Näkyvyysklikkaamalla

12 lokakuuta 2020

Saunalahden ja Kauklahden bussilinjat

Kiitos erittäin aktiivisesta kommentoinnista edelliseen postaukseen! Olemme lukeneet kaikki kommentit ja otamme sieltä nousseita ongelmakohtia ja ideoita huomioon suunnittelussa mahdollisuuksien mukaan.

Nykytila

Kauklahden, Saunalahden ja Espoonlahden välisen yhteyden tarjoaa nykytilassa linja 165. Linjat 166 ja 167 toimivat syöttöliikenteenä Kauklahden asemalle Järvikylästä, Espoonkartanosta, Lasilaaksosta ja Vantinmäeltä. Kartalla esitettyjen linjojen lisäksi Saunalahtea palvelee ruuhka-ajan suora bussilinja (164A) Kamppiin, sekä Tillinmäestä lähtevä linja 124 ja sen variantti 124K.

Liikkumiskyselyn ja palautteen perusteella on tunnistettu kolme aluetta, joissa joukkoliikenteen palvelua toivotaan parannettavan: Bassenkylä Kauklahdessa sekä Harmaalaakso ja Kummelivuorentie Kauklahdenväylän varrella (korostettu kartalla punaisella). Nämä kaikki ovat kasvavia asuinalueita, joista tällä hetkellä on matkaa lähimpään joukkoliikenneyhteyteen.

Mainittujen alueiden palvelun kehittämisen lisäksi liikkumiskyselyssä ja asukastyöpajoissa on hyvin vahvasti toivottu nopeampaa yhteyttä Espoonlahden ja Kauklahden välille.

Nykyisellään Espoonlahden ja Kauklahden välistä yhteyttä palvelee yksi linja 165, joka koetaan kierteleväksi ja hitaaksi. Lisäksi Bassenkylän, Harmaalaakson ja Kummelivuorentien yhteyksiin kaivataan parannuksia.
Kuva 1. Nykytila. Linjan 165 reitti ja liikkumiskyselyssä esiin tulleet alueet, joihin tarvitaan parempaa joukkoliikennepalvelua.


Ratkaisuvaihtoehtoja

Linjaa 165 pidetään hitaana yhteytenä Espoonlahden ja Kauklahden välillä. Haasteeksi muodostuu bussilinjojen suunnittelussa se, että tällä välillä on useampi väylä, joiden varrella on asutusta. Yhtäältä Vanhan Saunalahdentien, Brinkinmäentien ja Kurttilantien muodostama väylä on monen asukkaan lähellä, mutta toisaalta Kauklahdenväylää kulkeva linja olisi nopeampi. Lisäksi Kummelivuorentien ja Linjaloistonkadun varrelle muodostunut kerrostaloalue on etäällä linjan 165 reitistä, joten Kauklahdenväylää pitkin kulkeva linja palvelisi aluetta paremmin.

Kokonaan Kauklahdenväylää pitkin kulkeva reitti olisi joukkoliikenteen tehokkuuden kannalta huono vaihtoehto, sillä se ei keräisi matkan varrelta tarpeeksi matkustajia, ja Espoonlahden ja Kauklahden välinen kysyntä ei yksinään riittäisi linjan perustamiseen. Linjan olisi siis kuljettava myös Saunalahden läpi ollakseen kannattava.

Yksi vaihtoehto ratkaisemaan edellä esitettyjä ongelmia olisi hajauttaa palvelu yhteen harvempaan ja toiseen tiheämpään linjaan.  Linjan 165 reitti voitaisiin säilyttää ennallaan Kivenlahdesta Saunalahteen asti, mutta Saunalahdessa linja jatkaisi pohjoiseen nopeampaa Kauklahdenväylää pitkin. Toinen linja kulkisi Kivenlahdesta Kauklahdenväylää pitkin Kummelivuorentielle ja edelleen Saunalahdenkadulle, ja jatkaisi siitä Kurttilantietä pohjoiseen.

Minne tällaiset linjat päättyisivät Kauklahden aseman pohjoispuolella? Alla olevaan karttaan on hahmoteltu mahdollisia suuntaviivoja: asukasmäärien näkökulmasta harvemman linjan sopiva päätepysäkki voisi olla Bassenkylässä ja tiheämmän linjan päätepysäkki nykyisellä Hansavalkamalla. Tällaisessa ratkaisussa nykyiset Kauklahden aseman liityntälinjat 166 ja 167 voisivat jäädä nykyiselleen.

