Näkyvyysklikkaamalla

01 lokakuuta 2020

Suorien bussilinjojen tulevaisuus

Metron kuormitusta helpottamaan perustettiin noin vuosi Länsimetron ensimmäisen vaiheen käyttöönoton jälkeen neljä suoraa bussilinjaa, joiden tehtävänä on ruuhka-aikaan vähentää Matinkylä-Tapiola -välille kohdistuvaa kuormitusta. Nyt kun metro jatkaa Kivenlahteen asti, pitkälti suorien bussilinjojen nykyiselle palvelualueelle, on niiden tulevaisuutta tarkasteltava. Suoria bussilinjoja tarvitaan yhä tulevaisuudessa, koska metroa tullaan Kivenlahteen jatkettaessakin ajamaan siten, että puolet metrojunista ajaa Tapiolaan ja puolet Kivenlahteen. Muita liikennöintimalleja voidaan testata luotettavasti vasta metron jatkeen valmistuttua.


Metron jatkeen vaikutusalueen asukkaat

Enintään 800 metrin päässä uusista metroasemista asuu kaikkiaan noin 40 prosenttia Suur-Espoonlahden asukkaista. Kyse on linnuntietä kuljetusta matkasta, joten todellista kävelymatkaa voi enimmillään tulla näiltä alueilta metroasemalle noin kilometri.

Ulkopuolelle jäävät Suvisaaristo, Soukanniemi, osa Laurinlahdesta sekä Saunalahti ja Latokaski-Nöykkiön alue. Alla olevassa kuvassa on esitetty 800 metrin vaikutusalueet sekä nykyiset suorat linjat 143A, 146A, 147A ja 164(V)A.

Noin 40 prosenttia suurespoonlahtelaisista asuu kohtuullisen kävelymatkan päässä tulevista metroasemista, eli Finnoosta, Kaitaalta, Soukasta, Espoonlahdesta tai Kivenlahdesta.
Kuva 1. 800 metrin vaikutusalueet uusien metroasemien ympärillä ja nykyisten suorien linjojen palvelualue.


Nykyiset linjat

Suoria Kamppiin ajavia bussilinjoja on nykyään neljä. 143A palvelee Ala-Soukkaa ja Kaitaantien varrella asuvia. 147A kulkee vain ruuhkasuuntaan ja kulkee Espoonlahden, Laurinlahden ja Ylä-Soukan kautta Länsiväylälle. 146A palvelee kivenlahtelaisia ja espoonlahtelaisia. 164A palvelee ruuhkasuunnassa saunalahtelaisia ja kivenlahtelaisia, 164VA ruuhkasuunnan vastaisesti Kiviruukkia ja Saunalahtea.

Kun metro liikennöi Kivenlahteen asti, tulee nykyisten bussien palvelualue käsittämään pitkälti sen alueen, joka jää kohtuullisen kävelymatkan päähän metroasemista (800 metriä). Poikkeuksena on Saunalahti, josta on pari kilometriä lähimmälle metroasemalle Kivenlahteen.

Alla olevassa kartassa on esitetty liikkumiskyselyssä esiin nousseet työpaikka- ja opiskelukeskittymät, metro Kivenlahteen asti ja nykyiset ja tulevat runkolinjat. Kartta osoittaa, että Espoonlahden alueelta pääsee lähes kaikkiin kyselyssä nousseisiin työpaikka- ja opiskelukeskittymiin enintään yhdellä vaihdolla, kun mahdollisia vaihtopaikkoja ovat esimerkiksi Espoonlahti, Matinkylä, Tapiola, Leppävaara ja Helsingin eri solmukohdat.

Liikkumiskyselyssä ilmoitettujen työpaikkojen saavutettavuus on hyvä Espoonlahdesta, josta tärkeisiin työpaikkakeskittymiin pääsee enintään yhdellä vaihdolla.Kuva 2. Kartalla on esitetty metro, nykyiset ja tulevat runkobussilinjat ja Kamppiin suoraan ajavat bussilinjat sekä liikkumiskyselyssä ilmoitetut työpaikat.


Suorat linjat Länsiväylän pohjoispuolelle?

Kustannusten puolesta suoria linjoja Helsingin suuntaan ei ole mahdollista järjestää kaikkialta Etelä-Espoosta, eikä esimerkiksi Kampin terminaalissa olisi tilaakaan kovin monelle linjalle. Mitä enemmän metron kanssa rinnakkainen bussiliikenne Länsiväylän käytävässä maksaa, sitä vähemmän rahaa jää käytettäväksi Espoon sisäisiin yhteyksiin esimerkiksi aluekeskuksiin Matinkylään, Espoon keskukseen ja Leppävaaraan sekä metron liityntäyhteyksiin.

Tulevaisuuden bussilinjastossa saattaa esitettyjen karttojen tulkinnan perusteella olla mielekkäämpää, että Helsinkiin kulkevat suorat bussilinjat palvelisivatkin metron vaikutusalueen sijaan Länsiväylän pohjoispuolisia alueita. Metron kuormitusta helpottaisi parhaiten palvelun tarjoaminen tiheillä kerrostaloalueilla – tällaisia voisivat olla esimerkiksi Saunalahti ja Olari.

Mutta mitkä olisivat tällaisten linjojen päätepysäkit Espoon päässä?

 

510 jatko ja suora palvelu Meilahteen, Pasilaan ja Teollisuuskadulle?

Liikkumiskyselyssä tuli esiin toive, että esimerkiksi Meilahteen pääsisi nykyistä paremmin. Lisäksi kyselyssä nousi merkittävinä työpaikkakeskittyminä Helsingin keskustan lisäksi Pasila ja Vallila. Asukastyöpajoissa pidettiin mahdollisena vaihtoehtoa, että Kampin sijaan suoria bussilinjoja Helsinkiin voitaisiin ajaa myös muualle Helsingin alueelle kuten juuri Meilahden ja Pasilan suuntaan.

Tällaisen yhteyden voisi tarjota runkolinja 510, jos sen reittiä jatkettaisiin nykyiseltä päätepysäkiltä Westendinasemalta aivan Espoonlahteen asti, jolloin linja tarjoaisi vastaavia yhteyksiä kuin ennen länsimetroa linja 504, mutta tiheämmällä vuorovälillä ja laajemmilla liikennöintiajoilla. Mitä ajatuksia tällainen suora yhteys Helsingin kantakaupungin pohjoisosiin herättää?

Kamppiin ajavien suorien bussilinjojen palvelualue voisi olla Länsiväylän pohjoispuolella tiheillä kerrostaloalueilla. Nykyistä runkolinjaa 510 voisi harkita jatkettavan Espoonlahteen asti Tapiolan sijaan.Kuva 3. Suorien bussilinjojen mahdollisia suuntia ja linjan 510 jatko.

114 kommenttia:

  1. Voisiko runkolinja 510 mennä Länsiväylän pohjois puolella ja sieltä Kivenlahden kautta Espoonlahteen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Länsiväylä houkuttelee reittivaihtoehtona sen nopeuden myötä. Toki tällöin linjalla olisi käytössä vain liittymien pysäkit ennen siirtymistä Länsiväylältä muualle tieverkkoon. On tärkeää, että metron kuormitusta leikkaava linja olisi myös nopeudeltaan kilpailukykyinen vaihtoehto, jotta se houkuttelisi matkustajia ja aidosti leikkaisi ruuhkahuippua.

      Poista
  2. Hyvä idea jatkaa linjaa 510 Kivenlahteen. Ennen pääsi Otaniemestä myös bussilla 2 tai 4 Kivenlahteen.

    VastaaPoista
  3. Voisiko 510 mennä Niittykummun kautta? Muuten tuo 510 jatkaminen kuulostaa erittäin hyvältä!

