Näkyvyysklikkaamalla

01 joulukuuta 2020

Viimeistelemme ensimmäistä luonnosta uusista bussien reiteistä - näin olemme huomioineet palautteenne

Metrolinja jatkuu arviolta vuonna 2023 viidellä uudella asemalla. Uudet asemat asutuksen keskellä mahdollistavat monille vaihdottoman yhteyden tiheillä vuoroväleillä ja laajoilla liikennöintiajoilla koko metron alueelle. Liityntälinjoille uudet lähempänä asutusta sijaitsevat metroasemat tarjoavat mahdollisuuksia linjojen sujuvoittamiseen. Espoonlahteen rakentuu uusi bussiterminaali, josta muodostuu samalla Etelä-Espoon joukkoliikenteen läntisin solmukohta useiden linjojen päättyessä jatkossa Espoonlahteen.

Viimeisimmän bussilinjastouudistuksen jälkeen alueella asukasmäärä on kasvanut ja uusia asuinalueita on rakentunut – esimerkiksi Kummelivuorentien ja Linjaloistonkadun kerrostaloalue sekä Harmaalaakso Kauklahdenväylän varrella ja Bassenkylä Kauklahdessa. Joukkoliikennepalvelu on todettu näillä alueilla heikoksi, joten uusia bussireittejä suunniteltaessa nämä on otettava huomioon.

Espoon sisäinen liikenne on koettu heikoksi, etenkin Kauklahden ja Etelä-Espoon sekä Leppävaaran ja Etelä-Espoon välisten yhteyksien osalta. Näitäkin yhteyksiä on ollut syytä tarkastella linjastosuunnitelmassa.

Blogin aloituspostauksessa kävimme läpi suunnitelman keskeisimpiä tavoitteita. Näitä listasimme seuraavia:
  • ymmärtää alueen asukkaiden liikkumista ja tarpeita joukkoliikenteen käytölle
  • sujuvoittaa liityntäyhteyksiä: lyhyempi matka runkoyhteyden ääreen
  • kehittää Espoon sisäisiä yhteyksiä: aluekeskuksia yhdistävien linjojen tarkastelu
  • vastata kehittyvien alueiden palvelutarpeisiin: muun muassa Kauklahden ja Saunalahden palvelun parantaminen asukkaiden ja työpaikkojen määrän kasvaessa
  • suunnitella alueelle mahdollisimman monelle toimivat joukkoliikenneyhteydet

Mitä lähtötietoja käytimme?
  • Asukasmäärä ja -ennuste tuleville vuosille
    • Vuoden 2016 palvelutasoluokitus, joka pohjautuu mm. asukas- ja työpaikkamääriin ja asukastiheyteen eli potentiaalisiin joukkoliikenteen käyttäjiin (kerrostaloalueet vs. pientaloalueet)
    • Väestöennuste on Espoon kaupungin laatima ennuste vuodelle 2028 – tämän pohjalta on arvioitu esimerkiksi runkolinjan 510 mahdollisen jatkon määränpää Espoonlahden alueella potentiaalisten matkustajien näkökulmasta
  • Asukkaiden työ- ja opiskelupaikat
    • Liikkumiskyselyn vastausten perusteella on tuotettu tietoa asukkaiden työ- ja opiskelupaikkojen sijainneista sekä arvioitu niiden saavutettavuutta suunnittelualueelta joukkoliikenteellä
  • Uusien metroasemien vaikutusalueet ja niiden ulkopuolelle jäävät alueet
    • Merkittävä osa suunnittelualueen asukkaista asuu kohtuullisella kävelyetäisyydellä jostakin uusista metroasemista (800 metrin vaikutusalue)
  • Suunnittelun reunaehdot
    • Käytettävissä olevat resurssit
      • Metron jatke lisää joukkoliikenteen kustannuksia, joten bussiliikenteen järjestämiseen on nykyistä vähemmän rahaa käytettävissä
    • Espoonlahden uusi bussiterminaali
    • Koululaisyhteydet
    • Metron kapasiteetti
      • tarve Helsinkiin suuntautuville suorille bussilinjoille metron ohella

Mitä opimme asukastyöpajoista ja blogikommenteista?
Linjastoluonnosta tehdessämme pyysimme suunnitteluratkaisuihin kommentteja pääasiassa tämän blogin kautta. Tämän lisäksi järjestimme muutaman erittäin onnistuneen työpajan alueen asukkaiden kanssa. Näiden lisäksi palautetta nykylinjastosta sekä tulevista suunnitteluratkaisusta olemme saaneet myös monia muita kanavia pitkin, kuten sosiaalisen median ja HSL:n oman palautejärjestelmän kautta.