Kartalla esitettyjen Espoonlahden ja Kauklahden välisten yhteyksien lisäksi Saunalahdenkadun ja Kummelivuorentien aluetta voisi palvella ruuhka-aikaan myös suora bussilinja Kamppiin. Lisäksi mahdollisia koululaisyhteystarpeita, joita ei varsinaisella bussilinjastolla pystytä ratkaisemaan, voitaisiin tukea täydentävällä koululaisbussilinjalla.

Mitä ajatuksia tällaiset ratkaisut herättävät?

Kuva 2. Espoonlahden ja Kauklahden välisten yhteyksien mahdolliset reitit.



39 kommenttia:

  1. Aivan mahtavaa, että Kummelivuoren uusi asuinalue on huomioitu liikennesuunnitelmassa! Kummelivuorentie on juuri saatu valmiiksi eikä se ole järin leveä, mietin kuinka bussit mahtuvat kohtaamaan ko.katuosuudella? Joka tapauksessa nopeampi yhteys Kauklahden asemalle parantaa elämänlaatua huomattavasti :)

    VastaaPoista
  2. Puolarmetsän ja Kuitimäen alueelle on rakennettu ja rakennetaan lisää vielä, yhteensä alueelle tulee noin 20 isoa kerrostaloa lisäksi pientaloja. Näihin on tulossa paljon uusia asukkaita jotka eivät päässeet kommentoimaan tarvitsemiaan reittejä. Useat tulevat kulkemaan Helsingin keskustaan, joten meidän suuri tarve suorista linjoista Helsinkiin on hyvin ilmeinen. Lähimmän pysäkin nimi on Kalliolähde, katuja on Kuvastimentie, Kalliolähteentie, Keelkorvenkuja jne.

    VastaaPoista
  3. Erinomaista, että Kummelivuoreenkin saataisiin bussiliikennettä. Nyt autolla meno on paljon miellyttävämpää ja nopeampaa, kun bussille pitää ensin kävellä yli puolikilometriä ja matkustaa sillä aikansa Matinkylään. Vielä kun Kummelivuoreen saisi joukkoliikennettä jo ennen Kivenlahden metron aukaisemista, metron tuloon kun on vielä aikaa.

    VastaaPoista
  4. Ihanaa jos Bassenmäelle tulee kaavailtu päätepysäkki.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  6. Kurtillasta ei ihan täydällinen mutta paremmin kyn tällä hetkellä. Pitä vain saada Vantilan ristäyksen pysäkki kuntoon!

    VastaaPoista
  7. Kuulostaa paremmalta kuin nykytilanne mutta Kurttilastakin tarvittaisiin suora linja Kamppiin. Juna ei ole vaihtoehto jos menossa esim. Ruoholahteen, bussi + metro yhdistelmä tulee olemaan jatkossakin hidas yhdistelmä. Ikävintä bussi + metro yhdistelmässä on se, että illalla keskustassa tultaessa voi joutua odottamaan bussia 30 min.

    VastaaPoista
  8. "Sinisen" linjan (kuvassa 2) vuorovälin pitäisi olla tiheä. Eli ma-pe ruuhka aikojen ulkopuolellakin esim 20min? Muina aikoina voisi olla 30min? Ja aikataulu pitäisi sovittaa junan ja metron aikatauluun, niin vaihtaminen tulee helpoksi. Voisi siitä tehdä mielellään runkolinjan, kun on tärkeä yhteys Rantaradan Ja Länsimetron välillä. Kauklahteen tulevien bussilinjojen päätäpysäkit pitää ehdottomasti suunnitella Kauklahden kaupunkirataa silmällä pitäen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Junat kulkevat Kauklahdesta 15 minuutin välein, joten vaihtojen toimivuuden kannalta 20 minuutin vuoroväli ei olisi toimiva. Käytännössä vaihtoehdoiksi jäisi 15 tai 30 minuutin vuoroväli.

      Poista
    2. Vanha e65 oli sentään jotenkin tahdistettu Kauklahdesta lähtevään E-junaan. Tillinmäen puolella Tillimäentien puolelta jos lähti liikkeelle, ja matkalla kamppiin 65 + 147 kombo oli toimiva. Ei moniakaan haittaa jos tuo toinen bussi kulkee harvemmin, kuin esim nykyinen 165. Kauklahden alueella on totuttu odottamaan bussia jopa tunnin.