    VastaaPoista
  4. Matka ajan-ovelta ovelle tulisi olla suunnilleen sama kuin omalla autolla jotta julkinen olisi todellinen vaihtoehto omalle autolle. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S096669231300121X

    VastaaPoista
  5. Linjan 510 jatkaminen tiheällä vuorovälillä mahdollisimman pian Espoonlahteen asti olisi todella hyvä parannus nykyisiin yhteyksiin. Jos suoralla linjalla olisi mahdollista päästä Soukasta Pasilaan voisi jälleen luopua ykstyisautoilusta. Tällä hetkellä kyseinen matka kestää Soukanniemestä Pasilaan jopa 1,5 tuntia suuntaan kuljettuna bussi-metro-bussi -yhdistelmällä.

    VastaaPoista
  6. Muutama huomio, 146A liikennöi nykyisellään vain arkisin klo 6-9 ja 15-18. Tätä olisi tarve laakentaa. 165 primääriaikoina niin täynnä, ettei istumapaikkoja ole- helpottaisi tähänkin.

    Kivenlahdesta kamppiin menee nykyisellään omalla autolla n.25 min, bussi+metro yhdistelmällä käytännössä tunti. Lippu kuitenkin kallis ABC, eli hinta ja laatu eivät kohtaa.

    Jatkossa Kivenlahteen täytyy säilyttää suorat bussiyhteydet metron liikennöinti-ajan ulkopuolella.

    VastaaPoista
  7. Blogissa mietitiin suorien linjojen ajamista Olariin ja Saunalahteen. Olen tästä samaa mieltä. Olarin itäpuolella ei ole aluetta jota kannattaa palvella suoralla linjalla, joten Olarin linjan kannattaa siirtyä Olarista itään päin mennessä Kehä II kautta Länsiväylälle. Lännessä luonteva päätepysäkki voisi olla Latokaski. Saunalahden nykyinen suora linja 164A/AV on taas puolestaan luontevaa siirtää pois Kivenlahdesta Tillinmäkeen.

    Runkolinjan 510 jatkon suunnittelu on todella haastavaa, koska se saisi mennä vain yhtä reittiä. Kierrättäisin sen myös Saunalahden ja Olarin kautta siten että runkolinja 510 on samalla Saunalahden ja Olarin yhteys metrolle, Matinkylään ja Tapiolaan, eli runkolinja kulkisi melko suoraviivaista reittiä luoden monipuolisesti eri yhteyksiä. Se ajaisi Kivenlahden, Matinkylän ja Tapiolan metroasemien kautta, jolloin niille saapuvilta busseilta voisi vaihtaa sille ja ajaa sillä Munkkiniemen - Meilahden - Pasilan alueelle, jos ei asu linjan 510 reitillä. Saunalahdesta 510 voisi vielä jatkaa Kauklahden asemalle. Sen reitti olisi siis lopulta ...Westend - Olari - Matinkylä M - Kivenlahti M - Saunalahti - Kauklahden asema.

    Koska linjan 165 kiemeuraista reittiä pitkin olisi kallista ajaa runkolinjan vuorovälillä, olisi perusteltua ajaa Saunalahdesta suoraan Kauklahden asemalle ja ajaa erikseen sellaista linjaa, joka ei aja Kauklahdenväylää vaan sen rinnakkaista pienempää tietä ja joka kiertäisi Vanttilan kautta. Tämä linja jatkaisi Valhallan pysäkille ja osa vuoroista edelleen Järvikylään. Tällöin palattaisiin tavallaan länsimetroa edeltäneeseen tilanteeseen, jolloin Kivenlahden ja Kauklahden välillä meni primaarinen ja sekundaarinen linja ja sekundaarinen linja jatkoi Järvikylään.

    Se lähtäkohta, että 510 on ainoa Kuusisaaren läpi tulevan linja, joka saa jatkaa Espoon kaakkoisnurkasta länteen, on haastava lähtökohta, koska linjasta tulee väkisin liian kiemurteleva tai tärkeita paikkoja väliin jättävä. Pohtisin tältä osin vielä mahdollisuutta palauttaa länsimetroa edeltänyt linja 195, jolloin se tarjoaisi yhteyden Latokaski - Puolarmetsä - Olari - Pohjois-Tapiola akselilta - ja myös Aalto-yliopiston kampuksen pohjoisosasta - läntiseen kantakaupunkiin. Nykyisellään 510 ajaa siten kampuksen läpi, että bussin 510 pysäkeille on pitkä kävelymatka monesta paikkaa kampuksella. Tässä tilanteessa linja 510 voisi kiertää Espoonlahden ja Soukan tärkeiden alueiden kautta ilman että Saunalahdesta muodustuisi liian pitkä matka kantakaupunkiin. Toisaalta Latokaskelle voi olla liikaa, että sinne kulkee sekä 195, 159 että "125A/159A" eli nopea linja Kamppiin. Esimerkissä sinne menee Matinkylän linja ja 195.

    Westendin ja Haukilahden osalta olisi nähdäkseni hinta-laatusuhteeltaan parempi liikennöintimalli jatkaa 104 idässä Kamppiin ja lännessä 112 reittiä Matinkylän metroasemalle ja lakkauttaa 112. Yhteys Niittykummun metroaasemelle ei ole oleellinen, jos on olemassa joka tapauksessa nopeampi linja Kamppiin, sillä Niittykummun metroasema ei itsessään ole tärkeä kohde ja 111 vie Tapiolaan.

    Linkki vielä karttoihin kummastakin vaihtoehdosta: https://imgur.com/a/k3m9Fjg

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos erittäin kattavista kommenteista! Käymme näitä ajatuksia läpi suunnitellessamme lopullista linjastoluonnosta.

      Poista
  8. 510 linja voisi toimia hyvin mikäli se kulkisi Soukasta Tapiolaan ja jatkaisi siitä eteenpäin. Soukka-Tapiola-reitti ei tällä hetkellä ole olemassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Soukka - Tapiola -reitti tulee metron jatkeen myötä toteutumaan metrolla.

      Poista
  9. Linjan 510 jatke voisi kyllä riittää Espoonlahden suuralueen Länsimetroa täydentävän bussiliikenteen tarpeeseen jos sen reitti kulkisi länsipäässä joko nykyistä linjan 544 tai sitten linjan 147a reittiä niin että myös Kaitaalta, Soukasta ja Laurinlahdesta olisi kohtalaisen vaivatonta siihen nousta. Lisäksi linjalta olisi hyvä olla vaihtomahdollisuus mahdollisille Länsiväylän pohjoispuolelta kulkeville Kampin suorille linjoille Westendinasemalla. Tuollainen linja täydennettynä mahdollisesti linjojen 143 ja 542 yhdistelmällä sekä sitten linjan 544 seuraajaan riittäisi varsin hyvin poikittaisliikenteen tarpeeisiin ilman turhan aikaavievää vaihtorulettia.