Asukastyöpajoja pidettiin yhteensä kolme. Kahdessa työpajassa käsittelimme suunnittelukysymyksiä laajemmin ja osallistujia oli kattavasti koko Suur-Espoonlahden alueelta. Kolmas työpaja keskittyi konkreettisemmin Kauklahden alueen linjaston kipukohtiin ja ehdotuksiin tulevista reiteistä. Asukastyöpajojen keskusteluista on tehty kaksi tiivistävää blogipostausta:

Kauklahti ja Saunalahti
Liikkumiskyselystä erottui selkeästi toive paremmista yhteyksistä Kauklahden ja Etelä-Espoon välillä – linja 165 koetaan liian hitaaksi ja kierteleväksi yhteydeksi. Reittiehdotuksessamme Kauklahden, Saunalahden ja Etelä-Espoon välinen palvelu jaettaisiin kahteen linjaan, joista toinen kulkisi Kauklahdenväylää ja toinen Kurttilantietä pitkin.
  • Kurttilantietä pitkin kulkevan linjan 30 minuutin vuoroväliehdotukseen ei oltu tyytyväisiä – Julkaistavassa linjastoluonnoksessa tähän tullaan ehdottamaan parannuksia.
  • Kauklahdessa toivottiin yhteyksiä Hyttimestarintien varrella oleviin palveluihin, kuten postiin ja harrastuspaikkoihin. Myös tämän pyrimme huomioimaan linjastoluonnoksessa.

Tillinmäki / Nöykkiö / Latokaski
Tillinmäen, Nöykkiön ja Latokasken osalta linjastossa säilyisi yhteys Matinkylään, ja siten liityntämatka taittuisi näiltä alueilta luonnolliseen suuntaan, mitä toivottiin myös asukastyöpajoissa. Näiden yhteyksien lisäksi alueelta on nopeita yhteyksiä myös Espoonlahden suuntaan linjoilla 125, 163 ja 542.
  • Suorien linjojen osalta toivottiin ehdotettua nopeampaa ratkaisua.
    • Tässä törmättiin valitettavasti resurssiongelmiin, koska linjaamalla tuleva suora linja Latokasken suunnalta Nöykkiönkadun kautta Kamppiin vaatisi linjastoon myös nykyisen 125K tyylisen linjan tarjoamaan kouluyhteyksiä Latokaskesta Olarin suuntaan sekä liityntäyhteyksiä Olarista Niittykumpuun. Latokasken suoran linjan ajaessa Olarin kautta pystyttäisiin hyödyntämään nykyisen linjan 125K resursseja.
  • Ehdotetussa ratkaisussa nousi esiin myös huoli kapasiteetin riittävyydestä Olarissa, joten ensimmäistä ehdotusta tullaan muokkaamaan julkaistavaan linjastoluonnokseen
Metron kapasiteetin hallinnan kannalta on tärkeää pystyä palvelemaan tiheästi asuttuja alueita, jotta aito kuormituksen vähentäminen olisi mahdollista. Hyvin rajallisten resurssien myötä ei valitettavasti ole taloudellisesti mahdollista tarjota kaikilta pientaloalueilta suorinta mahdollista bussiyhteyttä Kamppiin.

Tillinmäen osalta uusi ehdotus koettiin kommenttien perusteella huonoksi. Tämä on seurausta ongelmasta, jossa Tillinmäen, Nöykkiön ja Martinsillantien yhteydet Matinkylään on karsittu aikaisemman kolmen linjan sijasta kahteen linjaan.
  • Tillinmäen yhteyksiä pyrittiin nopeuttamaan linjojen 163 (yhteys Kiviruukin kautta metrolle) sekä suoran linjan 164AK (Tillinmäki-Saunalahti-Kamppi) myötä. Näiden linjojen palvelualueen ja Nöykkiönkadun väliin jää Tillinmäentien osuus, josta yhteyksiä olisi ehdotuksessamme vain linjalla 158.
  • Alueella yhteyksiä metrolle tarjoaisivat linjan 158 lisäksi nopeammin metrolle ajavat 159, 163, 542 sekä itäisessä päässä myös Latokaskeen päättyvä Kampin linja. Tillinmäentien varrella on siis myös paljon alueita, jotka ovat kävelyetäisyyden päässä nopeammin metrolle kulkevista linjoista.  
Oheisissa kuvissa on esitettynä alueen kävelyetäisyyksiä 400 m ja 600 m säteillä huomiomatta linjan 158 tarjoamaa palvelua.