      Poista
  9. Toivon, että 125K suoraa yhteyttä Tapiolaan ei lakkauteta. Tapiolassa on musiikkipainotuksen luokkia ja lukioita, jonne kuljetaan pidemmänkin matkan takaa. Koululaisten matkojen
    ei soisi vaikeutuvan turhien vaihtojen takia. Nyt tuo linja on palvellut hyvin 👍

    VastaaPoista
  10. 165:lla kulkee moni koululainen Kauklahden suuunnasta Saunalahden kouluun ja moni Saunalahdesta Kauklahteen päin junalle.

    VastaaPoista
  11. Hei. Kummelivuorentie on liian kapea bussille koska autoja on kadulla pysäköitynä. Tälläkin hetkellä jos kohtaa toisen auton kyseisellä kadulla niin toinen auto ajaa jalkakäytävällä. Pysäköinti pitää poistaa jos linjaautot kulkevat tästä.

    VastaaPoista
  12. Sininen linja voisi mennä suoraan kiertämättä Saunalahden kautta. Bussi 164 voisi hoitaa tuon mutkan ja sininen linja vetää suoraan Kauklahden väylää Kivenlahteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhdyn tähän. Sininen linja voisi kulkea Kauklahden asemalta (Bassenkylässä olevia voisi käyttää myös tätä linjaa) Vanttilan kautta ja siitä Kauklahden väylää pitkin Kivenlahteen hoitaen Harmaalaakson sekä Kummelivuoren asukkaita jotka ovat Kauklahden väylän lähettyvillä. Punainen väylä voisi hoitaa ton "mutkan" Saunalahdessa ja palvella kokonaan Saunalahdessa asuvia. Näin saataisi nopeampi yhteys Kauklahden sekä Kivenlahden asemien väliin.

      Poista
  13. Vanttilasta tarvittaisiin nopeampi, suora yhteys Kauklahdenväylää pitkin Kivenlahden metroasemalle. Nykyinen kiertely Saunalahden kautta ei houkuttele.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä!

      Poista
    2. Laitoin jo tohon ylemmäs mutta liitän myös tähän oman vastauksen:
      Sininen linja voisi kulkea Kauklahden asemalta (Bassenkylässä olevia voisi käyttää myös tätä linjaa) Vanttilan kautta ja siitä Kauklahden väylää pitkin Kivenlahteen hoitaen Harmaalaakson sekä Kummelivuoren asukkaita jotka ovat Kauklahden väylän lähettyvillä. Punainen väylä voisi hoitaa ton "mutkan" Saunalahdessa ja palvella kokonaan Saunalahdessa asuvia. Näin saataisi nopeampi yhteys Kauklahden sekä Kivenlahden asemien väliin.

      Poista
  14. Toiveena päästä Mankista Kauklahdenväylää pitkin Kivenlahteen, linja voisi mennä Vanttila kautta. Näin saisi bussin varmasti täyteen kumpaankin suuntaan.

    VastaaPoista
  15. Kurttilasta on saatava toimiva syöttöliikenne metrolle, jos suoraa bussilinjaa ei aiota palauttaa. Suoraan Kamppiin menevän bussilinjan lakkauttamisen myötä matka-aika keskustaan on miltei tuplaantunut. Ehdotettu puolen tunnin vuoroväli on liian harva, ja lisäksi bussireitti on pitkä kuin nälkävuosi. Ei todellakaan kannusta käyttämään työmatkaliikenteeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä ja mieluiten suora bussi Kamppiin ilman kiertelyitä Kivenlahdessa. Jos pitää kiertää Saunalahden kautta niin vaikka joka toinen vuoro. Tällä hetkellä kuljen autolla, koska tunnin matka Kamppiin on järjetön.

      Poista
    2. Nykyinen 165 kestää jo nykyiseltään liian kauan ja joka nurkka läpi joten puolen tunnin väli ei palvele ketään varsinkaan työmatkalaisia.

      Poista
    3. Sillon, kun 165 (N) lähti nykyisen Kauklahden Lidl luonta ja kiersi Espoonkartanon, takaisin Kauklahdessa oltiin 10-12 minuutin kuluttua. Siitä uudelleen lähdetyn paikan ohitse saunalahteen matka-aika 9 minuuttia, kunnes siihen vielä bussin 150A kanssa kohtaaminen Saunalahdessa kivenlahdessa oltiin jo 21 minuutin kuluttua lähdöstä. Nopeaa eikö? Junalla samassa ajassa oltiin jo Leppävaarassa.

      Poista
  16. Myös suoralinjat ruuhka-aikana ehdottomasti säilytettävä! Matka Espoosta Helsinkiin ei saa kestää tuntia, emme asu Lahdessa!