    VastaaPoista
  10. Mihin on unohtunut Suurpelto, jonka piti perustua joukkoliikenteeseen? Mikä suora yhteys sinne tulee? Alueella on ainakin tarpeeksi tiheää rakentamista perustelemaan laadukkaan joukkoliikenneyhteyden. Espoon reuna-alueet ovat niin kaukana keskustasta, ettei joukkoliikenteellä ole mitään mahdollisuuksia kilpailla auton kanssa, jos yhteys on vaihdollinen. Matka-ajan lähimmältä pysäkiltä Helsingin keskustaan pitäisi pysyä max 30 minuutissa ruuhka-aikaan jotta kulkumuoto olisi houkutteleva, eikä tähän päästä liityntäliikenteellä kun ollaan näin kaukana keskustasta. Kaiken lisäksi koko matkalla on moottoritie, mikseivät bussit hyödyntäisi sitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Tämä suunnitelma painottuu enemmän länsimetron jatkeen vaikutusalueelle, mutta myös Suurpeltoon on tulossa joitakin jo aiemmin päätettyjä muutoksia. Tulevan joukkoliikennekadun (Suurpelto-Kuurinniitty) myötä yhteys Espoon keskuksen suuntaan selkeytyy ja samalla linja 118B jatketaan Espoon keskukseen asti (HSL liikennöintisuunnitelman 2020-2021 mukaisesti). Myös jo päätetty runkolinja 520 (Matinkylä-Olari-Suurpelto-Leppävaara-Myyrmäki-Martinlaakso) tuo alueelle uusia yhteyksiä runkolinjoille ominaisilla vuoroväleillä sekä liikennöintiajoilla. Mahdolliset Helsinkiin päättyvät suorat yhteydet Suurpellosta ovat sitten pidemmän aikavälin suunnittelun kysymyksiä, joita tulee tarkastella tulevissa suunnitelmissa.

      Poista
  11. Kannatan suorien bussilinjojen perustamista Länsiväylän pohjoispuolen alueille. Latokaski/Nöykkiötä palvelisi Finnoontietä ja Nöykkiönkatua pitkin Länsiväylälle ja sitä pitkin Kamppiin jatkavat linjat. Matka-ajat palautuisivat takaisin Länsimetroa edeltävään aikaan eli asukkaat olisivat tyytyväisempiä joukkoliikenteeseen. Myös metron kuormitus vähenisi ruuhka-aikoina, koska se täyttyy todennäköisesti jo Länsiväylän eteläpuolella, metroasemien lähellä asuvista ihmisistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannatan tätä Saran ajatusta

      Poista
    2. Kannatan tätä! Tällä hetkellä julkisilla Latokaskesta keskustaan kestää liian kauan, jotta se olisi järkevä vaihtoehto yksityisautoilulle.

      Poista
    3. Yhdyn Sara Saramäen ja Satu Peltosen ajatuksiin! Nyt matka-aika Helsinkiin on tolkuttoman pitkä.

      Poista
    4. Kannatan Saran ja Satun esitystä. Auttasi täällä alueella asuvia paljon.

      Poista
    5. Kannatan Sara Saramäen ja Satu Peltosen ehdotusta. Suorat nopeat yhteydet Latokeskesta Helsingin keskustaan on palautettava. Lisäksi monet Latokaskesta kulkevat säännöllisesti töihin myös Meilahteen, ja nykyinen kahden vaihdon hidas yhteys ei ole millään muotoa toimiva. Työmatkan kesto Latokaskesta Meilehteen on kasvanut keskimäärin 25 minuutilla/suunta verrattuna aiempaan suoraan bussilinjaan 195.

      Poista
    6. Tämä olisi tärkeä linja. Moni Latokasken tienoilla on siirtynyt käyttämään omaa autoa, koska matka-ajat kasvoivat metron myötä merkittävästi (Finnoontien pysäkiltä Kamppiin 25 min > 40 min).

      Poista
    7. Kannatan tätä myös. Matka-aika ei saa olla lähes tuntia Helsinkin keskustaan kuten se Kattilalaaksostakin on nyt. Jos liityntä olisi Kivenlahteen/Espoonlahteen ei siitäkään ole apua koska matka-aika ei lyhene silloinkaan

      Poista
    8. Kiitos kaikille kommenteista! Keskustellaan Kamppiin päättyvien suorien bussilinjojen tarkemmista reiteistä seuraavissa postauksissamme.

      Poista
  12. Kannattaisin linjojen 154 ja 156 palauttamista. Asun Latokaskessa Finnoontien lähellä ja matka-aika töihin Salmisaareen vähintään tuplaantui Matinkylään päättyvän liityntäliikenteen takia. Se ei oikein houkuta julkisten käyttöön, kun yhdensuuntainen matka kestää vähintään 1h. Entinen n. 30min oli ihan ok.

    VastaaPoista
  13. Samaa mieltä ku elina ja sara

    VastaaPoista
  14. Samaa mieltä ku elina ja sara

    VastaaPoista
  15. Ehdottomasti pitää palauttaa. Ihmisillä pitää olla vaihtoehtoja jos tavoite on, että vähemmän yksityisautoilua. Jos on ollut yhteys joka poistuu tai vaikeutuu tai matka-aika pitenee niin vastaus on oma auto niille kenellä sellainen on. Juu 33 vuotta ainakin olen tottunut, että Helsingin keskustaan pääsee puolessa tunnissa ja nyt ensin Matinkylään ja siitä puoli tuntia keskustaan. Järjetöntä. Lisäksi en tykkää, että lapset joutuvat kulkemaan illalla metrolla.

    VastaaPoista
  16. Suora bussilinja Latokasken ja Helsingin välille takaisin. Työmatka on tällä hetkellä kohtuuttoman pitkä, kun pitää vaihtaa kulkuvälinettä Matinkylässä. Metro ei palvele Latokasken aluetta millään lailla, suora bussilinja kylläkin.

    VastaaPoista
  17. Asun Latokaskessa. Metron takia olemme joutuneet käyttämään autoa paljon useammin kun käymme keskustassa. Jos suora bussilinja (entinen 160) palautettaisiin niin käyttäisimme ehdottomasti sitä!

    VastaaPoista
  18. Kannatan suoraa bussilinjaa Latokaskesta Kamppiin. Nykyisin ei julkisilla viitsi lähteä Helsingin keskustaan kun liitäntälinja Matinkylään on hidas ja metroreittikin melko hidas erityisesti kun ei kaikki junat tule Matinkylään asti jolloin odotusaika voi olla pitkä. Autolla mennään nykyisin mutta jos olisi suora bussilinja niin sitä tulisi käytettyä. Olisi perheen nuorillekin turvallinen valinta. Toinen suora bussilinja mitä kannatan on Latokaskesta Tapiolaan kun siellä on lasten harrastuksia ja mahdollisesti tuleva koulukin.

    VastaaPoista
  19. Samaa mieltä ku Elina, Sara ja Eeva

    VastaaPoista
  20. Olen samaa mieltä kuin Elina, Sara ja Eeva

    VastaaPoista
  21. Voisi samalla katsoa uudestaan myös 158:n reitin. Ennen se meni suoraan Nöykkiö - Esstinlaksosta Länsiväylälle ja Helsingin keskustaan, nyt linja kiertelee n. 15 min ennen kuin ajaa Ison Omenan metrolle. Ja pelkkä metromatka on lähes yhtä pitkä kuin koko matka oli ennen 158:llä keskustaan. Palattaessa matka saattaa olla huomattavasti pidempi eli tunti tai enemmän jos bussia joutuu odottamaan 20 - 30 minuuttia metroasemalla. Nykyään kuljenkin autolla Helsinkiin, aikaa säästyy.

    VastaaPoista
  22. Latokasken alueella metro ei houkuttele kyllä mitenkään joukkoliikenteen käyttöön. Oma auto on ollut pääasiallinen kulkuväline metron tulosta lähtien. Jos ennen keskustaan pääsi puolessa tunnissa ja nyt matkaan menee lähemmäs tunti, niin ei kyllä houkuttele 1 h lisäys työmatkaan päivittäin.
    Samoin lapset oppivat sujuvasti kulkemaan kaikkki harrastus ym. muut matkat autolla, koska ei ole lapsenkaan järkeä käyttää harrastusmatkoihin tuntia/suunta, kun autolla sinne pääsee n. vartissa. Valitettavasti tällä tyylillä kasvatetaan myös vahvaa autoilevaa sukupolvea tulevaisuuden Espooseen.