600 metrin säteellä (ilman linjaa 158)

400 metrin säteellä (ilman linjaa 158)



Linjastoluonnokseen olemme kuitenkin pohtineet alueelle joitakin muutoksia alkuperäiseen ehdotukseen verrattuna, joista yksi vaihtoehto voisi olla hyödyntää Saunalahtea ja Tillinmäkeä palvelevaa Kampin linjaa – tästä ehdotuksesta lisää varsinaisen linjastoluonnoksen yhteydessä. 


Soukanniemi
Blogissa esittelemämme reittiehdotus, jossa 147 palvelisi Soukanniemen liityntäyhteyksiä, sai kriittisiä kommentteja, sillä tällaisessa vaihtoehdossa linjan 542 päätepysäkki pysyisi edelleen Ala-Soukassa. Tarkastelemme linjojen 147 ja 542 päätepysäkit Soukassa uudelleen linjastoluonnokseen.

Uudet runkolinjat
Suunnittelualueelle perustetaan jo aiemman linjastosuunnitelman (Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma, HSLH 24.3.2020) mukaisesti päätetyt runkolinjat 520 ja 530. Näiden perustamisella on vaikutuksensa myös nykyisiin alueen linjoihin.
  • Linja 520 korvaa osittain linjan 532 palvelun, ja kulkee Turunväylän ja Kehä l:n kautta Leppävaaraan. Linja 544 tarjoaisi palvelun Karamalmin suuntaan.
  • Linja 530 korvaa linjojen 134 ja 136 palvelun Espoon keskuksen ja Matinkylän välillä, ja linjalle 531 tehdään samalla reittimuutos Sunassa.
  • Blogikommenteissa huolta herätti linjan 531 päättäminen Espoon keskukseen Jorvin sijaan. Linja 530 tarjoaa runkolinjoille ominaisen tiheän, sujuvan ja laajojen liikennöintiaikojen palvelun Etelä-Espoosta (mm. Matinkylästä) Jorviin ja aina Myyrmäkeen saakka. Olarin yhteyksien osalta tämä kuitenkin tarkoittaa linjan 531 päättämistä Espoon keskukseen ja vaihdollisen yhteyden tarjoamista Jorviin. Vaihto linjalta 531 linjalle 530 olisi sujuva, sillä se tapahtuisi samalta pysäkiltä ja vaihtoaika olisi tiheiden vuorovälien ansiosta lyhyt. Linjan 531 jatkaminen Espoon keskuksesta Jorviin olisi päällekkäistä palvelua runkolinjojen 200 ja 530 sekä Espoonlahden suunnasta tulevan linjan 542 kanssa.

Mitä seuraavaksi?
Ensimmäisen linjastoluonnoksen julkaisu on käsillä Espoon osalta. Kirkkonummen linjastoluonnos julkaistaan hieman myöhemmässä vaiheessa.

Olemme tässä blogissa esitelleet alustavia reittiehdotuksia bussilinjoille, ja niitä on muun muassa blogikommenttien ja asukastyöpajoissa käytyjen keskustelujen pohjalta muokattu. Linjastoluonnoksessa tulemme siis esittelemään nämä hiotut ehdotukset uusista bussilinjoista – yhteistyö suunnittelualueen asukkaiden kanssa kuitenkin jatkuu ja toivommekin vilkasta keskustelua luonnoksen pohjalta täällä blogissa.

Olethan kuulolla, sillä julkaisemme linjastoluonnoksen pian!

4 kommenttia:

  1. Miten ihmiset kulkevat Pitkännotkontieltä ja Sunasta Isoon Omenaan?

    VastaaPoista
  2. EI VOI MUUTA SANOA, KUIN HSL KANNUSTAA YKSITYISAUTOILUUN...

    VastaaPoista
  3. on se kumma, että linjoja lopetetaan ja muutetaan, vaikkei metro vaikuta esim Jorvin työmatkaan. suora linja 109 lopetettiin Niittykummusta, nyt mennää vaihdoilla ja taas lopetaan suora linja joten lisaa vaan vaihtoja työmatkaan. Nyt esim. kun työpäivä alkaa 7.30 on 531 lähes täynnä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin näin, ihan hullun hommaa!! Tänäänkin bussi aikas täysi!

      Poista