    VastaaPoista
  17. Molemmin puolin Kauklahdenväylää on kasvavaa asutusta vain stojen metrien päässä. - Nyt bussilinja kulkee mielestäni tarpeettoman liki, ja *hitaasti*, jopa pientaloalueella - ei voi muutaman sadan metrin kävelystä kiinni, etteikö bussille saataisi nopeampaa reittiä ja riittävää käyttäjämäärää. Ei se bussipysäkkki kovinkaan monella suoraan kotioven eteen satu nytkään.

    Tarvittaessa Kauklahdenväylän varteen pyörätelineitä kiireisimmille, ja pikkubussi palvelulinjaksi viemään halukkaita kotiovelle saakka Kauklahdenväylän pysäkiltä (tai harvemmat linjat sinne kotiovien eteen, ja nopeat tiheät linjat Kauklahdenväylää pitkin).

    VastaaPoista
  18. Kurttilasta kulkeminen Kauklahden juna-asemalle (kävellen tai julkisilla) sekä ainakin nykyään kulkeminen Kivenlahteen kestää niin kauan, että oman auton käyttö töihin mentäessä (eli ajaminen Ruoholahteen) ja usein myös vapaa-ajalla on ehdottomasti järkevin, jos ei halua käyttää tuntia matkaan. Jotta itse palaisin päätoimiseksi julkisten aktiiviseksi käyttäjäksi näkisin, että yhteyden ainakin toiseen olisi oltava nopeampi. Suunniteltu punainen bussireitti Kivenlahteen nopeuttaisi varmaan hiukkasen, mutta yksi tärkeä lisätekijä siinäkin on siirtyminen bussista metroon, se kun voi viedä useita minuutteja tai olla tehokas ja nopea.

    Näppärä olisi myös Hansaportin ja Hyttimestarintien kulmauksessa oleva pysäkki (siitä alikulkutunneli suoraan juna-asemalle), mutta sekään ei taida suunnitelluille bussireiteille sopia.

    VastaaPoista
  19. Suora yhteys Kivenlahden metrolta Kauklahdenväylää pitkin Kauklahden asemalle auttaisi todella paljon myös Tillinmäessä asuvia ja olisi nopea. Linjalle voisi tehdä tiheämmänkin (juniin ja metroihin sovitetun) vuorovälin, jolloin ei tarvitsisi kylmällä pysäkillä tai asemalla kauan odotella bussia tai junaa.
    Lisäksi rinnalle vanha 165:n linja.

    VastaaPoista
  20. Tunnin matka Kurttilasta Kamppiin on aivan järjetön. Suora linja ilman Kivenlahden lenkkiä olisi ehdoton, jotta joukkoliikenteen käyttäminen olisi houkuttelevaa tai edes mahdollista.

    VastaaPoista
  21. Vaikka tässä keskusteltu yhteydet Kauklahden ja Kivenlahden väliä niin kommenteissa puhuttu suorista yhteyksistä Helsingin keskustaan. Tähän voisin lisätä toiveein sekä muutosehdotuksen koskien linjaa 213.
    Nykyään linja kulkee vain arkisin ruuhkaaikoina 20-30min välein ja ei ruuhkaaikoina noin 1h välein(?!). Viikonloppuisin ei ollenkaan. Linjastoa käyttää usein terveydenhoitohenkilökuntaa jotka asuvat reitin varrella ja käyvät Meilahden sairaala alueella töissä (ainakin huomaan mentäessä töihin niin useat henkilöt jäävät pois Meilahdessa. Hoitohenkilökunta tekevät 3-vuorotyötä ja on mieluisampaa kulkea yhdellä julkisilla kuin vaihtaa kulkuneuvoa. Miksi 213 bussi ei kulje tiheämmin eikä viikonloppuisin?? Itse kuljen myös Kauklahti-Meilahti väliä töihin.

    Toinen asia on että 213 sekä 118 kulkevat monesti lähes samaan aikaan ja vuorojen välissä pitkä odottaminen jos linjat kulkevat harvemmin. 213 sekä 118 kulkevat pitkään samaa reittiä (Kauklahti-Tuomarila väli) joten saisiko tähän jotenkin fiksusti laitettua? Moni kun kulkee molemmilla esim Kauklahti-Espoon Keskus väliä (Omnia oppilaitos myös Espoon Keskuksessa jolla bussilla pääsee parhaiten suoraan jotka palvelee opiskelijoita ja mahdollisia opettajia). Tämä on myös varmasti monille jatkoyhteys muille busseille jotka lähtevät Espoon Keskuksesta muualle päin Espoota jotka käyttävät bussia 213 ja 118 bussia Espoon Keskukseen ja siitä jatkavat toisella bussilla.