    VastaaPoista
  23. Suoria linjoja tarvitaan ehdottomasti jatkossakin. Toimiva linja olisi Finnoontieltä länsiväylälle ja siitä Kamppiin kulkeva linja. Lähtöpaikka voisi olla Latokaski. Toinen linja voisi kulkea Puolarmetsästä Olarin kautta Kamppiin. Näiltä molemmilta sitten voisi vaihtaa 510:n Westendissä

    VastaaPoista
  24. 510:lle järkevä linjaus olisi lähtö Saunalahden tienoilta ja siitä Tillinmäen ja Latokasken kautta suoraan Finnoontietä pitkin Länsiväylälle, pysähdys Tapiolan metroasemalla (liityntäliikenne), ja päätepiste Meilahti (tai jatko Pasilaan). Ei kiertelyä Olarin kautta, koska tällöin matka-aika kasvaa liian suureksi ja saa ihmiset tarttumaan auton rattiin linjan länsipäässä.

    Tällä tavalla Saunalahti/Tillinmäki/Latokasken tienoilta pääsee a) asioimaan hyvin Tapiolassa sekä b) kohtuunopeasti metrolla Helsinkiin päin (Tapiola>Kamppi), koska bussimatka kestää Tapiolan ja Matinkylän asemille lopulta melko saman verran, mutta Tapiolasta metromatka on 6min lyhyempi Helsinkiin.

    Parhaassa mahdollisessa tilanteessa Latokasken seudun yhteydet kannattaisi toteuttaa vielä niin, että linjan länsiosa on samanlainen, mutta joka toinen bussi koukkaa Länsiväylältä edelläkuvatusti Tapiolaan (ja edelleen Meilahteen), ja joka toinen bussi jatkaa Länsiväylää suoraan Kamppiin. Ainakin ruuhka-aikoina, kun tiheät vuorovälit, tämä olisi hyvä ratkaisu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisäys: Tapiolasta metroja Helsinkiin päin menee tuplasti tiheämmin kuin Matinkylästä, ja sekin vaikuttaa selvästi matka-aikaan niille, jotka tulisivat Latokasken seudulta linjalla 510 Tapiolaan ja vaihtaisivat metroon Helsinkiin päin.

      Poista
  25. Ehdottamasti kannatan suorien linjojen 154 ja 156 palauttamista. Asun Latokaskessa Finnoontien varrella, ja metron ja liityntäbussien 134/136 myötä työmatkaani Latokaskesta Helsinkiin menee nykyään noin tunti suuntaansa, kun aikaisemmin pääsin kolmessa vartissa ovelta ovelle. Paluumatkat Helsingistä Latokasken suuntaan ovat nykyään usein tuntiakin pidemmät, sillä ilta-aikaan Isossa Omenassa joutuu usein odottelemaan liityntäbussia. Metro + liityntäbussi on siis varsinainen aikasyöppö. Metron laajeneminen länteen ei hyödytä meitä latokaskelaisia mitenkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen aivan samaa mieltä. Suorat linjat 154 ja 156 olisivat alueelle välttämättömät. Matka-aika oli aiemmin pysäkiltä Kamppiin parhaimmillaan parikymmmentä minuuttia. Nyt menee jo lähes se pelkästään Omppuun pääsemiseen. Plus päälle siirtyminen metrotasolle ja metromatka. Ei aina tunti riitä. Paluumatka vielä pahempi juurikin tuosta bussin odottelusta johtuen.

      Poista
  26. Olen siirtynyt käyttämään vain ja ainoastaan autoa liikkumiseen, sillä matka keskustaan piteni metron myötä 25 minuutista vajaaseen tuntiin. 158 takaisin ja ympäristö kiittää!

    VastaaPoista
  27. Nöykkiö-Vallila väli olisi tarpeellinen. Kaikki eivät ole töissä kampissa tai keskustassa, minne iso osa linjoista menee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Latokaski-Vallilla olisi myös hyvä. Nyt tuohon reittiin menee 1,5h ja kolme välinettä jos julkisilla haluaa mennä.

      Poista
    2. Kiitos kommentista! Näin asia varmasti on ja tämä tuli hyvin esille myös elokuussa kerätyistä liikkumiskyselyn tuloksista. Yhteydet myös muualle Helsinkiin nähdään tärkeinä ja osin tästä syystä myös linjan 510 jatkoa pidemmälle länteen tarkastellaan.

      Poista
  28. Palauttaisi minutkin julkisen liikenteen käyttäjäksi. Siirryin vastentahtoisesti yksitysautouluun kun metron myötä yhteydet heikkenivät ja matka-aika Latokaskesta Kamppiin yli kaksinkertaistui.

    VastaaPoista
  29. Kannatan KT:n ehdotusta.
    Ennen linjat kulkivat numeroilla 154 ja 156, nyt niiden numeroiksi tulisi varmaan 134A ja 136A. Suorat linjat Finnoontietä ja suoraan Kamppiin olisivat todella suositut, ja lisäisivät meidän talouden, yhtiön ja lähialueen joukkoliikenteen käyttöä. Nyt yritämme kulkea kimppakyydillä autolla, koska metron kera matka-aikaa tulee 45-60min per suunta, kun ennen länsimetroa suorat bussit veivät ovelta ovelle noin puolessa tunnissa, eikä autolla kannattanut lähteä.

    Ainut vaihtoehto autoilulle on ne harvat aamut jolloin Plantagenin ulkopuolella (Finnoonsolmu) saa riittävän nopeasti vaihdettua jatkobussiin Kamppiin. Ennen koronaa nämä bussit olivat aina seisomapaikkoja myöten täysiä (143A, 146A, 147A, 164A).

    Länsimetron jatko ei siis auta meitä, vaan pyydämme että saisimme entisiä 154 ja 156 linjoja vastaavat, ehkä nimeltään 134A ja 136A linjat Finnoontietä ja suoraan Kamppiin.

    VastaaPoista
  30. Suora bussilinja Latokaskesta Nöykkiön kautta Kamppiin olisi todella tarpeellinen. Tällä hetkellä työmatkaan kuluu kohtuuttomasti aikaa ja lasten yksinolo kotona on lisääntynyt huomattavasti. Kaikilla ei ole ollut mahdollisuutta siirtyä yksityisautoiluun, vaikka se nykyisessä tilanteessa huokuttelisikin.

    VastaaPoista
  31. Koko aikuisikäni olen käyttänyt julkista liikennettä, mutta kiitos Länsimetron autoilen nyt kaikkialle. Suora 160 pitäisi ehdottomasti saada takaisin niin voisin harkita vielä julkisten käyttöä. Matka-ajat Nöykkiöstä keskustaan pitää saada lyhyemmiksi.

    VastaaPoista
  32. Suorat bussilinjat Kamppiin ja Meilahteen Latokaskesta on hyvä ehdotus ja kannatan niitä. Omalla autolla yksin huruttelu on turhauttavaa. Lipun aikakin illalla riittää paremmin. Silloin jää pitkät odottelut metrooysäkillä iltaisin ja viikonloppuisin pois.

    VastaaPoista
  33. Suoria linjoja Kamppiin kaivataan kovasti, vaihto hidasta ja epäkäytännöllistä. Tämän vuoksi käytän julkisia vain aivan ääri tilanteessa

    VastaaPoista
  34. Latokaskesta Kamppiin pitäisi ehdottomasti saada suora bussilinja. Tällä hetkellä moni kuka haluaisi liikkua julkisilla joutuu väkisinkin käyttämään yksityisautoa käsittämättömien matka-aikojen takia. Nykyinen tilanne ei voi olla hsl:n, ympäristön tai Espoon edun mukaista.

