi suora yhteys Olarista Jorviin poistuu?? Jorvi on iso työssäkäyntialue ja muutenkin olennainen paikka olla helposti saavutettavissa. 531 ei voi loppua Espoon keskukseen. Matka-aika pitenee vaihdolla ja kannustaa lähinnä harkitsemaan työmatkaa omalla autolla.

    VastaaPoista
  3. Mielestäni hyvät linjat. Vain entinen 195 puuttuu.

    VastaaPoista
  4. Puolarmetsän alueella asuvien bussiyhteydet eivät saisi huonontua nykyisestä. Lisäksi toivon ettei Länsiväylää Länsi - Espoosta Kamppiin ajavia suoria linjoja poisteta /vähennetä. Ovat nopeampi ja kätevämpi vaihtoehto metrolle. Ihmisiä ei saa pakottaa metroon niinkuin tehtiin kun Länsimetron 1. vaihe tuli käyttöön.

    VastaaPoista
  5. Miksi ihmeessä linja 543 poistuu? Tuon jälkeen ei pääse enää suoralla linjalla Soukasta Olariin? Ei mitään järkeä. Espoon sisäiset linjat on surkeat. Uuden linjan myötä 544 tulee matka-aika vain pidemmäksi, kun se ei kulje edes Olariin. Ei hyvä. Miksei esim. linjaa 124 voi laittaa kiertämään Soukkaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasitko että linja 124 alkaa esityksen mukaan kiertämään Kuitinmäen kautta ja lisäksi Olariin pääsee linjalta 544 Finnoossa linjaan 533 vaihtamalla?

      Poista
  6. metro Espoonlahden/Kivenlahden suunnasta ja vaihto 520:een tarjoaa riittävän nopean yhteyden Leppävaaraan. 544 ilman muuta kiertämään Olarit ja Mankkaan ylläpitäen poikittaisyhteyksiä näillä seuduilla.

    VastaaPoista
  7. Voisiko linjan 118B jatkaa Henttaalle ja siirtää 133 kulkemaan Henttaan sijasta Mankkaan ja Nihtisillan kautta 543 reittiä Nuijalaan ja yhdistää linjaan 202? Saataisiin Perkkaa ja Nuijala paremmin poikittaisliikenteen piiriin ja ylläpidettyä Mankkaan yhteyksiä

    VastaaPoista
  8. Miksi 530 ei kulje Olarin kautta? Nyt jos 531 loppuu Espoon keskukseen, Olarista ja Puolarmetsän alueelta loppuu suora yhteys Jorviin. 530 pitää mennä Olarin kautta tai 531 jatkaa Jorviin.

    VastaaPoista
  9. Runolinja 510 pitää korvata linja 124!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samaa mieltä saataisiin Länsiväylän pohjoispuolelle myös runkomainen yhteys Meilahteen ja Tapiolaan ja Espoonlahteen!

      Poista
  10. Ihan järjetöntä, ettei 531 jatkaisi enää Sentistä. Olarin alueelta ei pääsisi enää ilman vaihtoja mm. Omniaan, Ikeaan, Jorviin!!!

    VastaaPoista
  11. Jos linja 530 korvaa linjat 136 ja 134, Sunan alueella ei liiku busseja ollenkaan. Ainoa julkisen liikenteen yhteys juna-asemalle on ollut 136, joka on kulkenut Espoon keskuksen kautta. Matkaa Espoon keskukseen on 2,5-3,5 km. Alueella asuu paljon bussilla liikkuvia koululaisia, joten muutos hankaloittaisi heidän koulumatkaansa huomattavasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos huomiostasi. Runkolinja 530 korvaa linjat 134 ja 136 Espoon keskuksen ja Matinkylän välillä. Sunan, Suvelan ja Tuomarilan korvaavat yhteydet käsitellään myöhemmin.

      Poista