    VastaaPoista
  22. Kirkkonummen puolelta Lapinkylästä olisi saatava myös bussilinja Kauklahteen, tai Sitten Mankin ja Masalan kautta Kirkkonummelle.

    VastaaPoista
  23. Mynttilä on taas unhdettu

    VastaaPoista
  24. Kurttila on väliinputoajien aluetta. Tuskin mikään muu saisi siirtymään autosta julkisen liikenteen käyttäjäksi, kuin suora, Kauklahdenväylää ja Länsiväylää pitkin kulkeva bussilinja Kamppiin. Saunalahden ja Vanttilan kautta kiertelevät bussilinjat eivät Kurttilan asukkaita houkuttele. Matka-aika julkisilla muodostuu aivan liian pitkäksi, siis noin 2-3 kertaiseksi autoon verrattuna.

    Onko selvitetty, että kuinka moni Kurttilassa asuva töihin matkustaja olisi valmis kävelemään vähän enemmän Kauklahdenväylän varteen, jos säästyisi kulkuneuvon vaihdolta, metron odottelulta, jne? Esimerkiksi 15 minuutin kävely Kurttilan päässä + 30 min ruuhka-ajan bussimatka = LYHYEMPI matka-aika kuin kuvassa 2 esitetty sininen/punainen linja + metro?

    15 minuutissa kävelee jo yhden kilometrin, ja kilometrin kaistale kattaisi jo aika suuren osan itäisestä Kurttilasta.

    Terveenä aikuisena käyttäisin osan työmatkasta paljon mielummin arkiliikuntaan (=kävelyyn), kuin odotteluun ja erilaisilla joukkoliikenteen pysäkeillä seisoskeluun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle tämä (kävely + puolen tunnin bussi Kamppiin) olisi mielekkäämpi vaihtoehto, kuin odottelu milloin missäkin, kun harvoinhan ne menee niin, että kävelet suoraan seuraavaan kulkuneuvoon. En myöskään ymmärrä miksi näitä bussilinjoja suunnitellaan niin, että yksi linja kiertää mahdollisimman pitkän lenkin kun suorat nopeat yhteydet edes sinne metroasemalle olisi tärkeintä. Metrosta en edes aloita, koska sehän toi heti oman puoli tuntia lisää matka-aikaa.
      Ei kannata ihmetellä miksi Kurttilasta kuljetaan autolla, ihmisillä on näet muutakin tekemistä kuin käyttää +2h päivässä työmatkoihin julkisilla. Työpäivän päätteeksi on myös rasittavaa vaihtaa useaan kertaan kulkuneuvoa ja odotella joka välissä, kun vaihtoehtona olisi se yksi bussi.

      Meillä käytettäisiin siis mieluusti julkisia, jos se ajallisesti olisi millään lailla järkevää.

      Poista
  25. Yksi kysymys vielä: Tullaanko sinisen linjan Kauklahdenväylää pitkin kulkevaan osuuteen rakentamaan uusia bussipysäkkejä? Ja ylikulkuja/alikulkuja joita pitkin pysäkille pääsee kulkemaan?

    Eli miten Kauklahden asemalle sinistä linjaa pitkin matkustava eteläisen Kurttilan asukas pääsee pysäkille odottamaan bussia? Tällä hetkellä tuo sinisen linjan Kauklahdenväylää pitkin kulkeva pätkä on vailla alikulku- tai ylikulkuväylää.

    Jos alikulkua tai ylikulkua ei rakenneta, niin sininen linja pohjoisen suuntaan ei todellisuudessa ole Kurttilalaisten käytettävissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kurttilasta tulee useita polkuja kauklahdenväylälle. Matkalla on useita alikulkukäytäviä.

      Poista
  26. Minusta oli hyvä tämä bussireitti mitä 65K teki joskus pari vuotta taaksepäin että lähti lidliltä lapinkyläntietäpitkin ja sieltä espoon kartanon ohi kauklahteen ja sieltä espoonlahteen, olisiko mahdollista saada tämä takaisin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuosta kirjoitin jo aijemmin, 65,tai 65K takaisin. Kuten Hsl:n edustaja sitä lupasi, kun metro tulee Kivenlahteen. Nyt tuossa uudessa suunnitelmassa se näyttää olevan suunnitelmissa. Samoin kuin 165 reitin korjaus entiselleen.

      Poista