    VastaaPoista
  35. Bussilla matka Nöykkiöstä Iso-Omenaan kestää 27 min! Matka on vain 7 km! Julkisilla ei Hgin keskustaan ole tullut metroliikenteen alettua mentyä enää ollenkaan. Kokonaismatka-aika julkisilla nyt yli tunnin. Ennen 30 min. Jotain tälle täytyy tehdä, jos halutaan ihmisten käyttävän julkista liikennettä

    VastaaPoista
  36. Kuten edellä olevat ovat todenneet, on matka-aika Nöykkiöstä Helsingin suuntaan kasvanut valtavasti ja meidänkin perheessä vaikuttanut siihen että kuljemme autolla. Itsellä olisi työmatkalla tarve päästä myös Nöykkiöstä Meilahteen mutta eri reittejä kokeillen matka-aika on sen 1 h 15 min, ruuhka-aikaan tämäkään ei aina riitä. Itseä palvelee tällä hetkellä linja 158 tai 160 mutta tosiaan kun pelkästään Matinkylään vie pitkän aikaa ja sen päälle vielä metromatka...Latokaskesta saatiin onneksi vähän suorempi linja 159 mutta on harmillista ettei 158 tai 160 aja yhtään suorempaa reittiä.

    VastaaPoista
  37. Latokaski nöykkiö alueelle tarvitaan suoraa linjaa Meilahteen. Tällä hetkellä julkisilla työmatka Meilahteen kestää yli tunnin, autolla n 25 minuuttia.

    VastaaPoista
  38. Ehdottomasti suorat linjat takaisin Finnoontielle. Kun muutos Länsimetron avaamisen jälkeen tuli, siirryin käyttämään täysin autoa. Aikaa periaatteessa lyhyeen matkaan kuluu aivan liikaa.
    Aikaisemmin oli tosi mukavaa lähteä keskustaan, ja jättää auto kotiin. Nyt ei ajatus käy edes mielessä. Mielelläni vähentäisin yksityisautoilua, mutta se on tehty mahdottomaksi. Olemme jääneet aivan pussin perälle tänne Latokasken kupeeseen.

    VastaaPoista
  39. Suora bussilinja Latokasken ja Helsingin välille takaisin! Nykyään matkaan menee kohtuuttomat 60-90 minuuttia, kun suoralla bussilinjalla matkaan meni 30-35 minuuttia.

    VastaaPoista
  40. Suorien bussilinjojen palauttaminen Latokaskesta Meilahteen ja Kamppiin olisi ehdottoman tärkeää. Kahdella vaihdolla kulku Meilahteen on aivan kohtuutonta ja Kamppiin kesti aiemmin 25min suoralla linjalla, nyt 45min vaihdolla metroon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hsl on vaikeutta kaikilta ,koska karsii linjoja eikä kiinnosta muiden mielipiteen , vaan on jo suunnitellut linjat jo valmiiksi , vasta , sitetn hsl muttaa ta jättää linjat rauhaan , kun kaupunki sanoo suorat sanat. Nopeampaa joukkoliikennettä hsl osaa suunnitella , kun ei itse ensisiksi matkusta niiden reittejä ja sitten vasta suunnitele.

      Poista
  41. Runkolinja 510 olisi mahtavaa sadaa Teollisuuskadulle.

    VastaaPoista
  42. Vähän veikkaan että voi olla vaikeaa ajaa Latokaskeen

    - nopeaa linjaa Matinkylän metroasemalle
    - nopeaa linjaa Kamppiin
    - linjaa Tapiolaan ja Meilahteen.

    Jostain näistä jouduttaneen tinkimään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa tämä on täysin mahdollista, jos palautetaan vanhat linjat 160 ja 195. No myönnetään, ettei 160 vanha reitti ole yhtä nopea kuin nykyinen 159 mutta ei paljon hitaampikaan. 195 sen sijaan oli todella tärkeä linja isolle osalle Espoota yhteytenä Meilahteen eikä edes vain Tukholmankadulle vaan jatkoi vielä näppärästi Naistenklinilan, nykyisen Uuden lastensairaalan ja Töölön sairaalan ohi. Molemmat linjat pitää ehdottomasti palauttaa.

      Poista
    2. Kiitos kommenteista! Liikkumistarpeita on monia, mutta resursseja bussiliikenteelle ei valitettavasti ole loputtomasti.

      Poista
  43. Nuo mainitsemani ajat ovat minimiaikoja, ruuhkassa jopa 10-20 min pidempäänkin...

    VastaaPoista
  44. Kannatan ehdottomasti 159 linjan jatkamista suorana linjana edelleen Matinkylästä Kamppiin asti. Tuolla päästäisiin takaisin sujuvaan malliin, jolla pääsi Helsinkiin alle puolessa tunnissa! Toivoisin myös 125K linjan vuorojen laajentamista kulkemaan muinakin aikoina kuin ruuhka-aikaan, jotta lapset, jotka käyvät koulua Olarin suunnalla pääsevät kotiin klo 12-15 välillä myös, ei siis palvele nykyisellä mallilla koululaislinjana. 125K linja sellaisenaan on toimiva.

    VastaaPoista
  45. Kannatan linjan 159 palauttamista. Tämä helpottaa ihmisten liikkumista, koska metro pidentää matkoja ja vaikeuttaa tällöin liikkunista. Etenkin pienten kanssa matkustaminen olisi paljon kivempaa, helpompaa ja sujuvampaa suoran bussiyhteyden kautta. Ja näillä alueilla paljon lapsiperheitä.

    VastaaPoista
  46. Suora bussiyhteys Latokaskesta Kamppiin olisi välttämätön, jotta alueen asukkaat voisivat palata käyttämään julkista liikennettä, nykyisten kohtuuttomien matka-aikojen sijaan.
    Linjan 125k liikennöintiä olisi laajennettava myös päivä-, ilta- ja viikonloppuaikoihin, jotta sujuva linja Meilahteen olisi myös vuorotyötä tekevien käytössä. Nyt työmatkat Meilahteen, muina kuin 125k:n liikennöinti aikoina, ovat kohtuuttomat. Varsinkin kun ennen metroa Meilahteen meni suora bussi, joka liikennöi aamusta iltaan ja viikonloppuisin. Nyt työmatkoihin on käytännössä käytettävä omaa autoa.

    VastaaPoista
  47. Suoria linjoja tarvitaan välttämättä jatkossakin ja mieluimmin suoraan Kirkkonummelta asti. Voi vain kuvitella, kuinka pitkiksi matka-ajat sitten muodostuvat, kun metro kiemurtelee mutkaista ja hidasta reittiään Kivenlahdesta asti. Liityntäliikenneyhteydet tuskin nopeutuvat, mutta metrossa kulutettava aika kasvaa. Lienee paras siirtyä sähköautoilijaksi, jos haluaa välittää ympäristöstä?

    VastaaPoista
  48. 160 Latokaskesta ja Nöykkiöstä suoraan Kamppiin on ehdottomasti tarpeellinen ja palauttaisi minutkin julkisen liikenteen käyttäjäksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tai edes nopeampi linja Keilaniemeen,siitä olisi helppompi vaihtaa metron. Länsiväylään Hsl pitäisi hyödyntää nopeampi linjoja Metroasemille esim keilaniemeen tai Lauttasaareen.

      Poista
  49. Kannatan suorien reittien palauttamista. Matka-aika lyhenee ja tyytyväisyys julkisiin yhteyksiin lisääntyy.

    VastaaPoista
  50. Täysin samaa mieltä Riverin kanssa! Voisin silloin harkita julkista liikennettä uudelleen yksityisautoilun sijaan.

    VastaaPoista
  51. Kannatan suorien linjojen palauttamista. Metron tulon jälkeen kaikki bussilinjat ovat hidastuneet ja kokonaismatka pidentynyt ja hidastunut

    VastaaPoista
  52. Aivan välttämätöntä saada suorat linja 154 ja 156 takaisin! Nyt matka aika enemmän kuin tuplaantunut (helposti menee tunti), koska ensin pitää matkustaa Omenalle, siellä siirtyä metroon ja sitten vielä metromatka. Takaisinpäin kestää vielä pidempään, koska bussia joutuu aina odottamaan. Finnoonsolmussa olen yrittänyt vaihtoa, mutta se on hankala, koska suorat aamulinjat ovat aina täynnä ja välillä kuski ei voi ottaa enempää sisään turvallisuusseikoista johtuen. Lisäksi pysäkin vaihto erittäin hankala - moni juoksee henkensä kaupalla Länsiväylälle laskevan autokaistan yli ehtiäkseen bussiin. Jos lähtiksi kiertämään kävellen pysäkille, kestäisi jälleen reippaasti kauemmin.

    Lisäksi jos suuressa viisaudessa päätetään, että Latokasken linjat menisivät jatkossa Kivenlahteen tulisi matka-ajasta jo siinä kohdassa pidempi. Ensiksi siirtyminen "taaksepäin" Kivenlahteen ja sen jälkeen entistä pidempi metromatka. Ei mitään järkeä.

    VastaaPoista
  53. Linja 195 oli aivan huippu! Jos sen reitin pidentäisi vielä Sturenkadun kautta Pasilaan asti, palvelisi entistä paremmin.

    VastaaPoista
  54. Metro ei palvele Latokasken julkista liikennettä millään lailla. Lisäksi neljähenkisen perheen matkustaminen alueelta Helsinkiin, on autolla reippaasti halvempaa - helppouden lisäksi. B-vyöhyke pitäisi olla Espoon länsirajalle saakka. Helsingissä B-vyöhyke on paljon isompi ja siellä on metron lisäksi reilusti myös bussilinjoja.

    VastaaPoista
  55. Latokaski ja Nöykkiö tarvitsevat ehdottomasti nopeamman yhteyden Hgin suuntaan, ennen metroa Nöykkiöstä 25 min, nyt 50-55 min Kamppiin. Nyt on oma auto paras vaihtoehto. Pyydän suoraa linjaa Latokaski-Eestinmalmintie-Suomenoja-Länsiväylä-Kamppi ainakin ruuhka-aikojen ratkaisuksi. Muuten ei usko joukkoliikenteeseen palaudu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Entä jos tulisi bussi linja joka menisi esim Lauttasaareen?

      Poista
    2. Muistojen kätköistä 90-luvulta Espoonlahti-Laru-HKI linjaa (147T, 143T, 145T jne.) vältettiin AINA kun mahdollista matkan hitautumisesta.(5min) Yksikään vaihto matkassa tai _katko ei sitä jouduta. (Tuntuu, Länsiväylällä autoja yhtä paljon tänään kuin silloin.) Ennen metroa ja sen jälkeenkin _poikittaisliikenne on onneton. Kiitos ja anteeksi. Mielestäni työ olisi tullut aloittaa siitä.

      Poista
  56. KIvenlahden ja Espoonlahdesta olisi kiva saada bussilinjasta Latokaskeen ja kaskimaan lähelle.

    VastaaPoista
  57. Voisiko Saada Runkolinjan Latokaskeen esim Keilaniemestä.

    VastaaPoista
  58. Kaskimaalta suoraan bussi linja nopeampi metroasemille ja juna-asemille!

    VastaaPoista
  59. Asuntaan Finnoontiellä ja länsimetron myötä matkat töihin ovat pidentyneet huomattavasti. Ennen pääsi yhdellä bussilla töihin ja nykyisin pitää mennä bussi+metro+bussi kombolla. Ihan älytöntä matkustajien ajan tuhlausta, eikä todellakaan vihreää liikkumista. Olemme pakosta hankkimassa autoa, koska elämänlaatu on heikentynyt huomattavasti. Aikaa ei riitä enää arkena harrastuksiin, koska matkustus töiden ja kodin välillä vievät liikaa aikaa. Mikään määrä alennusta ei korvaa menetettyä aikaa, jonka joudumme istumaan kulkuvälineissä nykyisin.

    VastaaPoista
  60. Joukkoliikenne ei ole toiminut alueella siitä lähtien, kun suorat bussilinjat Kamppiin poistettiin.Olemme käyttäneet autoa ja ruuhkauttaneet Länsiväylää. Kannatan ylläolevia ajatuksia suorista bussilinjoista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Länsiväylän pohjois puollta voisi bussilinjat vaikka Lauttassaareen, josta on helppo vaihtaa metroon

      Poista
    2. Ei se, että linjat menisivät Lauttasaareen, paranna tilannetta yhtään. Pelkkä laastari-ratkaisu. Vaihtoihin ja siirtymisiin menee oma aikansa ja miksi poikkaista matka niin lähellä maalia?

      Poista
  61. Matka-aika vaihtoineen on kohtuuton verrattuna aiempaan. Lisäksi vaihdot ovat lähtökohtaisesti aina hankalia - erityisesti lapsille, jotka vasta opettelevat itsenäistä kulkemista.
    Perheemme vaihtoehto on siis 2 autoa ja matkat kuljetaan 99 % autolla - myös lasten harrastusmatkat. Jos reittiopas tarjoaa matka-ajaksi lähemmäs tuntia lapsen harrastusmatkaan, johon omalla autolla menee n. 15 minuuttia, niin en ole laittamassa omaa lastani kulkemaan julkisilla koulupäivän jälkeen. Toinen vaihtoehto sisälsi n. 3 km kävelyä.
    Latokaskesta hyvä saavutettavuus niihin paikkoihin, johon yhdellä bussiyhteydellä pääsee - muuten aika heikkoa. Lapset oppivat tässä myös näppärästi oman auton käyttöön ja tulevaisuudessa varmasti valitsevat sen liikkumistavan itsekin, kun julkinen liikenne on hidasta ja hankalaa. Joten autoilu Espoossa tulee varmasti vain lisääntymään tulevaisuudessa - jollei sitten asu aivan metron läheisyydessä.
    Kauhistuttaa tulevaisuudessa, kun kouluun pitää kulkea julkisilla. Jos koulumatkaankin saadaan menemään lähemmäs 1 h/suunta, niin kenellä jää aikaa enää muulle elämälle ja harrastuksille?

    VastaaPoista
  62. Kannatan Sara Saramäki kommenttia että suora bussilinja Latokaskesta Kamppiin. Metron tultua en ole mennyt kuin kerran tai kaksi bussi metro yhdistelmällä koska se vie ihan liian kauan aikaa verrattua aikaisempaan. Joukkoliikenteen käyttöni on
    oikeastaan tyrehtynyt kokonaan ja autoilu vastaavasti lisääntynyt. Myös Meilahden suuntaan en ole mennyt yleisillä sitten linja 195 lakkautettiin. Toki voisi mennä 159-metro-510 linjalla mutta kun autolla huristaa n 20 min ja tuolla yhdistelmällä menee 50 min niin valitettavasti jos laskee meno-paluuna niin 1 h ajansäästö on merkittävä. Yksi vaihtoehto jotta ei mennä samaan että monta bussia ajaa peräkkäin Kamppiin niin olisi se että useampi bussi esim 3-4 min välein ajaisi Länsiväylää pitkin ja sitten olisi ns syöttöpiste esim Finnoonsolmun kohdalla tms..... Toinen seikka on että esim Helsingin Alppilasta kestää yli 1 h päästä julkisilla Etelä-Espooseen (Länsiväylän eteläiselle puolelle) joka on kohtuutonta

    VastaaPoista
  63. Kannattaisiko tutkia vaihtoehtoa jossa liityntälinjoja metroasemille käytetään myös liityntälinjoina Länsiväylää kulkeviin busseihin? Tehtäisiin tiheään kulkeva bussiyhteys länsiväylää pitkin kaikille joille metro mutkittelee liikaa/on liian hidas. Pointti on se että vaikkapa Espoonlahden liittymästä Ruoholahteen/Kamppiin menee bussilla länsiväylää pitkin reilu 10 min kun metrolla Espoonlahdesta 30 min. Toki suorat bussilinjat ovat vielä mukavampia, mutta jos tuo vaihtoehto olisi taloudellisesti parempi, voisi se olla myös mahdollinen

    VastaaPoista
  64. We People from North länsiväylä need direct connection to kamppi because otherwise we spend double time to reach Helsinki city center. And other than that..it's totally insane to pretend people to use metro. Before metro we spent half of the time to travel to kamppi. You're stealing from us precious time every day!

    VastaaPoista
  65. Täällä on toistaiseksi kommentoineet ilmeisesti vain Helsingissä töissä käyvät. Nöykkiöstä tarvitaan bussiyhteys Espoonlahteen. Siellä on harrastukset (urheilupuisto), kouluja (mm. lukio ja ruotsinkielinen koulu), terveysasema ja metron myötä entistä paremmat kaupalliset palvelut. Lisäksi nopea yhteys Nöykkiö - Otaniemi olisi itselleni tarpeen. Helsingin keskustassa käyn harvemmin kuin kerran kuukaudessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Hyvä huomio, myös Espoon sisäiset yhteystarpeet on tärkeää huomioida liityntäyhteyksien lisäksi.

      Poista
  66. Matka ajan-ovelta ovelle tulisi olla suunnilleen sama kuin omalla autolla jotta julkinen olisi todellinen vaihtoehto omalle autolle. Kotoa Isolle Omenalle 11 min ja yleisillä 40 min sisältäen 20 min kävelyä.
    Kurtilasta kamppiin menee nykyisellään omalla autolla n.25 min, kävelyä+ bussi+metro yhdistelmällä käytännössä 1t 30 min. Lippu kallis ABC eläkeläiselle,
    eli hinta ja laatu eivät kohtaa. B-vyöhyke pitäisi olla Espoon länsirajalle saakka. Helsingissä B-vyöhyke on paljon isompi ja siellä on metron lisäksi reilusti myös bussilinjoja. Asiaa Helsinkiin on eläkeläisellä myös klo 10-14 ulkopuolellakin, jolloin lippu on halvempi.
    Jatkossa Kauklahteen täytyy säilyttää suorat bussiyhteydet metron liikennöinti-ajan ulkopuolella. Myös useammin kuin kerran tunnissa.
    Koska linjan 165 kiemuraista reittiä pitkin olisi kallista ajaa runkolinjan
    vuorovälillä. Olisi perusteltua ajaa Kivenlahdesta suoraan Kauklahden asemalle, niin junayhteyskin olisi käytettävissä.
    Erikseen voisi ajaa sellaista linjaa, joka ei aja Kauklahdenväylää vaan sen
    rinnakkaista pienempää tietä ja joka kiertäisi Kurttilan (Kurtinniityntie) ja Vanttilan kautta. Tämä linja jatkaisi Valhallan pysäkille ja osa vuoroista edelleen Järvikylään. Tällöin palattaisiin tavallaan länsimetroa edeltäneeseen tilanteeseen. Kurtinniityntien varrelle valmistuu kaupungin tarjoamat 51 tontiia, joten tulee lisää ja nyt jo on paljon lapsiperheitä. Jossain Espoon karttasuunnitelmassa on jo pysäkkikin näkynyt Kurtinnityntie 11-13 välisellä alueella. Mittavat tietyöt on parhaillaan meneillään alueella. Linja 164 A / 164 VA on ollut iso apu. Sen reittiä voisi myös jatkaa nykyisesltä päätepyskilta Kurtinniityntietä ja Kurttilantietä pitkin Kauklahden asemalle ja aikataulu voisi olla laajempi
    Kannattaisi myös tarkistaa 165 linjan aikataulutus linjan 118 ja juna Kauklahti-Helsinki-Kauklahti kanssa.
    Molemmilla kulkien on kokemusta että 118 tai juna Helsingistä tai 118 Espoon keskustasta saapuu 1-2 minuuttia myöhemmin kuin 165 lähtee, jolla pääsee Kurttilaan. Puolen tunnin odotus ulkosalla klo 22 illalla tai 3 km kävely ei houkuta varsinkaan pimeällä tai pakkasella.
    Valitettavasti tällä tyylillä kasvatetaan myös vahvaa autoilevaa sukupolvea tulevaisuuden Espooseen. Tällä hetkellä moni kuka haluaisi liikkua julkisilla joutuu väkisinkin käyttämään yksityisautoa käsittämättömien matka-aikojen takia.
    Kivenlahden teollisuusalueelta ei ole bussiyhteyttä Kauklahden asemalle. Viimeksi mennessäni eollisuusalueelta Leppävaaraan ensin 158 sight seeing reitti Matinkylään ja sieltä toinen sight seeing reitti 532 Leppävaaran asemalle. Onneksi olin varannut 2 tuntia aikaa. Huomattavasti nopeampi reitti olisi ollut Kauklahden aseman kautta junalla mutta se olisi sisältänyt 4, 68 km kävelyä. Nykyinen kokonaistilanne ei voi olla Hsl:n, ympäristön tai Espoon edun mukaista, jotta se palvelisi kaikkia espoolaisia ja heidän vieraitaan.

    VastaaPoista
  67. En kannata missään nimessä bussin 510 jatkamista Espoonlahteen. Aiemmin kulkenut bussi 504 kulki ihan miten sattui, koska se ei pysynyt aikataulussaan pitkän matkan vuoksi. Bussi 510 ei nytkään pysy aikataulussa Meilahden kohdalla Espooseen päin kulkiessaan, koska reitti on niin pitkä.

    Ehdotan, että Espoonlahdesta Meilahteen tai Pasilaan perustettaisiin uusi linja, joka kulkisi Länsiväylää pitkin Westendinasemalle, siitä Keilaniemeen ja suoraan Kuusisaareen. Silloin jäisi hidas Tapiolan ja Otaniemen lenkki väliin Meilahteen kulkevilta. Myös Keilaniemeen pääsisi paremmin bussilla kuin nyt. Westendinasemalla voisi vaihtaa bussiin 510, jos haluaa mennä Tapiolaan tai Otaniemeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samoilla linjoilla. Ajatuksena 510:n jatkaminen kuulostaa tosi hyvältä ja luonnollisesti, mutta valitettava tosiasia on, että se ei tule toimimaan. Jo nyt ruuhka-aikoina bussit ketjuuntuvat erityisesti Pasila - Munkkiniemi välillä, eivätkä bussit saa kurottua enää aikataulua kiinni. Myös ruuhka-aikojen ulkopuolella aikataulussa pysyminen on linjalle hankalaa. Linjan jatkaminen Espoossa ei siis palvelisi ketään, sillä linjan epäluotettavuus kasvaisi aivan liikaa, joka johtaisi vuorovälien kasvuun ja tultaisiin havaitsemaan vastaavia ongelmia kuin 550:lla

      Poista
    2. Kiitos kommentista! On totta, että reitin pituus luonnollisesti lisää myös linjan ajoaikojen hajontaa. Runkolinjoja perustettaessa näitä ongelmia pyritään perinteisesti helpottamaan erilaisin joukkoliikenne-etuuksin (liikennevalot, bussikaistat) sekä nopeuttamalla reittiä pysäkkiharvennuksin. Aikataulusuunnittelun puolelta täsmällisyyttä voidaan parantaa ajantasauspysäkkien avulla. Reitin sujuvuus ja ennakoitavuus, varsinkin runkolinjoilla, on merkittävä tekijä lopullisia reittivalintoja suunniteltaessa.

      Poista
  68. Haukilahdesta ja Westendistä tarvitaan suora bussiyhteys Kamppiin. Koska Lauttasaaressa joutuu aina odottamaan bussia, matka-ajat ovat tosi paljon pidemmät kuin aiemmin suorilla bussilinjoilla. Siksi en enää käytäkään julkista liikennettä, kuten ei moni muukaan Haukilahti-Westend -alueella.

    VastaaPoista
  69. Täällä on nyt toistaiseksi puhuttu vain länsiväylän pohjoispuolesta mutta yhtälailla meillä mm. Soukanniemestä matka julkisilla keskustaan on pidentynyt entisestään. Aiemmin suora linja Soukanniemestä kamppiin kesti noin 30min, nyt 55min. Matinkylään metrolle bussilla kestää 22min, autolla sama matka noin 7min. Voinee siis arvata että meidänkin taloudessa ( ja monen muun naapuruston) käytetään pitkälti omaa autoa. Kannatan siis suoraa linjaa Kamppiin Soukanniemestä/Suvisaaristosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Soukanniemen kuten Suvisaariston linjojen 143 ja 145 suurin ongelma on harva liikennöintitahti erityisesti sunnuntaisin. Toimivinta olisi yhdistää ne olemassa oleviin poikittaisiin linjoihin jolloin saataisiin tiheämmät vuorot ja siten parempi syöttöliikenne metroasemalle sekä poikittaisliikenteeseen. 143 ainakin kannattaa yhdistää linjan 542 kanssa jolloin myös Soukanniemen yhteydet koko suur -Espoonlahden aluuelle sek' Espoon Keskukseen ja Jorviin paranevat kertaheitolla. Myös linja 145 hyötyisi yhdistämisestä johonkin poikittaiseen linjaan jolloin se samalla toisi tiheämmän syöttöliikenteen metroasemalle sekä Suvisaaristosta että Hanikasta kuten osasta Kaitaatakin. Helsinkiin päin tuo linjan 510 pidentäminen Espoonlahteen vaikuttaa hyvältä ratkaisulta.

      Poista
  70. Suora bussi latokaski-finnoontie Kamppi olisi tarpeen. Matka aika kamppiin on tuplaantunut. Hienoa olisi saada myös 195 takaisin

    VastaaPoista
  71. Kiitos kommentista! Niittykummun ja Tapiolan välillä on huomattavan paljon liikennettä jo ennestään Tapiolaan päättyvien liityntälinjojen myötä, mutta tässä on lopulta kyse samasta asiasta kuin tuossa aikaisemmassa kommentissa. Eli lopullisessa linjauksessa tulee pohtia halutaanko tarjota vaihdottomia yhteyksiä useammille (vaikka metron kanssa päällekkäin) vai nopeuttaa linjaa kauempaa kyytiin nousseille ja tarjota siten kilpailukykyisempi yhteys.

    VastaaPoista
  72. Missään nimessä ei saa poistaa ainutta linjaa 125K joka kulkee Nöykkiönväylää. Meidät kyseisen tien varrella asuvat on jälleen unohdettu suunnittelu-kartalta. Tästä täytyy kulkea joku linja Olariin/Tapiolaan.

    VastaaPoista
  73. Nopeampaa yhteyttä Meilahti /Pasila kaivataan. Tämä onnistuisi näppärästi linjalla Westendin asemalta, suoraan Keilaniemeen ja sitä kautta eteenpäin. Liityntä ruuhkabussilinjoilta onnistuisi westendissä ja metrolla keilaniemestä. Jäisi pois turhat ja aikaa vievät kiertely Tapiola /Otaniemi ja reitti nopeutuisi.

    VastaaPoista
  74. Soukanniemi / Soukasta suora linja ehdottomasti Kamppiin.
    Jos ei tule, yksityisautoilu vain lisääntyy. Näin kuulen joka puolelta koko ajan.
    Jokunen vuoro myös kuuden jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. Suora linja Espoonlahden alueelta on edelleen tarpeen, vaikka metro nyt jatkuukin Kivenlahteen asti. Metrolla matka taittuu hitaammin kuin aiemmin bussilla ja päälle tulee vielä kävelymatka metroasemalle. Syöttöliikenteen bussi ei tässä paljon auta. Se kulkee oman asuinalueeni halki vain 30 minuutin välein. Reittioppaan mukaan matka kotiovelta Kamppiin kestää nyt metrolla 50 minuuttia siinä missä se suoralla bussilla kesti 28 minuuttia. (Lähimmältä pysäkiltä vain 23 minuuttia, mutta yhteydet siltä ovat jatkuvasti harventuneet.)

      En usko, että tämä kannustaa käyttämään metroa. Espoo on kuin saari, joka metrouudistuksen myötä lipuu etäämmäs Helsingistä. Tämä ei myöskään anna perusteita asutuksen tihentämiselle metron länsipään asemien tienoilla. Entistä hitaammat yhteydet tuskin lisäävät asuinalueen houkuttelevuutta.

      Poista
  75. Soukasta suora linja Kamppiin.
    Jos se loppuu, lähtee ainakin meidän perhe bussi/junayhteyksien varrelle.

    VastaaPoista
  76. Mites Kirkkonummi, joka on vaikutusalueella. Tai ainakin meidän liikenne keskittyy metroon. Meillä se matka-aika vasta pitenikin, kun metro paukahti kuvioihin.

    VastaaPoista
  77. Myös yöbussiongelmat pitäisi korjata. Etelä-Espoon yöbussit päätyvät Kampin terminaaliin, joka tekee yhteyksistä erittäin huonot itäiseen kanta-kaupunkiin, itä helsinkiin ja esim. lentoasemalle päin. Yöbussit pitäisi saada Rautatietorille tai Elielinaukiolle asti. Myös reitti (Malminrinne - Simonkatu) on jo olemassa ja todettu toimivaksi metron asetinlaitteen aikaisilla korvaavilla yhteyksillä.

    VastaaPoista
  78. Voisiko linja 125 kiertää Espoonlahteen tullessa Soukan kautta, jolloin Soukan yhteydet Nöykkiöön/Eestinmalmiin paranesivat huomattavasti (vaikkakin Espoonlahdessa joutuisi odottelemaan bussin päätepysäkiltä lähtöä, ei haittaa).

    VastaaPoista
  79. Tillinmäki on tässä suunnitelmassa, taas, häviäjä. 158n reitti on huomattavasti 157aa pidempi ja hitaampi eikä tule yhteyttä Kivenlahden metrolle.

    Ensimmäinen metro heikensi matka-aikaa huomattavasti. Taas sama tilanne, onneksi ei ole kolmatta vaihetta.

    Tunne "eteenpäin menemisestä" ei ole mitenkään merkityksellinen, vai matka-aika on. Suorastaan pelottavaa jos asioita suunnitellaan tällä perusteella.

    VastaaPoista
  80. Kannattaa nyt hetken miettiä myös Munkkiniemen ja Otaniemen väliä. Tulevaisuudessa 510 ja 52 kulkisivat tällä reitillä yhtä aikaa mikä on täysin ylitarjontaa varsinkin nykyisessä taloustilanteessa. Jompi kumpi olisi syytä katkaista Munkkiniemeen ja toinen sitten jatkaa Westendiin josta myöhemmin lännemmäksi Espoota.

    VastaaPoista
  81. Hei! Toivon, että metrosta vaihto Kirkkonummen (Gesterbyn busseihin) tapahtuu edelleenkin Matinkylässä eli Isossa Omenassa.

    VastaaPoista
  82. Suora bussilinja Kirkkonummelta(via Masala)länsiväylää pitkin palvelisi myös espoolaisia. Samalla lyhentäisi kirkkonummelaisten, jotka ovat olleet tässä metron aiheuttamassa muutoksesa suurimpia häviäjiä, matka-aikaa merkittävästi.

    VastaaPoista